0p weg naar Yongding

Asia » China » Fujian
July 16th 2008
Published: August 9th 2008

Woensdag 16 juli.

Vandaag waren we vroeg uit de veren. Rond 8 uur vertrokken we met 3 taxi’s naar een busstation. Berna en Wim kochten tickets maar uiteindelijk waren we niet op de juiste vertrekplaats voor de bus naar Yongding. Een vriendelijke dame gaf ons de juiste informatie. Van daar namen we bus 816 die ons naar de juiste vertrekplaats bracht. Om 11 uur vertrok de bus, we hadden goede zitplaatsen, de bus was comfortabel.
We reden langs mooie lanen met heel verzorgde groenaanplantingen, bv palmbomen, oleander en vele bloemen. We genoten van het berglandschap met weelderige plantengroei: bananen, bonen, bamboe, eucalyptus.
Na ongeveer 2 uur stopte de bus voor een plasstop. Daar zagen we voor het eerst rode bananen te koop. Amanda wou experimenteren en kocht de kleinste tros voor 1,2 yuan. Tot onze verbazing vernamen we dat het geen dessertbananen zijn, maar bakbananen die ze eten zoals wij aardappelen.
We reden verder door de prachtige bergen en langs een heel nieuwe bergweg, gemakkelijk voor de weggebruikers maar spijtig voor de natuur.
Langs de weg zagen we een hele groep wegenwerkers aan het werk, ook vrouwen. De flanken langs de weg zijn beplant met vrouwentongen.
De sierlijk aangelegde rijstvelden en terrassen zijn heel goed onderhouden. Ongelooflijk hoe de mensen het klaarspelen om al de planten met de voeten in het water te laten groeien. Op sommige plaatsen was de rijstoogst begonnen. Zoals in het verhaal van Saïdja en Adinda zag ik een man met een waterbuffel aan het werk.
Na ongeveer 5 uur waren we in Yongding. Daar werden we overrompeld door de plaatselijke taxichauffeurs om ons naar het hotel te voeren. Met 4 motorfietsen (met annex bakje) voerden ze de 8 avonturiers naar het hotel. De kamers werden geïnspecteerd en goed bevonden. In een restaurant in de buurt aten we heel lekker Chinees onder andere kip met kop en poten. Tijdens onze avondwandeling zagen we veel Chinezen dansen op rustige muziek op het plein. De muziek op de 5de verdieping van het hotel (Karaoke bar) was minder leuk voor onze nachtrust (we sliepen op de 6de verdieping).
Einde: vandaag ervoeren we heel sterk, te merken aan de verwonderde blikken van de Chinezen, dat wij, westerlingen, voor hen wezens zijn van een andere planeet (of een heel ander ras).

Verslaggever: Amanda.

Tot: 0.098s; Tpl: 0.01s; cc: 14; qc: 56; dbt: 0.046s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb