Meerdere wegen leiden naar Thamel

Nepal's flag
Asia » Nepal » Kathmandu » Thamel
April 4th 2009
Published: April 5th 2009

Vanmorgen al vroeg wakker geworden van fanatieke tennissers die om half acht al op de baan stonden. Niels-Ingvar ging de hort op om foto’s te maken. Ik heb wat mogelijke dagtripjes in de Lonely Planet bekeken, wat gezwommen en nog wat Nepalees geleerd. Voor lunch weer wat nieuws gekookt: chicken peas “masala” met rijst. Dat ging er best in!

In de middag naar de wijk Thamel in Kathmandu gelopen. Dat was een bijzondere ervaring. De tocht duurde uiteindelijk toch wel zo’n drie uur. Onderweg zijn we echt van alles tegengekomen. Van koeien midden op de weg tot apen die ijsjes afpakken, van grote armoede tot decadente rijkdom, krotten langs de heilige Bagmatirivier (lees: het open riool van Kathmandu), spaceliften in een nieuw winkelcentrum op westerse leest, dieren die ter plekke in stukken worden gehakt en ter verkoop worden aangeboden, straatkinderen die achter ons aanlopen omdat we als lange blanke mannen met korte broek en fototoestel toch wel een bijzondere verschijning zijn en handelaren die je goederen aanbieden voor een prijs die vijf keer zo hoog is als aan de andere kant van de rivier. Geen woorden en foto’s kunnen laten ervaren wat we meemaken. Het lawaai, de warmte, de stank. Ik merk dat we er al aan beginnen te wennen, hoewel het in Kathmandu allemaal nog veel intenser is dan in Patan.

We hebben vanuit Thamel een taxi terug naar huis genomen. Het verkeer hier blijft iets heel bijzonders. Niels-Ingvar merkte op dat de claxon in de taxi’s zo is ingebouwd dat je met één hand kan sturen en claxonneren tegelijk. En dat is handig, want de hele weg wordt bij elke tegenligger, bocht, afslag of uitrit getoeterd. Tenminste als je de keren dat voor iemand die in de weg loopt, die volgens de chauffeur niet hard genoeg gaat of die ergens wil afslaan of parkeren waardoor hij natuurlijk vertraging bij de taxichauffeur veroorzaakt, niet meetelt. Uiteindelijk zijn we via een volledig andere route terug bij ons huis gekomen. Er zijn dus meerdere wegen die naar Thamel leiden.

Vanavond hebben we een optreden van het bandje van Sjoerd, Jaco en Marloes meegemaakt. Omdat er regen dreigde werden ze in de gang gezet, dat was wat minder en kwam ook het enthousiasme niet echt ten goede. Tel daar vier keer stroomuitval bij op waardoor er weer van alles uitviel en zie daar het spectaculaire optreden van the Dutch vocal trio. Morgen een herkansing als ze optreden in Tamas.

Tot blogs!

5th April 2009

Spannend
Wat leuk om jullie blog te lezen en mijn complimenten over de manier waarop het geschreven is.Kijk alsjeblieft uit en let goed op elkaar! dikke kus Rita

Tot: 0.103s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 46; dbt: 0.0397s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb