22-10-2011


Advertisement
Peru's flag
South America » Peru
October 22nd 2011
Published: October 22nd 2011
Edit Blog Post

Vandaag was ik in gesprek met Tania. We praatten over vanalles, maar sommige dingen blijven mij meer bij dan andere. En die dingen vind ik dan de moeite waard om op te schrijven.

Dat we samen een groot ijs gingen eten en daarna een film keken, dat is ook schitterend, maar daar heeft niet iedereen evenveel boodschap aan.

In Cusco, en misschien ook in heel Peru, heerst een vrij traditioneel man-vrouw patroon. Een "macho-cultuur", wordt gezegd.

Wat mij vooral opvalt is dat de vrouw zich bezighoudt met koken en het doen van "de was en de plas". Mannen houden zich daar niet mee bezig.

Een man kookt niet. Die hoort niet te koken. Ik zie het hen al denken, die mannen: een man die kookt, dat kan toch geen echte man zijn? Dus mannen blijven uit de keuken.

Vrouwen wassen hier meestal met de hand. In een grote plastieken tob met water en zeep in, en dan schrobben maar. Soms twee, drie uur aan een stuk. De kleren laten ze dan gewoon buiten drogen aan de waslijn.

Het Peruviaanse landschap kenmerkt zich niet alleen door de aanwezigheid van bergen, ruïnes, natuur, rivieren, lagunes, loslopende lamas, ezels, paarden, varkens, honden, lemen huisjes,... Er is ook de kledij die buiten hangt te drogen en mee het landschapbeeld kleurt.

Tania heeft een broer die in Arequipa woont. Hij is getrouwd. Zij werden thuis vrij traditioneel opgevoed door hun moeder: vrouwen zorgen voor de keuken en voor de was en de plas. Mannen moeten zich daar niet mee bezig houden.

Maar de tijden veranderen. De vrouw van Tania´s broer houdt blijkbaar niet van koken. Dus dan is er een probleem. Hij moet meehelpen in de keuken of zelf koken.

We moesten allebei lachen toen Tania het volgende vertelde: vlak nadat haar broer was getrouwd ging hun moeder bij het koppel op bezoek. Na haar bezoek kwam ze al wenend terug thuis: "mijn zoon was aan het koken, ocharme!!".

Cusco is ook enorm religieus. Als er een feest doorgaat, dan is dat meestal een religieus feest. Een ode aan één of andere heilige Sint.

In elke taxi staan, hangen of bengelen er op het dashboard verscheidene ingekaderde foto´s van Jezus, kruisjes, enz... Zoals wij in onze auto een geurverfrisser of een plushen beestje hebben hangen, bengelen er hier meestal beelden van Jezus aan de ruit, vastgemaakt met een plastieken zuignap.

Er zijn blijkbaar zwembaden in Cusco. Lang geleden dat ik nog ben gaan zwemmen! Ik denk dat ik eens een duik ga nemen binnenkort in één van die zwembaden...

Er is hier ook ergens een looppiste in de buurt die je kan gebruiken tegen de betaling van enkele Sol. Vermits Cusco op 3400 meter hoogte ligt is het hier veel moeilijker om te lopen dan bij ons. Maar het lijkt mij wel een uitdaging.

Over hoogtes gesproken. Ik ben eens gaan opzoeken welke de hoogst gelegen steden zijn ter wereld. Verschillende bronnen spreken elkaar soms tegen en de exacte hoogte van een stad kan al eens verschillen van bron tot bron. Er wordt ook een onderscheid gemaakt tussen steden en dorpen.

Maar toch kan ik de volgende conclusies trekken.

De stad Potosí, gelegen in Bolivië, zou met een hoogte van 4.090 meter (4.692 meter volgens andere bronnen) bij ´s werelds hoogst gelegen steden behoren.

De stad Puno, gelegen aan het Titicacameer in Peru, haalt 3860 meter hoogte. Andere bronnen spreken van 5.100 meter hoogte.

Ook bepaalde steden of dorpen in Tibet en China behoren tot de top.

Cusco doet het met haar 3360 meter hoogte ook niet slecht.

Até logo!

Advertisement



Tot: 0.07s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 40; dbt: 0.045s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb