Inkapaakaupungissa

November 15th 2006
Published: November 15th 2006

JunaillenJunaillenJunaillen

Yli 4000m merenpinnasta ja taas ilma ohutta. Junakin joutui puuskuttamaan kivutessaan Andien yli.
Maanantaiaamuna hypattiin Punossa junaan ja koroteltiin vuorien halki tanne Cuscoon. Alkumatka sujui hiiitaaaasti kun juna korotteli ylamakeen ja korkeimmalla kohdalla n.4300m korkeudessa hengiteltiin taas hetken vaikeasti kunnes juna lahti kiitamaan alamakeen. Maisemat vaihtuivat aika nopeasti karusta Altiplanosta, no ei nyt vehreisiin, mutta vahan vihreampiin maisemiin (lue: muutama puu kasvaa jo ymparilla). Juna oli kylla ihan hieno, valkoiset liinat oli poydilla ja lounas tarjoiltiin halukkaille poytiin. Ja me matkustimme backpacker-luokassa! Inka-luokka oli varmaan hieno.
Suotta ei sanota, etta Cusco on Perun gringopaakaupunki, joka toinen vastaantulija tuntuu olevan turisti ja olemme taalla vielapa erittain off-season, ei voi kuin kuvitella millaista taalla on vilkkaimpaan aikaan.
Tanne lahtiessanihan mainostin,etta varmaan jatetaan suurimmat turistinahtavyydet kuten Machu Picchu valiin. Nyt pyorran puheeni taysin. Ilman kayntia Machu Picchulla taalta ei pois lahdeta. Perus inkatrail jatetaan valiin, koska viidakkoseikkailujen jalkeen neljan paivan kavely vuoristossa telttayopymisilla ei enaa jaksa innostaa, joten taidamme tehda turistiretken. Toinen syy tahan laiskotteluun on Perun viranomaisten into rajoittaa MP:n matkailijavirtaa, joten rajoitukset turistien maaraan ovat tehneet sen, etta tallaisena ei-turistikautenakin jonot Inkatrailille ovat viikon mittaiset. Eli jos suunnitelmissa on retki Machu Picchulle, kannattaa todellakin tutkia netista matkatoimistojen tarjontaa etukateen ja tehda varaus jos Inkapolulle mielii. Machu Picchulle paasya viranomaistoimet eivat liiemmin rajoita, vaan rajoitteet siis
CuscoCuscoCusco

Andien kaupunki, Perun kulttuuripaakaupunki ja turistimassojen kansoittama.
tosiaan koskevat sita polkua. Hyva tosin,etta rajoituksia luodaan, eroosio kuluttaa jo nyt vuorta paljon. Kallista trekkailu on taalla myos, parin paivan kavelyretki monine muine kuluineen keventaa lompakkoa n. 200 dollarin verran, juna/bussiretki jonkin verran vahemman. Mutta yhdella maailman tunnetuimmista nahtavyyksista on varaa rahastaa ja mielellaan sen maksaa, mikali sen avulla saadaan kyseinen nahtavyys pidettya kunnossa. Odotellaan nyt viela hetki viimeisten nuhien ja yskosten parantumista, ennen kuin lahdetaan taman mantereen ykkosnahtavyytta katsomaan. Sita odotellessa ollaan kayty hankkimassa perustiedot Inkoista Inka-museosta ja kiihkeasti luetaan tarinaa siita miten salattu kaupunki loydettiin.

Machu PicchuMachu Picchu
Machu Picchu

Tassa se nyt on, aito ja alkuperainen, Machu Picchu!

Tot: 0.117s; Tpl: 0.021s; cc: 10; qc: 47; dbt: 0.0595s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb