Dag 2: Orging i İstanbul

Turkey's flag
Middle East » Turkey » Marmara » Istanbul
March 5th 2007
Published: March 5th 2007

Arkitektonisk severdighet i IstanbulArkitektonisk severdighet i IstanbulArkitektonisk severdighet i Istanbul

İstanbul var så full av bygningsmessige underverker at vi i farta ikke husker om dette var Hagya Sofia eller den blå moské...
Halve ekspedisjonsteamet våknet til trestemte bønnerop fra de nærmeste moskeene idet det var tid for morgenbønn. Alltid en hyggelig bekreftelse på at man er på den andre sıden av Svinesund, og vel så det. Men som vantro har vi privilegiet å sove videre, og lar muezzinene styre med sitt.
Det vennlıge hotellet kunne skılte med en brukbar loftsrestaurant med terrasse og utsikt tıl den blå moskeen. Frokosten bestod av ymse bakverk (et ord vi kanskje senere forbinder vel så mye med for lange dager i sykkelsetet), gjør-det-selv-salat og yoghurt. Og selvsagt svart kaffe og te i små glass.
Neste viktige deloppgave var å komme oss ut til flyplassen for å avbestille de ufyselig dyre og ubrukelige billettene hjem fra İstanbul, og til Otogar for å bestille billett østover tıl Trabzon. Begge deler gikk knirkefritt, og økonomien ser plutselig lysere ut.

En litt for nølende avfeiing av en bondefanger utenfor hotellet, førte til at vi måtte opp en bakgate og noen trapper til en liten skinnjakkefabrikk som serverte te og small talk, og var lite villige til å forstå ordet ´nei´.
Omsider gikk det inn at vi ikke hadde noe stort behov for å slepe med oss enda mer bagasje rundt
Den forsvunne sekkDen forsvunne sekkDen forsvunne sekk

Det ble stor glede i leiren da den forsvunne ryggesekk endelig dukket opp!
vannet, og vi unnslapp med ubesudlede bankkort. Opplevelsens høydepunkt var at teppehandleren under hadde et severdıg skilt med teksten ´sorry - we are open´.

Hvordan neste dag forløper, avhenger litt av om sykler og sekker materialiserer seg på hotellet... klokka fem på ettermiddagen var det fremdeles ingen spor.

Istanbul

Our stay in İstanbul was much too brief this time, and most of the time was taken up with organizing the last details, including getting our bikes and luggage, figuring out how to get it to the Otogar and getting on our way to Trabzon.
This was made a lot easier by the very helpful staff at Nomade hotel, who let us fill the lobby with the bikes and drove us to the Otogar - and even helped us find a better and cheaper bus.

Thanks (Teşekkür ederim), we´ll see you some other time!

Tot: 0.054s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 24; dbt: 0.0259s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb