17-10-2011


Advertisement
Peru's flag
South America » Peru
October 17th 2011
Published: October 18th 2011
Edit Blog Post

Boa noite, tudo bem? Muito prazer! Até mais tarde!
Goeienavond, alles goed? Aangename kennismaking! Tot later!

Vandaag nam ik mijn eerste les Portugees! Van 10h tot 11h. Ik krijg les van een Braziliaanse lerares. Ik schat dat ze ergens in de 50 is. Het is een sympathieke dame. Ze geeft ook les op de nationale universiteit van Cusco. Dat is ook de plaats waar ik op zoek ben gegaan naar lesgevers, met succes dus! Ik betaal S/. 20 per uur, ongeveer 5 euro, dus ik kan zeker niet klagen.

Zoals ik hier al eens eerder vertelde bestaat het Peruviaanse en Braziliaanse ras uit een mengeling van allerlei andere rassen. Waarschijnlijk geldt dat voor heel Zuid-Amerika. In Bolivië wonen mensen die Afrikaanse roots hebben. "Negritos" worden die genoemd. In Lima bestaat er een wijk vol zwarten, net zoals wij dat in Brussel ook hebben.

Verder is er ook duidelijk een aziatische invloed aanwezig. Ik kan vooral spreken over Peru. De ouders van Mevr. Gloria Taniguchi, want zo heet mijn lerares, zijn van Japanse afkomst. Dat zie je ook aan haar. Toen ik op haar toestapte in de universiteit dacht ik eerst dat ik op de verkeerde persoon toestapte. Maar neen. Ze is wel degelijk Braziliaanse.

Interessante historische achtergrondinformatie: op 1 januari 1502 ontdekten Portugese ontdekkingsreizigers voor het eerst de Guababara Bay in Brasilië. De stad die rond deze baai lag kreeg dan de naam Rio de Janeiro, wat letterlijk "Januari-rivier" betekent. De baai werd immers ontdekt in de maand januari.

Een vriendin vertelde mij dat het Portugees een soort slecht gesproken Spaans is. Dat sommigen dat denken. Dat is een manier om een idee te krijgen van de taal, maar het is natuurlijk flauwekul.

Ik hou van de klank van het Portugees. De uitspraak verschilt redelijk sterk van de Spaanse uitspraak. Het lijkt wat op het Italiaans. Zo wordt "dia" bijvoorbeeld uitgesproken als "djia" zoals de engelsen "Jezus" zouden uitspreken.

Ik herken ook Spaanse en Franse invloeden. Maar het is toch een apart taaltje met een eigen klank. Soms moet je een nazale (neus) klank gebruiken. Een "a" met een krul erboven (zoals in ñ) moet je met een neusklank uitspreken. Dat wordt nog wat wennen!

Ik kijk er verder naar uit. Mijn Spaans is al van een redelijk niveau, en nu nog Portugees erbij, en mijn CV is terug wat opgeblonken. Nederlands, Frans, Engels, Duits, Spaans en Portugees. Klinkt niet slecht. Dan nog Mandarijn (Chinees), Arabisch standaardschrift en eventueel Russisch eraan toevoegen en ik kan mezelf beschouwen als een talenknobbel!

Chinees (Mandarijn) is de meest gesproken taal ter wereld, gevolgd door het Engels, Spaans, Hindu, Arabisch, Bengali, Portugees, Russisch,... Het Japans, Duits en Frans scoren ook hoge cijfers.

Genoeg geluld over talen nu, want ik neem aan dat niet iedereen mijn interesse evenveel deelt.

Wat doe ik hier verder nog?

De laatste dagen zit ik in de namiddag regelmatig in Maximo Nivel, de engelse school hier in Cusco. Oei, we zijn weer vertrokken...

Ik help een aantal mensen met hun Engels. Het Engels is hier dé taal om te leren. Niet minder dan 5 mensen ben ik aan het helpen, waarvan 2 broers die ik heb leren kennen op mijn vrijwilligersproject hier in Cusco. Gisteren ontmoette ik de eerste persoon die voorstelde om er mij iets voor te betalen. Niet dat ik dat per sé wil, maar het is altijd meegenomen.

De laatste dagen schijnt de zon hier. Tof!

Vrijdagavond ben ik samen met een aantal andere mensen uitgenodigd bij Marleni thuis om er te gaan eten. Zaterdagavond ga ik misschien naar een soort verkleed-party van Maximo Nivel, tenminste als ik op de lijst van uitgenodigden geraak, maar dat zal wel niet zo´n groot probleem zijn denk ik.

Wat nog? Hmm, ik wil al een hele tijd naar de natuurlijke warmwaterbaden van Lares, niet zo ver van hier. Misschien zondag of volgende week.

Soms zijn er bepaalde namen van plaatsen die vaker vallen dan anderen, en Quillabamba is er één van. Daar zou ik dus ook eens naartoe moeten. Het is er warmer, jungle, en zou niet zo ver van Machu Picchu liggen.

Zo, dat was het weer voor vandaag.

Até logo!

Advertisement



Tot: 0.101s; Tpl: 0.025s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0602s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb