Archeologie op hoog niveau

Argentina's flag
South America » Argentina » Salta
February 10th 2008
Published: March 10th 2008

Wow, het lijkt alsof we de afgelopen maand in fast-forward mode hebben geleefd. De tijd vliegt voorbij ondanks het gezapige tempo waarin de dingen hier doorgaans gebeuren. Alleszins hoog tijd voor een verslagje!!!

We komen ’s avonds laat aan in Salta, banen ons een weg door de horden touts die ons naar hen hostel willen lokken en gaan naar HI Backpacker Soul voor de nacht. Het blijkt een ongelukkige keuze te zijn. Wankele stapelbedden, onvriendelijke ontvangst, algemeen slechte sfeer. De volgende morgen gaan we op zoek naar ander en beter en komen in Las Rejas terecht, een heel sympathiek en degelijk familiehotelletje waar we zeepjes en shampoo in onze kamer vinden. Luxe!!
In het centrum van Salta is een pleintje dat volledig omringd is door leuke terrasjes die ideaal zijn om het leven van alledag in Salta wat gade te slaan. Aangezien dit één van onze favoriete bezigheden is nemen we de gelegenheid dan ook te baat. We zien onmiddellijk dat Argentinië pakken meer op Europa lijkt dan Bolivië. Geen eetkraampjes meer op straat, mensen zien er niet meer exotisch uit, de kledij is zoals die van ons, geen losse tegels op de voetpaden.
In Salta bezoeken we het MAAM, een museum met een wel heel erg bijzondere collectie. De meeste voorwerpen die we zien zijn gevonden in het graf van drie kinderen boven op een berg. Ze werden geofferd aan de berg waarvan men geloofde dat die goddelijke kracht had. Dit ca. 500 jaar geleden. De levens van drie kinderen voor een goede oogst en de vrijwaring van het vee van ziektes was in die tijd blijkbaar een goede deal. Door de lage temperatuur, lage druk, weinig zuurstof, ... zijn alle voorwerpen in vrijwel perfecte staat bewaard gebleven. Zo ook de lichamen van de drie kinderen. Eén zo’n mummie is tentoongesteld. Het is even slikken als je oog in oog staat met een lijk van 500 jaar oud. Het lijkt alsof het figuurtje elke moment kan rechtstaan om u een inheems souvenir te verkopen.
In de buurt van Salta is de Quebrada de Humahuaca. Een vallei van de Rio Grande (de naam van deze rivier is duidelijk gekozen tijdens een ander seizoen) die al millennialang gebruikt wordt als handelsroute. Er zijn talloze sporen van vroegere nederzettingen. Onze gids weet veel over de streek en zit boordevol grappige anekdotes. Over de geschiedenis van het stukje werelderfgoed dat we bezoeken heeft hij jammer genoeg minder te vertellen.

Cardon CactussenCardon Cactussen
Cardon Cactussen

Ze groeien 1cm/jaar, sommige zijn 9m hoog. Een eenvoudige berekening leert ons dus dat deze expemplaren 900 jaar oud!
Ze komen in allerhande vormen.Ze komen in allerhande vormen.
Ze komen in allerhande vormen.

Zoals deze in de vorm van een zwaard.
Quebrada de HumahuacaQuebrada de Humahuaca
Quebrada de Humahuaca

Veelkleurige heuvels

11th March 2008

De max! Amai.. zo machtige foto's... lucky one's!!!
11th March 2008

Gewoon prachtig!!
Gewoon prachtig wat jullie allemaal meemaken!!! en....wij maar meegenieten ;-)) Laat maar komen........ We kijken al uit naar het volgende :-)))) Dikke knuffel en veel plezier!
12th March 2008

goede reis !
Dag Eva, Ik denk dat jullie hier nog lang aan zullen terugdenken, wat een prachtig landschap. Ik wou dat ik daar ook was. Geniet er maar van hoor ! Jessica

Tot: 0.127s; Tpl: 0.017s; cc: 12; qc: 55; dbt: 0.0603s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb