Day eleven – The neverending church

Spain's flag
Europe » Spain » Catalonia » Barcelona
May 25th 2009
Published: May 31st 2009

Stod op omkring kl. 6 og ville gerne med toget tidligt. Vi smurte nogle madpakker sammen med morgenmaden og skulle køre 5 kilometer i bil inden vi kunne tage toget til Barcelona. Efter at have søgt lidt efter en parkeringsplads i området og været tilbage i bilen 3 gange for lige at huske noget tog vi toget kl. 8:16 og skulle så være i Barcelona (centrum) kl. halv ti.
Da vi ankom startede vi med at gå til la Sagrada Família der en Gaudí’s livsværk. Til vores overraskelse er det ham der står bag en meget stor del af seværdighederne i Barcelona. Sagrada Família har han selv arbejdet med i over 40 år og vidste fra starten at han ikke ville se det til ende. Vi fik fortalt at han til spørgsmålet om hvornår kirken blev færdig svarede ”My client is not in a hurry - God has all the time in the world”. Hvis jeg ikke fik nævnt det er den ikke færdig endnu. Jeg havde lidt en forventning at det var noget de tog stille og roligt med at bygge på den for at holde historien lidt i live om at den nærmest aldrig blev færdig, men der er virkelig gang i den. Der ligger støbte stumper over det hele inde i kirken og man kan høre folk der banker og gør ved langt oppe i tårnene samtidig med der er stilladser overalt indenfor og udenfor. Umiddelbart skæmmer det ikke, det giver nærmere et indtryk af hvor stort et arbejde det er selv med de mange nye værktøjer man har til rådighed. Pengene til at bygge den færdig, er siden hans død kommet fra anonyme donationer og indtægter fra besøgende. Det kostede 11 Euro pr. person at komme ind og køen var på en 10 minutters tid, endnu længere da vi kom forbi anden gang. Der var også rigtig mange mennesker derinde og det er overhovedet ikke sæson endnu… Det der turisme er nok ikke en helt skidt forretning. Skal også lige sige at de så ville have yderligere 2,5 Euro for at man kunne komme op i tårnene. Det sprang vi over. Det var rigeligt at se nedefra.
Lad det være sagt, vi fik for meget sol i går. Dumt. Det satte lige prikken over i’et med hensyn til at gøre dagen i dag rigtig lang, specielt de sidste par timer. Da vi havde været i Sagrada Família gik vi videre over til Torre Agbar som vist skal ses om aftenen, men der var ikke så langt derover så vi blev enige om at gå derover. Det er som sådan ikke andet end en kontorbygning, men den er bygget som et projektil eller hvordan man du skal forklare det, så er den rund i toppen og hele vejen rundt er solafskærmningen er i virkeligheden en slags skærme, så om aftenen vises alle mulige farver fra tårnet. Det kunne heldigvis anes i dagslys, men jeg ved stadig ikke rigtig hvordan de gør og om de enkelte elementer kan skifte farve. Vejen derud gik igennem nogle af de lidt mindre pæne dele af Barcelona så vi skyndte os tilbage til centrum hvor vi stod på en tourbus for et enkelt stop senere at stå på en anden hvorfra vi kom rundt til en del af seværdighederne.
Klart mest imponerende på vejen rundt (også eneste sted vi stod af) var ved Park Güell som Gaudí også står bag. Den var oprindelig tænkt som en lille markedsby, men de 60 grunde på det 17 hektar store stykke jord var ikke til at sælge, så der blev i alt bygget en forvalterbolig, en portnerbolig og det hus som Gaudí boede i de sidste 20 år inden han døde. Denne er nu lavet om lidt et museum og forvalterboligen er en souveniershop. Rundt i hele parken er lavet alle mulige forskellige former for gange og pladser. Cirka midt i parken er lavet en kæmpelang snoet bænk med vandløb på bagsiden hele vejen rundt der leder ned til noget vandkunst ved indgangen hvor der kan samles 12.000 liter vand under denne plads med bænken er en hal af en slags hvor pladsen ovenover så holdes oppe af 86 bjælker der skulle være brugt til en markedshal, de står meget tæt og mellem mange af dem er også kunst i loftet med al den gamle ituslåede keramik. Mange af tingene er lavet af små stykker keramik der stammer fra skrot og rester fra keramikværksteder rundt omkring i byen. Jeg tror vi var i parken omkring 1½-2 timer og nåede nok kun at se halvdelen, dog de flotteste steder. Adgang var gratis og der var masser af lokale der sad og slappede af på den store bænk og andre steder. Det var meget imponerende. På vej ud køber vi en lille drage (eller hvad det nu er) der står ved indgangen og spytter vand ud af munden, hele dyret (er det et firben uden hale?) er også lavet i keramik og er en figur der kan købes mange steder og som vi gerne ville have set, det var dog lidt tilfældigt vi stødte på den i parken, vi troede egentlig kun det var bænkene i parken der var lavet af keramikrester.
Vi tog efterfølgende resten af turen rundt med den ene af de 3 tourbusser, ruten var på 2 timer og vi var begge meget smadrede på det tidspunkt. Thea nåede også at få en lille morfar eller to undervejs, selvom det var en cabriolet-bus. Da vi nærmer os centrum igen bliver vi enige om at give den en sidste skalle så vi kan se la Rambla og et par af de andre gå-gader inden vi tager hjem, det var ellers mest fristende bare at ligge sig til at sove. Der var noget enormt bekendt ved la Rambla for mig, hele stemningen og de forskellige boder var som om jeg havde været der før, men det mener jeg altså ikke at have været. De sælger fugle, fisk, padder og sikkert også en masse andre dyr og der er rigtig mange folk i dragter der laver shows (eller lader være) for drikkepenge. Man går ude i midten mellem de to baner på vejen og fortovet er som en bred gågade med en ensrettet vej på begge sider. Et stykke nede ser vi et marked vi så finder ud af er et vi har læst om, så vi går ind og kigger nærmere. De sælger primært frugt og grønt, men der er også kød, krydderier og en masse andet spændende. Vi køber lidt frugt men får ikke rigtig ro til at spise af det før vi er hjemme.
Vi vender om på et tidspunkt for at finde en af de andre must-see gågader i byen, men det går lidt tabt, men der hvor vi går ligger der rigtig mange af de store butikker så vi må have ramt en af dem. Vi oser rundt i en del forretninger hvoraf mange af dem har en masse rigtig fedt tøj/sko, men de ved udmærket godt hvad de vil have for det. Vi går i en Footlocker for at kigge på sko og støder tilfældigvis på et par sko jeg så da vi var i København som jeg ikke købte fordi jeg synes de var for dyre og det var meget tidligt på dagen, siden da har jeg fortrudt mange gange og Thea har spurgt efter dem i mange butikker og kigget på nettet, men de har været udsolgt alle steder. Her havde de dem så i 3 farver og jeg endte faktisk med en helt anden farve en vi kiggede på oprindeligt. Glæder mig til at få dem i brug.
Herefter går vi tilbage mod banegården der faktisk ligger under byen så den er ikke helt nem at finde, det er bare en lidt mere fancy nedgang end metro-trapperne. Vi finder den hurtigt og går ned i den lumre kælder hvor vi skal vente en halv times tid inden vores tog kommer. 3 minutter inden afgang kommer der et andet tog der også stopper der hvor vi skal af så der er lige krise indtil Thea fanger en der kan engelsk og spørger hvad det er for noget. Det kørte en omvej så vi vender på næste tog og hopper på. Turen hjem er enormt lang, der er mange mennesker i toget, akkurat nok pladser til alle, men det er crowded og sæderne er små og hårde, så det er en lettelse da vi kan stå af og gå hen til bilen og køre den meget korte tur hjem.
Vi har snakket meget om, om vi skal køre til Nice i morgen eller vi skal vente en dag pga. vejret ser ud til at blive regn i morgen og i overmorgen der mens solen skal skinne i Barcelona. Da vi kommer tilbage omkring kvart over syv tjekker vi vejret en sidste gang og må konstatere at de igen er pessimistiske med deres vejrsymboler sydpå. Der er en regnsky på begge dage, men det er kun om formiddagen og der står ”Mostly clear skies”. Ofte gør de sådan, måske fordi de er vant til at det slet ikke regner. Vi skynder os over til receptionen og tjekker ud så vi kan tage af sted igen i morgen. Heller ikke denne gang er der ekstra gebyrer så det er bare en fornøjelse. Jeg får taget backup af vores billeder til alle de forskellige steder og skriver dagbog mens Thea stille og roligt begynder at pakke ting sammen. Vi er blevet enige om at vi nok hellere må sove lidt længe hvis vi skal være noget værd i morgen og tage den lidt med ro her til aften så vi prøver på det. Det har været en meget hård men rigtig god dag.

31st May 2009

La Rambla
Krette, din klump, du har da været på La Rambla. Kan du ikke huske, det var dengang vi fire var på camping i Spanien og vi tog en bus til Barcelona. Lise havde vredet om på foden - viste sig senere, at den var brækket - og vi så kun La Rambla, for Lise kunne næsten ikke gå. Dæmrer det?

Tot: 0.057s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 46; dbt: 0.0297s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb