Torres y Fuego (torens en vuur)...

Chile's flag
South America » Chile » Magallanes » Puerto Natales
April 7th 2008
Published: April 10th 2008

ochtendstond heeft roze wolkjes in de mond...ochtendstond heeft roze wolkjes in de mond...ochtendstond heeft roze wolkjes in de mond...

alpenglow op de Cuernos in Torres Del Paine National Park
Hola chicas y chicos,

Na de ijskapexpeditie trokken we zuidwaarts naar Tierra Del Fuego ("Vuurland", naar de talrijke vuurhaarden die de oorspronkelijke indianen stookten). Deze eilandengroep scheidt zich van het Zuidamerikaanse vasteland via de Straat van Magellanes en vormt het meest mysterieuze deel van heel Patagonia. Hier duikt de Andes de zee in en komen de Atlantische en Pacifische Oceaan samen in de stormachtige Drake Passage, een kleine 1000 km verwijderd van Antartica. Vuurland is gevormd door ruige, ondergedompelde bergketens en wilde fjorden in het westen en droge, gele steppe in het oosten.

Vanuit het toeristische, Argentijnse havenstadje "Ushuaia", die zich de meest zuidelijke stad ter wereld noemt (alhoewel enkel het Chileense dorp "Puerto Williams" aan de overkant van het Beagle-kanaal de echt zuidelijkste nederzetting is...), bezoeken we dit kleurrijke, wilde deel van Zuid-Amerika: we wandelen in het liefelijke nationaal park "Tierra Del Fuego" op zoek naar bevers, we genieten van het einde-van-de-wereld-zichten op het Beagle-kanaal en Isla Navarino, met een huurauto verkennen we de zelden bezochte Cabo San Pablo langs de Atlantische Oceaan en we ontdekken de kleurrijke, dramatische bergpieken van de Vuurlandse Andes.

Hierna keerden we terug naar het Chileense, beroemde en misschien wel mooiste nationale
guanacos in Torres Del Paineguanacos in Torres Del Paineguanacos in Torres Del Paine

op de achtergrond de Torres zelf...
park van Zuid-Amerika "Torres Del Paine". Dit park aan de zuidelijke, patagonische ijskap en aangrenzend aan het nationale park Los Glaciares in Argentina (zie vorige blog) is uitgeroepen tot UNESCO Biosfeer Reservaat en herbergt alle landschappen en ecosystemen die Patagonia rijk is in 1 gebied (ijskap, hooggebergte, meren, loofbossen en steppe). We ondernemen er het "Circuito Perfecto", de uitdagende en zeer afwisselende rondtocht om het hele Torres Del Paine - massief. We kopen eten in voor 12 dagen, maar worden na 9 dagen door regen-en sneeuwstormen uit het park gejaagd. Wat hebben we er genoten van de ongelofelijke landschappen: uitkijk op de gloeiende "torens", desolate alpiene valleien omgeven door loodrechte steile rotswanden, blauwe en groene meren gevuld met immense azuurblauwe ijsschotsen, overweldigend zicht op Glaciar Grey vanop de Paso John Gardener, de lachwekkende avonds in afgelegen schuilhutten met een paar medetrekkers uit verschillende uithoeken van de wereld...

Straks nemen we de ferry noordwaarts naar Puerto Montt, die ons in 3 dagen langsheen de woeste en verlaten chileense, fjordische eilanden zal brengen... Vanuit daaruit gaan we nog wat verder het Patagonische merengebied verkennen, waar we 2 maanden geleden onze Patagonische trip zuidwaarts hadden ingezet...

Hasta Pronto

Esteve y
Tierra Del Fuego 1Tierra Del Fuego 1Tierra Del Fuego 1

einde van de wereld... zicht op Isla Navarino aan de overkant van het Beagle Kanaal
Catarina

uitwaaien aan het Lago Fagnano vlakbij het liefelijke dorp Tolhuin
Tierra Del Fuego 4Tierra Del Fuego 4
Tierra Del Fuego 4

typische bemoste bomen aan de Atlantische kust in het verlaten Cabo San Pablo, inclusief gestrand spookschip
Tierra Del Fuego 5Tierra Del Fuego 5
Tierra Del Fuego 5

genietend van een artesanaal biertje :-)
Tierra Del Fuego 6Tierra Del Fuego 6
Tierra Del Fuego 6

op weg naar Laguna Esmeralda... Vuurland is 1 en al kleur!
Tierra Del Fuego 7Tierra Del Fuego 7
Tierra Del Fuego 7

de wind bepaalt in welke richting de bomen groeien...
Torres Del Paine 1Torres Del Paine 1
Torres Del Paine 1

een heldere herfstdag aan de ingang van het immense natuurpark...
Torres Del Paine 2Torres Del Paine 2
Torres Del Paine 2

boulderend naar de uitkijk van de torens "Torres Del Paine"
Torres Del Paine 3Torres Del Paine 3
Torres Del Paine 3

alpenglow op de torens die hun naam aan het nationaal park geven...
Torres Del Paine 4Torres Del Paine 4
Torres Del Paine 4

Mr. NiceGuy bij de torens... De torens "Torres Del Paine" zijn op eenzelfde manier gesmeed door de winderosie en gletsjers als de Cerro Torre en FitzRoy over de grens in Argentina
Torres Del Paine 5Torres Del Paine 5
Torres Del Paine 5

nog een alpenglow in Torres Del Paine ...
Torres Del Paine 6Torres Del Paine 6
Torres Del Paine 6

langs de Rio Paine op het Circuito Grande in NP Torres Del Paine
Torres Del Paine 7Torres Del Paine 7
Torres Del Paine 7

Glaciar Perros langs het Circuito Grande...
Torres Del Paine 8Torres Del Paine 8
Torres Del Paine 8

Glaciar Amistad langs de klim naar Paso John Gardner op het Circuito Grande
Torres Del Paine 9Torres Del Paine 9
Torres Del Paine 9

de immense gletsjer "Glaciar Grey" die van de zuidelijke patagonische ijskap komt afgestroomd...
Torres Del Paine 10Torres Del Paine 10
Torres Del Paine 10

Glaciar en Lago Grey langs het Circuito Grande... Patagonia is echt ongelofelijk indrukwekkend mooi!
Torres Del Paine 11Torres Del Paine 11
Torres Del Paine 11

deze hebben we al eens gehad! maar dan 2 jaar geleden in de winter...

11th April 2008

zucht
ik ben zooo jaloers. hier wordt het landschap vooral gedomineerd door bergen kladpapier, stromen verloren onderdeeltjes en stralende TL buizen die ook een alpenglow achterlaten op de muisgrijze kasten :-). veel plezier samen!

mooie reis
Hallo jullie twee ik ben echt blij dat ik zo kan meegenieten van jullie enorme reis. het is bijna niet te geloven dat jullie al twee maand onderweg zijn. Zo te zien is alles al goed meegevallen en ik hoop voor de rest van de maanden hetzelfde; Katrijn ook veel groeten van Michel Ria
21st May 2008

jaloerse buren
Ewel ewel, wat zijn dat toch altijd mooie foto's, net gelijk uit het boekske. Het is ongelooflijk dat dit echt bestaat denk ik telkens. Jullie hebben een fantastische reis...Maar wij hebben ook fantastisch nieuws... Wij zijn intussen goed verhuisd naar nr 93 en Ilse heeft ons gevolgd en woont nu terug boven ons.Momenteel zit zij nu een weekje in Turkije... Het ander leuke nieuws...1november verwachten wij ons 1ste kindje, jaja, ik ben nu reeds 4 maanden ver... Zorg nog goed voor elkaar en geniet er van volle teugen van... groetejs leen en papi

Tot: 0.063s; Tpl: 0.013s; cc: 12; qc: 28; dbt: 0.0322s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb