Flight 763 from Gardermoen is delayed

Turkey's flag
Middle East » Turkey » Marmara » Istanbul
March 4th 2007
Published: March 5th 2007

Måker og minareterMåker og minareterMåker og minareter

Måker og minareter var blant tingene vi regnet med å få se når vi etterhvert kom oss til İstanbul
Det svært hyggelige og hjelpsomme personalet på BA på Gardermoen måtte dessverre opplyse oss om at vi ikke slapp inn i Tyrkia uten enten å ha forhåndskjøpt visum eller å ha forhåndskjøpt returbillett. Vi hadde bare lest oss til at vi kunne få kjøpt visum på flyplassen i Istanbul, og var lykkelig uvitende om at de trengte dokumentasjon på at de kom til å bli kvitt oss igjen. Enden på visa var at vi brukte hver vår VISA og kjøpte oss to business-class billetter (business-class var det eneste som var refunderbart ved avbestilling) fra Istanbul til Oslo 2.april. Tilsammen kostet dette oss 18.018 NOK. Kredittkort er fine greier!!

Til vår begges overraskelse gikk bagasjen gjennom innsjekkinga uten et eneste skeivt blikk eller gram i overvekt. Vi trodde selv vi hadde innsjekka bagasje på ca 20 kg hver, men da vekta på skranken viste 16,9 kg for Svine og 18,3 kg for Kvine, fant ingen noen som helst grunn til å prute dette ytterligere oppover. Sykkeleskene oppgav vi til å veie 21 kg hver, og sjokkerende nok stolte de på vårt morratrøtte åsyn og unnlot å sjekke om det stemte.

Flighten fra Gardermoen ble først utsatt 20 minutter, så 20 minutter til, og etterhvert en hel time. Begrunnelsen var 'en liten motorfeil som normalt ikke ville har gjort noe, men som pga været måtte fikses'. Selv gjorde vi oss våre tanker om hvorvidt to gedigne pappesker fullpakka med sykler kunne være en delårsak...

Korrespon-rundansen med neste flight på Heathrow hang imidlertid i en tynn tråd pga forsinkelsen fra Gardermoen. Da vi labba ut av flyet på Heathrow i det neste fly etter planen skulle ta av til Istanbul, så hadde vi i praksis innstilt oss på å tilbringe natta på britisk territorium. Alt annet virket overoptimıstisk ettersom billetten estımerte 75 min for å bevege seg mellom de to terminalene. Men neida! Ved gaten opp fra flyet stod BA-damen Ravi med et skilt om flighten til Istanbul. Og med halsbrekkende venstrekjørıng flere kilomteter rundt på flyplassområdet og en påfølgende melkesyretrening i form av sprıntmarsj gjennom sikkerhetskontrollen, kom vi som de to sıste passasjerene inn på flight 680 til Istanbul - bare 15-20 min forsinka. Cheerio, cheerio bye bye, og takk til Ravi som gjorde det umulige!

Vel framme på flyplassen i Istanbul gikk vi til vısumskranken og kjøpte hvert vårt 30-dagers tyrkiske visum. Om vi hadde returbillett ut av Tyrkia? Se det gadd absolutt ingen å mase med!

Før vi forlot flyplassen sjokoladebestakk vi også de to damene på lost luggage-kontoret til å ettersende bagasjen vår til Istanbul og Hotel Nomade. Så var det bare å håpe på at alt kom fram neste dag - og gjerne like helt som da vi forlot det på Gardermoen.

14th March 2007

business
Men da får dere iallfall god plass på vei tilbake.... og champis!

Tot: 0.116s; Tpl: 0.009s; cc: 13; qc: 56; dbt: 0.0479s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb