Paradise in Boracay

Asia » Philippines » Boracay
August 22nd 2011
Published: August 22nd 2011

Hola! 😊

Da er vi ankommet Paradis, Boracay heter det og er en øy i Fillipinene. Vi reiste fra Shanghai med nattfly. 00.30 og landet i Manilla klokken 03.35 (ish).
Under flyturen ble vi kjent med en tysker som har bodd i manilla i 2år som og jobbet som frivillig for en tysk organisasjon, nylig flyttet til Shanghai og som snakket perfekt Oxford engelsk som ga oss masse med tips og hjalp oss på flyplassen i Manilla med småting som finne billett, ta ut penger, tips om hva ting burde koste og hva som er vanlig å se og gjøre i Fillipinene, av oss fikk han noen Shanghai tips. Vi føler oss som noen Asia(Globe)trottere nå som kan gi tips videre.

U got our Facebook Lasse, so if you stumble in too our blog, thanks for the help.

Det gikk veldig greit å få fly videre fra Manilla til Boracay/Cantiglua hvor flyplassen lå. Som noen (helst alle) av dere vet så reiser vi uten noen planer. Har kun hatt reservasjoner de første dagene, resten er opp til skjebnen. (Godt vi har god karma).

Vi reiste fra Shanghai med Cebu Pacific Airlines.. som er Asias svar på RyanAir. Det sier vel det meste. Men det er billig, og for backpackere som oss så er det perfekt. kostet oss i underkant av 500 kroner for å fly fra Manilla til Boracay.

MEN! Som med lavprisselskaper flest så er det noen ulemper. f.eks. ved nattflyet så skrudde de plutselig på all lyset når flyet nådde cruisehøyde (da beltelyset skrus av). Med lyset på så var loddtrekning, og promotering av flyselskapet. jeg (Seb) sovnet kjapt så fikk det ikke med meg, og DH var allerede i dyp søvn og drømte søtt om Miriam (?), eller kanskje noen av Playboy bunniesene. *nam* Det ryktes at det ligger noen morsomme videoer på youtube om selskapet, men vi har ikke så god internettilgang at vi orker å vente på en youtube klipp til å lastes ned. Men du/dere kan sjekke det ut.

Ulempe nr 2: På proppelflyet(!) fra Manilla til Boracay så fant vi ut ved landing at de hadde valgt å ikke ta med bagasjene. Ikke bare våre, men lagt igjen alles bagasje. YEY! Var noen sure irriterte mennesker ved flyplassen på Boracay (som btw er på størrelse med en tennisbane). Men DH og jeg tok det hele med et smil. Vi reiser alltids med en liten håndbagasje med de viktigste tingene. Og vi ble forsikret fra alle kanter om at vi ville få bagasjen tilbake, da dette er noe selskapet ofte gjør når det blir for tungt for flyet. Her snakker vi småmarginer, men safety first er ikke noe å klage på.

Såå da vi endelig fikk ordnet papirarbeidet for å forsikre oss om at vi ville bli kontaktet når bagasjen ankom øya. fikk vi med oss en guide (husker ikke hva de kalles) men det står masse mennesker ved ankomst som vil hjelpe deg med å finne tricycle og ordne båt over til Boracay øya. De vil selvfølgelig pushe på deg å booke inn på de litt dyrere hotellene (her snakker vi små marginer om enten betale 100 kroner eller 500 kroner natta). Vi var bestemte på at vi ville sjekke ut øya før vi booket inn uansett. Men guiden var en hyggelig fillipinsk dame med navn Marley som uansett hjalp oss over til riktig øy, og White Beach. Vanlig høflighet er at man da betaler rundt 20 pesos for hjelpen 3 norske kroner. Vi ga henne 100. Karma points for us (?). vi satte oss deretter ned på en pub med wi-fi som vi i etterkant har funnet ut at omtrent alle resturanter/puber har. og prøvde å finne frem overnattingsteder å besøke.
Vi gikk gjennom noen før vi fant frem til Jony´s Hotel. ligger i enden av White Beach, og siden vi reiser i lavsesongen (som er sommeren her = regnsesongen) så er prisene lavere = under 350 norske kroner for et stort flott hotellrom i 3 etasje, med gratis wi-fi og frokost på resturanten deres som ligger på stranda. YEY!. Det er god standard på både seng og bad. (litt tregt wi-fi kontra norge) men vi er tross alt på en øy. Her er de så hjelpsomme at de bærte en liten safe fra et rom til vårt rom fordi vi ønsket det, og når vi trengte passord til wi-fi så istedet for å si koden på tlf, kom de opp med en lapp. Service altså.

Etter å ha reist på natterstid, og vært våken fordi vi kommuniserte med alle i Norge på flyplassen siden vi fant rask internett så kræsjlandet vi på sengene våre. Svette og fornøyde.

Dagen idag har i etterkant gått med på å utforske White Beach området. Som er noen kilometer med hvit sandstrand, asurblått hav og en gågate fylt med kiosker, resturanter, små hoteller, og barer. Her er det middag for 2 personer for under 100 kroner og det er i Fillipinene standard stive priser på øya. Lovin´ it.

Legger med noen bilder.

Håper dette gir mersmak for andre som ønsker å oppleve Boracay.

Hilsen slitne, fornøyde og svette MåltrostGuttaPåTur

Bye bye

24th August 2011

Nice, I even got most of your post I think ;) Good to know you guys are enjoying, wish you all the best and hope to see you again some time ;)

Tot: 0.042s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0189s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb