Turismot

November 12th 2006
Published: November 12th 2006

KaislaveneKaislaveneKaislavene

Vielakin liikenteessa olevat "Contiki" laivat.
Aamulla otimme kunnon spurtin ja tallustimme satamaan etsiaksemme veneen kelluville saarille, Islas flotasille. Saaret on tehty kokonaan kaislasta, jota kasvaa juuri tassa Titicaca-jarven osassa ja samasta kaislasta on tehty myos talot, veneet ja muukin elama pyorii pitkalti kaislan ymparilla. Kyseisilla saarilla elavat ihmiset myos saavat elantonsa jarvesta. Yritimme pomppia ja saada saaret edes jollain lailla vaikka irtoamaan, mutta mitaan ei tapahtunut. Kaisloilla oli kylla mukava kavella maan joustaessa. Luultavasti saaret on kuitenkin kiinnitetty jarven pohjaan, koska koysia naimme menevan pohjaan, mutta siella ne vain kelluivat.

Iltapaivalla kavimme viela tutustumassa M.S. Yavari laivaan. Perulaiset tekivat Englantiin tilauksen ko.laivasta vuonna 1861 ja vasta yhdeksan vuotta myohemmin eli 1870 laiva oli purjehduskunnossa, koska laiva piti tuoda jarvelle osissa. Osat tuotiin maitokarryissa Andien yli muulien ja miesten selissa, yhden osan enimmaispainon ollessa 200 kg. Osien raahaus kesti kuusi vuotta ja rakennus viela muutaman paalle. Nyt restauroituna laiva oli tosi hieno, iso ruori kadessa sai leikkia kapteenia ja toisaalta konehuoneessa pystyi kuvittelemaan milta tuntuisi saada laiva liikkeelle. Yavari on jo purjehduskunnossa, mutta ei liikennoi saannollisesti. Toivottavasti laiva saadaan viela joskus liikenteeseen, laivalla nimittain oli ihana, vanhanajan purjehduksen tunnelma.

Huomenna heraamme taas aikaisin ja yritamme tunkea itsemme Cuscoon menevaan junaan, lipputoimisto kun on tanaan ollut kiinni. Toivottavasti onnistuu.

Tot: 0.23s; Tpl: 0.015s; cc: 8; qc: 50; dbt: 0.1822s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb