Bezoek aan het eiland Gulangyu.

China's flag
Asia » China » Fujian » Xiamen » Gulangyu
July 15th 2008
Published: August 9th 2008

Dinsdag 15 juli.

We startten met Chinees ontbijt met gestoomde broodjes, groenten, zoete broodjes, maar wel met Nescafé in plaats van rijstwater en wat Westerse broodjes, kaas en speculoos.
Voor 1 kuai reden we met de bus naar de vertrekplaats van de ferry, bestemming het eiland Gulangyu.
We vaarden rond het eiland zodat we een beeld kregen van de Sunlight Rock en het standbeeld van Koxinga (die de Nederlanders van Taiwan veegde), mooie Europese huizen (daar kom je toch voor naar China), palmbomen en strand.
Het eiland ademt een Zuid-Europese sfeer uit met zijn smalle straatjes, elegante huizen en mooie tuinen.
In de Burga Tower bezochten we het orgelmuseum opgericht door Mr. Hu Yonyi, een Chinees die in Australië woont. Hij wou dat dit museum het grootste orgelmuseum van de wereld wordt.
Het bezit een collectie orgels uit de U.S.A., Groot-Brittannië, Duistland, Australië, mooie pronkstukken en een zeer typisch Chinees rietorgeltje.
Na een kleine fruit picknick (bananen en lychees ) zetten we onze verkenning van het eiland verder met als doel de Sunlight Rock. Aan de voet bevindt zich een Boeddhistische tempel met een klokkentoren en een trommeltoren, hoofdtempel met boven op het beeld van Guanyin, en 2 zijtempels. Zoals steeds worden er veel wierookstokken geofferd.
Op weg naar de toren staan bronzen wachters met hun paarden. Amanda en Wim beklommen trots de dieren om zich te laten fotograferen. Maar met man en macht moest Amanda weer van haar ros geholpen worden. Iets verder ontdekten we een prachtige groep bronzen beelden van ‘The Mooncake Gambling”, een uitvinding van Huo Zheng Chongjong, die tijdens de dril van de soldaten zijn strijders ontspanning wilde bezorgen om hun heimwee naar huis te verdrijven door de Mid-Autum Mooncake Gambling.
De beklimming naar de Zonlicht Rots vergde nog heel wat inspanningen die zeker beloond werden door de prachtige vergezichten.
Na een kleine energiestoot (wafel en cola) gingen we op zoek naar de Shuzhuang Garden en brachten een bezoek aan het Guanfu classic art museum waar de airco ons een weldoende verfrissing bood. We liepen over de 44 brug (de opdrachtgever was 44 jaar toen de brug gebouwd werd) die als een draak over de golven kronkelt. Verpozing vonden we in het Duyue paviljoen waarover ik het volgende couplet meegeef: ‘A long bridge stretches over the sea for 10.000 m, a bright moon shines over 12 columns.’
Het pianomuseum trok ons aan (airco). De allereerste piano werd gebouwd in 1735. De houten frames werden later vervangen door metalen wat de klank verbeterde.
De beroemde pianobouwer Theodor Stainweg veramerikaniseerde zijn naam tot Steinway.
Een verrassing waren de kinderpiano’s, een hoekpiano, vleugelpiano met mooi inlegwerk. Vele inwoners kochten een piano omdat het hoorde bij hun status, meestal kon geen enkel familielid het instrument bespelen.
Het laatste deel van de tuin met zijn twaalf grotten, mooi aangelegde vijver met beplanting kon ons echt bekoren.

Een anekdote van deze dag: Amanda merkte op dat ze nog geen enkele zwangere vrouw had gezien in China. Haar wens werd vervuld. Ze kreeg binnen de 5 minuten 2 zwangere vrouwen te zien.
Na wat zoeken vonden we een restaurant met lekkere schotels en vriendelijke bediening.
De dag sloten we af met een ‘slaapmutsje”.

Verslaggever: tante Gerda

19th May 2012

vraag
we vonden uw reisverslag leuk om te lezen en gaan zelf dit jaar ook naar Fujian. We vragen ons af of u een goede reisgids heeft kunnen vinden met veel informatie over de plaatsen in de provincie. Uit uw verslag lijkt van wel. Kunt u mij opgeven welke reisgids (liefst met isbn nr/titel/uitgever/prijs) u heeft gebruikt? Wij gaan die gids dan ook kopen en gebruiken Alvast bedankt voor uw informatie. Carla

Tot: 0.264s; Tpl: 0.036s; cc: 14; qc: 56; dbt: 0.1204s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb