Laatste blog

Argentina's flag
South America » Argentina
November 23rd 2007
Published: November 25th 2007

Dit is mijn laatste blog want de vakantie zit er op. Het was een geweldige ervaring. Veel mooie dingen gezien, leuke mensen ontmoet waarvan ik er enkele zeker nog ga zien, heerlijk gegeten en gedronken, kortom een geslaagde vakantie waar ik nog vaak met veel plezier aan terug zal denken.

Wat valt er nog te vertellen over BsAs en Argentinië. Onderstaand een geheel willekeurige verzameling van opmerkingen die me nog te binnen schoot:

Van mijn plannen om vol het nachtleven van BsAs in te gaan is niet veel terecht te komen. In Maar twee nachten de clubs in was niet wat er op mijn wensenlijstje stond. Maar de tijden om te gaan stappen verschillen een beetje van die van mij. Als je om 8u opstaat en de hele dag in de weer bent met het bekijken van de stad, shoppen, sporten en om 10u s´avonds een zware maaltijd eet, natuurlijk met de nodige rode wijn, dan gaat bij mij na middernacht toch wel het licht uit. Het echte uitgangsleven start hier pas om 2u uur s´nachts. Dan lopen de bars en clubs vol. Het feest gaat dan door tot in de vroeg uurtjes. Een beetje voorbereiding is dus nodig. Siësta is zeker een oplossing, minder rode wijn helpt zeker en de nodige koffie wil ook een handje helpen.

BsAs is net zo veilig als elke ander grote plaats. Er is veel politie op straat die de boel goed in de gaten houden. Gewoon opletten en s´avonds niet in donkere staatjes gaan lopen. Het busstation van BsAs is wel berucht. Daar wordt veel en vaak gestolen. Meerdere verhalen gaan rondt van mensen die even hun tas neer zetten en als ze 1 seconde later weer kijken is die weg. Tja, niet echt slim. Een niet paspoort, creditkaart en andere shit is wel te regelen maar het kost je al snel een week die je anders had kunnen reizen.

De vrouwen in Argentinië zijn inderdaad erg aantrekkelijk. Een goed figuur, lang donker haar en goed gekleed is het uiterlijk wat voor vele van toepassing is.

Echt dikke mensen zijn zeker minder in het straatbeeld te vinden als in Nl wat gezien het gangbare menu toch vreemd is.

BsAs barst van de geel met zwarte taxie´s. Ze rijden met een meter en zijn goedkoop en goed. Alleen in de spits staat het verkeer vrijwel stil en de taxie dus ook dan is de ondergrondse sneller. De ondergronds is goed en kost bijna niks. 0,70 peso voor een enkele reis, maakt niet uit hoe ver. En geen last van file.

Het toilet bezoek kent hier ook wat andere regels. Papier niet in de pot maar in het vuilnisbakje er naast. Mmmhhh niet echt mijn favoriet. De bidet naast de wc, die er vaak is, geeft wel weer een prettige draai aan het geheel. En in de grote steden bieden de dure hotels vaak een geweldige plaats om even sanitair te relaxen en anders is er altijd nog McDonalds.

De zon brand hier veel harder als in NL. Voor je het weet ben je verbrandt. Een zonnen crème met een hoge factor is geen overbodige luxe.

Het barst in dit land van de internet shops. De snelheid is niet overal geweldig. In El Calafate kon ik nauwelijks mijn mail lezen maar in BsAs is de snelheid super en gaat foto´s uploaden prima.

Ik heb een aantal interne vluchten gedaan om tijd te besparen maar na mijn nachtbus ervaring blijkt dat het vliegtuig je een dag kost en de bus een nacht. Zeker als je cama
ChampagneChampagneChampagne

Only 60 peso's (=13 euro) a bottle at Club Millión
of first class boekt kan je prima slapen en kom je s´morgens vroeg aan en heb je de hele dag nog. En niet te vergeten het is zeker een stuk goedkoper.

Wijn is big in Argentinië maar van bier weet men hier ook het een en andere. De gangbare fles grote is 750cl. Dus niet dat kleine geneuzel als in NL maar gewoon lekker grote flessen. Scheelt weer naar de koelkast lopen....tuurlijk wel een beetje door drinken anders wordt je bier warm!!

Het vlees is hier echt geweldig. Een beef the Lomo (biefstuk) is echt verrukkelijk. Salades of groenten daar in tegen zijn moeilijk te krijgen en als je in een goed restaurant een mix salade besteld krijg je een bakje met wat sla, geraspte wortelen, uien en als je mazzel hebt een paar olijven. Van dressing hebben ze nog nooit gehoord. Groeten is als helemaal een probleem en als je het kan bestellen is het helemaal kapot gekookt. Dus zelf naar de supermarkt als de sla/groente behoefte toeslaat.

Het verkeer in BsAs is echt gekken werk. Als het stoplicht op rood springt dan wil iedereen vooraan staan. Dus is het dringen op de eerste rij waarbij het aantal rijbanen volledig genegeerd wordt. De hoeveelheid uitlaatgas gaat na een tijdje echt irriteren. Sommige auto´s laten een compleet rookgordijn achter en dat schijnt nog acceptabel te zijn ook.

Het verschil tussen rijk en arm is groot en ook zichtbaar in BsAs. Naast een grote hoeveelheid zwervers die s´nachts op straat slapen zijn er ook armen die wat proberen te verdienen door het papier en plastic uit het huisvuil te halen. Iedere avond wordt het huisvuil op grote hopen gegooid langs de straat. De zakken wordt stuk voor stuk opengescheurd en al het bruikbare wordt er uitgehaald en op een karretje geladen. Daarna wordt het vuilnis wat niet bruikbaar is weer op de hoop gegooid waarna de vuilophaaldienst het weg haalt. Verbazingwekkend is dat iedere ochtend de straat toch weer redelijk schoon is.

Aan iedereen die deze blog gelezen heeft, ik hoop dat jullie ook een beetje genoten hebben van alles wat ik beleefd heb en wat dit mooie land te bieden heeft. Wie weet hebben mijn verhalen voor de nodige inspiratie gezorgd en ga je het zelf allemaal met eigen ogen zien.

Thanks voor jullie berichtjes en tot snel ziens.
Rick 😊

29th November 2007

Nederlandse koffie???
Hej Patrick. Volgens mij lukt t eindelijk ja.. Maar goed je bent al weer thuis. Zaterdag maar even een bakje koffie doen bij vrijdag? Groet Vincent

Tot: 0.081s; Tpl: 0.029s; cc: 12; qc: 25; dbt: 0.0222s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb