Day one - Flying high

Published: May 31st 2010

Af: Christian
Vi skal flyve fra Billund kl. 11.35 i dag lørdag. Jeg har haft en travl uge med sidste obligatoriske opgave der skulle afleveres og en køreprøve, begge fredag, så det var kun lige akkurat at jeg nåede at få pakket min kuffert så jeg kunne komme op næste morgen. Jeg kørte kl. 7 og skulle hente Lise i Vejle kl. 8. Ankom til Vejle kl. kvart i otte så jeg kunne lige nå en sandwich til morgenmad inden hun dukkede op med toget.
Vi hopper i postbilen og kører til Billund lufthavn. Vi er der i rigtig god tid men det lykkedes at få tiden til at gå. Det viser sig også at, i det fly vi skal flyve med længst tid, sidder vi ikke ved siden af hinanden. Heldigvis lukkedes det dem at finde en plads hvor vi kan sidde sammen på den lange tur. Turen til Amsterdam var hurtigt overstået og de par timer vi har til at komme fra det ene fly til det andet går rimelig hurtigt med at kigge på folk i køen der har meget travlt med at bliver interviewet inden de skal på flyet. Køen er vildt lang, og der dukker hele tiden flere mennesker op i den bageste ende end de kan tage fra forrest. Vi er heldigvis enige om at vi ikke har så travlt med at komme ud i ”fingeren” og stå i kø. Der går over en time med at få interviewet og tjekket boarding pass på alle. I starten tager de alle en ad gangen, men efterhånden som de får travlt begynder de at tage fat i folk der rejser sammen i grupper. De tager én til side og spørger lidt til bagage, om man har pakket den selv eller ladet den stå ”unattended” siden man pakkede den, hvor man pakkede den, hvor man skal hen osv.
Det viser sig at vi har fået det bageste pladser i flyet i midten ud til venstre midtergang, sæderne er altså først to rækker, så fire og så to igen. Allerbagerst er der dog kun 3 i den midterste række, så vi kan selv bestemme hele tiden om vi vil ud og strække ben uden at skulle forstyrre alle mulige. Filmudvalget på turen var pænt kedeligt, men af en eller anden grund lykkedes det og ikke at få set mere end to film hver på hele turen. Til gengæld skulle der gerne være nogle andre film i næste måned når vi skal hjem - de plejer at skifte ud hver d. 1. Maden stod på kylling og kartofler samt noget salat, rigtig fin fly-mad. Senere lige inden vi landede fik vi sådan en aflang pizza-ting. Drikkelsen var de til gengæld meget nærige med, jeg er sikker på at de sidst rendte rundt med vand hele tiden… Vi lander i Minneapolis temmelig trætte da ingen af os har sovet på vejen. Vi er nu i en tidszone 7 timer fra Danmark og klokken er 4 om eftermiddagen og det er vildt varmt - noget vi dog kun får at mærke da vi går i fingeren fra flyet og ind i lufthavnen. Alle andre steder er der aircondition.
I Minneapolis skal vi igennem tolden og igennem en eller anden Homeland security kontrol. Man bliver linet op i en masse rækker hvor de så deler folk op efter amerikanere og turister. Det var også her vi var forrige år hvor vi skulle videre til LA kunne jeg genkende. Fordi vi sad bagest i flyet kommer vi også bagest i denne kø. Da vi kommer til er alle ”kasser” blevet åbnet for turister da amerikanerne for længst er sendt videre. De er opgraderet fra kun at scanne højre pegefinger og dage et billede til at de nu vil have alle 10 fingre og et billede. Derudover skal man søge om indrejsetilladelse noget de vist kalder ESTA, samtidig skal man dog stadigvæk udfylde visa waiver i flyet sammen med et stykke toldpapir. Først får de visa tingen og passet og kigger så om vi har søgt ESTA. Han spørger også lidt til hvad jeg skal og bliver straks mistænkelig da han ikke kan regne ud hvor Lise er - men hun står altså bare et par kasser længere henne da de lige pludselig lukkede det hele op. Det lykkedes ham også at spørge to gange til hvor længe jeg skal være i USA - måske for lige at sikre sig at jeg har styr på min løgn. Da han så vil vide hvornår vores flybillet går hjem kan jeg ikke lige huske det så jeg må sige omkring d. 13. men nu synes han så ikke rigtig jeg er interessant længere så jeg får lov at gå videre når vi har været gennem den lille dans med først den ene hånd og så den anden hånd på scanneren.
Til gengæld kan vi bare nuppe vores kufferter på båndet når vi kommer ud på den anden side. Nu er der gået så lang tid så det bare er videre. Man skal have sine kufferter igen fordi vi nu skal igennem tolden. Der lurer de lige på om man ser mistænkelig ud mens man afleverer endnu et stump papir. Her kan de så kigge al ens bagage igennem på en gang uden at skulle finde de forskellige. Derefter skal bagagen tilbage på båndet og vi skal igennem endnu en scanning af håndbagage og os selv.
Vi kommer igennem det hele og finder os så en salat vi kan sidde og spise mens vi venter på at skulle boarde flyet mod Miami. Den sidste flyvetur er på omkring 3 timer, en enkelt tidszone tilbage igen. Vi vil begge gerne have sovet lidt på denne tur, det passer med at vi lander i Miami omkring midnat (lokal tid), så hvis vi får sovet lidt i flyet her kan det måske passe med at vi er nogenlunde tilpasset næste dag. Vi sover nok efter en halv time og sover en hel, så da der er halvanden time tilbage føles det som om der er enormt længe til vi skal lande. Det lykkedes dog (i hvert fald for mig) at sove yderligere en hel time så jeg vågner en halv time inden vi lander. Det er en stille og rolig landing og vi kan komme ind og vente på vores kufferter. Vi får også hævet lidt penge til en taxa, men bliver enige om at tage en shuttlebus til hertz (hvor vi har lejet bilen) for at finde ud af om vi kan udskyde den to dage. Det er dog helt galt og de har ikke engang den bil vi har bestilt, så vi må i stedet nøjes med en Volvo C70, der stadig er en cabriolet, men en lidt mere blød hat-agtig én end en Mustang… Det er noget værre biks, men de er ikke nemme og snakke med og det er ikke mange kort vi har på hånden. Fordi det er helligdag på mandag (siger de) er alle biler lejet ud og de har åbenbart ikke tænkt på at lade en blive tilbage til os. Men fin det er den sq den bil. Den har også hårdt tag i stedet for det bløde på Mustangen så det er lidt bedre at kunne have ting liggende i den uden at skulle bekymre sig om det. Der er knapper overalt, og det tager os da også lige lidt tid inden vi kommer ud af parkeringshuset. Vi kører direkte til hotellet der ligger meget tæt på lufthavnen. Vi kan parkere lige ved døren og smutter ind på værelset hvor vi smutter i seng efter at have fundet noget vand at drikke.

31st May 2010

Alt ok på hjemmefronten
Hej begge to. Tak for update. I må lige se at få byttet den svenskerslæde ud med en rigtig amerikaner vogn. Fantastisk at I er kommet over til "guds ejet land", og at I oplever en masse sammen. Nyd livet og giv den gas! Kh Søren
31st May 2010

Volvo
Ja, ja, ærgerligt med den Mustang, men husk på hvor mange timer du har tilbragt i en Volvo, ikke mindst leget i en på en campingplads i Italien - OK en lidt anden model, men alligevel... Dejligt at høre fra jer.
1st June 2010

Kan næsten ikke vente..
til det bliver min tur på fredag. Det var jo lige alle de her små anekdoter jeg efterlyste på sms'en Christian. Glæder mig til at Søren, Jesper og jeg skal stå i køerne. Vi ses på lørdag...
2nd June 2010

hvordan
Hej Krette Jeg kan ikke finde dit næste afsnit. hvordan kommer jeg derhen?

Tot: 0.057s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 49; dbt: 0.0304s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb