Elefant tur. Bading med elefanter.

Thailand's flag
Asia » Thailand » Central Thailand » Ko Chang
November 17th 2009
Published: November 17th 2009

På elefantryggen gjennom jungel, og bading med elefanten.

Tirsdag 17 november er en dag nærmere jul, og været er nok ikke det beste i Norge. Her er det imidlertid ingen julestemning, men derimot like godt og varmt.

Vi var tidlig oppe i dag siden vi hadde bestilt oss en aldri så liten elefantopplevelse. Vi ble plukket opp av en jeep som avtalt, og deretter bar det ut i mere ”grisgrendt” strøk hvor elefantene holdt til.
Vi var nok litt spente begge to når vi ble plassert oppå ryggen av 36 år gamle Tukta, men hun skulle vise seg å være en meget rolig elefant.

Vi var en meget liten gruppe som hadde meldt oss på den tidlige turen på morgenen - noe vi gjorde etter et godt råd fra en lokal på grunn av varmen senere på dagen. Tre elefanter la deretter ut på en times tur i jungelen, og i det bratte terrenget var vi alle veldig nervøse. Etterhvert fant vi oss vel tilrette - helt til elefantpasseren gikk av, og ville ha oss til å ”styre” selv. Vel, vel... Frykt er noe man nødig viser, og da var det bare å sette seg til framme på hodet og late som dette var lett. Og det var det faktisk når man bare fant rytmen. Litt skummelt i de bratte partiene rett nok, men det gikk fint.

Etter en times tid ble kursen lagt ned i en elv som vi fulgte til vi kom til elefantenes badeplass. Nå skulle det bades.
Og en elefant er et stort dyr, men etter at vi var forklart fremgangsmåten var det hele enkelt. Barbakk på elefantryggen og ut i kulpen hvor vi hadde det helt topp med å dykke ned med elefanten, samt stupe ifra ryggen, og hodet til den.
Tror nok bildene viser at vi alle fant oss vel tilrette.
Etter denne fine opplevelsen med denne kongen av jungelen slappet vi av enstund i leiren hvor de også hadde andre dyr. Apekatt og høner som gikk rundt oss.

Vel tilbake tilbrakte vi resten av dagen på vår fine strand. Og vi er imponert over hvordan de lokale tar seg av sine dyr. Ikke bare elefantene, men de har både hunder og katter på alle steder som de steller veldig pent. I dag fikk vi også se nok et eksempel på det hvor de på en restaurant hadde en hund som gikk rart. Vi trodde først at den var gammel, men etter å ha spurt forklarte de at den hadde blitt blind etter en ulykke. De tok seg likevel veldig godt av hunden som tross alt så ut til å ha et godt liv.

17th November 2009

Morsomt å se på bildene! Skjønner at dere har en fantastisk ferie. Nå har Pål, jentene og jeg vært inne og sett hvordan dere har det. Fortsatt god ferie her regner det. Pål er på vei til vinnteren og snø på Beito. Nyt ferien så lenge den varere. alle hilser masse. Grethe m. fam.
18th November 2009

Buddismens natur
Det er vel stort sett buddhister dere er omgitt av, og de steller usedvanlig pent med dyrene sine - den blinde hunden kan være den gjenfødte bestefaren som døde for lenge siden osv.. De kjører heller av veien, framfor å kjøre på en hund... I motsetning til muslimene - som buddhistene bruker som slaktere.. De slakter ikke kjøttet dere spiser selv.. Buddhistene er for øvrig særdeles hyggelige folk, som kan være vel verdt å investere tid til å bli kjent med hvis dere er sosiale en kveld! Vel, ser ut som dere har det fantastisk - kos dere stort videre!

Tot: 0.083s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 49; dbt: 0.045s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb