21-10-2011

Peru's flag
South America » Peru
October 21st 2011
Published: October 21st 2011

Gisterenavond was ik samen met een aantal andere mensen bij Marleni thuis uitgenodigd voor het avondeten.

Tania (1) is een vriendin van Marleni. Er is ook Tania (2), een andere vriendin van Marleni. Met Tania (2) ga ik deze avond hier thuis een film kijken. Ik zit nu aan film nummer 14, er schieten nog meer dan 10 films over om te bekijken.

Tania (1) is net terug uit Lima. In december kan ze er gaan werken. Niet in Lima zelf, maar op een cruiseschip. Als supervisor van het onderhoudspersoneel. Ze moet Italiaans leren op één maand tijd. En daarna Frans en Duits, zegt ze. Het schip zal vooral in de Middellandse Zee rondvaren, vandaar.

Dat lijkt mij nog eens een leuke job. Op een cruiseschip werken. Ver van huis. Echt iets apart. Je leert veel nieuwe mensen kennen. Ook een ideale plaats om je "cruiseship diaries" te schrijven, lijkt mij. En ja, oké, het klinkt misschien allemaal veel romantischer dan het in werkelijkheid is. Maar toch.

Hoe vind je zoiets trouwens, werken op een schip? Hoe kom je erbij? Het is geen job die je tegenkomt door een advertentie te lezen in de streekkrant.

Ze kent blijkbaar iemand, leraar engels, die 15 jaar op zo´n schip heeft gewerkt. Vandaar.

Tania heeft op de bus ergens tussen Lima en Cusco twee mannen leren kennen afkomstig uit Guatemala, beiden op reis in Peru. Gedurende acht dagen zullen ze hier rondreizen. De mannen spraken Spaans, met een ietwat verschillend accent vergeleken met het Spaans uit Peru. Ze "zingen" een beetje.

Guatemala ligt in Centraal-Amerika, grenst in het Noorden aan Mexico, in het Oosten aan Belice, en in het zuiden aan Honduras en El Salvador.

Guatemala is ook het centrum van de Maya-cultuur. Rond +/- 1000 voor Christus onstond die cultuur. De Maya´s uit Centraal-Amerika bestaan al een heel stuk langer dan de Inca´s uit Zuid-Amerika. Die Incacultuur ontsond omstreeks 900 na Christus. Beide Indianenculturen kwamen aan hun einde met de komst van de Spanjaarden in de 16de eeuw.

Gisteren waren de twee Guatemalen ook aanwezig bij Marleni thuis. Acht uur op het vliegtuig van Guatemala naar Lima, en dan 23 uur op de bus van Lima tot Cusco. En dan direct zo´n goede ontvangst hier.

De kerels vertelden over hun land. In Guatemala eten ze overal "tortilla" bij. Een middagmaal zonder tortilla is geen middagmaal. Tortilla bestaat uit rijst.

Verder zijn er vrij veel actieve vulkanen aanwezig in Guatemala. Op 40 km van de stad waar zij wonen, Guatemala City, ligt een actieve vulkaan, die af en toe eens uitbarst. Als de vulkaan uitbarst verplaatst de lava zich langzaam.

De auto´s in de omgeving worden bedekt met een 2 cm dikke roetlaag. Als daarna de wind haar intrede doet, begint die zwavellaag te stinken.

Soms vallen er doden in de buurt van die vulkanen. Mensen die afwijken van de route en zo in de problemen komen. Of journalisten die de beste foto´s willen nemen van de kolkende lava en dan in de vulkaan sukkelen. Slim.

Over het vallen van doden gesproken. In Arequipa is er een paar maand geleden een Peruviaans koppel afkomstig uit Lima verdwenen in de Colca Cañon, dat is een populaire trekpleister en gebergte bekend voor het spotten van grote condors. Van hen geen enkel spoor meer tot voor kort.

De vrouw werd teruggevonden. Maar nu rijzen er allerlei vragen: waar is haar vriend? Hoe heeft zij zo lang kunnen overleven zonder water en eten? Het vermoeden bestaat dat zij haar partner daar heeft gedood en daarna heeft begraven.

Dat was het weer voor vandaag. Kort en krachtig.

Ik moet mij nu haasten naar de universiteit. Ik mag de les Portugees bijwonen, iedere weekdag van 17h tot 18h30, alleen om te luisteren. Ik hoef niks te betalen. De leerlingen zijn wel al wat verder gevorderd, maar ik kan er iets uit leren.

Até mais tarde!

Tot: 0.087s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0633s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb