PHUKET

Thailand's flag
Asia » Thailand » South-West Thailand » Phuket
November 19th 2009
Published: November 19th 2009

Fra Ko Chang via Bangkok til Phuket.

Etter noen fantastiske dager sør-øst i Thailand bestemte vi oss for å reise på andre siden. Og vi booket da fly fra en liten lokal flyplass ved navn Trat. Fra denne lille flyplassen er det tre daglige avganger til Bangkok med Bangkok air. En flyreise på ca en time som vi fant ut var meget komfortabelt sammenlignet med en dag i minibuss. Videre bestilte vi fly fra Bangkok til Phuket med air Asia som er et lavprisselskap lignende til Norwegian i Norge. Det er forholdsvis rimelig å reise i Thailand, og noen hundrelapper er vel anvendte kroner for å flytte seg raskt opp imot å bruke lang tid langs landeveien. Flyreisen fra Bangkok til Phuket var med en helt ny airbus 320, og den tok ca 1 ½ time.

Fra vårt hotell i Ko Chang reiste vi med minibuss til den lille flyplassen (Trat), og den minnet mest om en legoflyplass. En slik ordentlig flyplass med det meste i miniatyr har vi ikke sett før. Og makan til velstelte områder rundt har vi nok ikke i Norge. Vaktene hadde orange uniformer og minnet om legofigurer. Og buskene var klippet som elefanter m.m. Tilogmed bussen som kjørte til flyet var i miniatyr, og så ut som broren til Thomas-toget.

Etter at flyturen via Bangkok var unnagjort ankom vi Phuket hvor også Yngve raskt oppdaget at her var det mere turister. Hele området har et helt annet tempo og ”kjør” enn det vi så langt har opplevd. I tillegg hørte vi nå norsk og svensk rundt oss til stadighet. Prisnivået er også et helt annet her. Ofte doble priser av hva vi har sett på våre øyer, men fremdeles veldig billig i forhold til Norge.

Etter ankomst til hotellet, Diamond Cottage Resort & Spa, som vi hadde bestilt på forhånd, traff vi to kjente fra jobben som var på ferie i Phuket. Ena og Bjørge ble med ut på middag, og for en gangs skyld på denne ferien ble det ganske så seint før vi tok kvelden. Veldig hyggelig med god mat og drikke.

Torsdagen ble tilbrakt ved det flotte bassenget og hotellområdet til Hilton, hvor Ena og Bjørge bodde. Veldig koselig dag! Sol og fint vær hele dagen fram til en kraftig regnbyge sendte samtlige under tak. Kvelden ble litt annerledes enn planlagt, da Kristine fikk en voldom sjau, og ble lenket til toalettet.. Jaja, sånt skjer.

I morgen bærer det videre til Phi Phi, ser frem til litt roligere dager igjen, uten kjas, mas og trafikk!

Tot: 0.073s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 25; dbt: 0.0269s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb