Shanghai Weekend

China's flag
Asia » China » Shanghai » Hongkou
August 20th 2011
Published: August 22nd 2011

Shanghai, Verdens største by og vår lekeplass for helgen. Da var det slutt på våre dager i Macau. Hadet til verdens største kasino, verdens største hotell, Playboy club i toppetasjen på Sands og hadet til Verdens høyeste bungy-jump. Men vi hadde ikke tid til å sippe av den grunn. Fordi vi visste at vi skulle til Shanghai.

Og Shanghai, du skuffet ikke! (vel, i starten var du litt vanskelig å forstå)
Vi kom frem til Jiu Long Hotel JinJiang etter mye prøving og feiling. Taxisjåførene forstår ikke en dritt, altså, nada. Du kan nevne alle turistattraksjonene, og de skjønner ingenting. Er som å fortelle en fransk taxisjåfør om å ta deg med til Eiffeltårnet og han ikke skulle forstå deg. Men etter et par taxiturer (som forøvrig er billig, minstetakst er 14 yuen. Typ 13-14 kroner) og maks i løpet av helgen kom vi opp i 23-25! 😊

Fremme på hotellet møtte vi på Den Norske Akupunkturhøyskolen og Margrethe. De hadde planer for kvelden, så vi avtalte å møtes igjen på kvelden.

Så Daniel Og jeg dro til The Bund, som bildene viser så er The bund typ vandregate på andre siden av elven til de fleste store skyskraperne. Her var det lys, lys og atter med lys. Det kunne fort ha sett tacky ut, men det så fantastisk ut. Spesielt på hvordan de mektige skyskraperne bare lyste seg frem i høyder på 300-400!
Daniel klarte selvfølgelig å si "Trodde det skulle være vanskeligere å gå i gata her, med så mange innbyggere, er jo nesten ingen her". 10 minutter senere (ha sa det i køen til Subway, *nam*) kom vi til The Bund og viola!
Tettpakket med folk, blitskrig, boder som solgte drikke, og ikke minst mange barnefamilier.
Men utsikten var så nydelig. Man får full oversikt over Shanghai by night fra The Bund.

Etter litt sightseeing så ble Daniel "tilfeldigvis", spurt om hvor han var fra, og vips var samtalen igang. Tiffani, og Bob (?), ok husker ikke navnet på typen. To unge kinesere som studerte Engelsk. Vi snakket lenge med de før de spurte om vi skulle på et te-selskap. Som vi takket ja til. Gikk i typ 20 minutter, kom frem og praten fortsatte videre. De viste oss en meny. Men vi hadde blittt forespeilet hele tiden om at vi var deres gjester. Kort fortalt så satt vi i 2 og en halv time og smakte på ulike teer. (som forøvrig smakte knall). Fikk full historie om alle teene/urtene, hvordan man drikker, hva det er godt for, noen kinesiske gloser imellom osv.

Så, gode (?) og mette av te. avslutter vi, og de sier at de skal gjøre klar regningen. Jeg og DH bare titter på hverandre, og bare "Hva faen".

Tot: 0.078s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 27; dbt: 0.0453s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb