Videre til Arequipa

South America » Peru » Arequipa » Arequipa
November 25th 2008
Published: December 2nd 2008

Katedralen i ArequipaKatedralen i ArequipaKatedralen i Arequipa

Paa plaza de Armas. Utsikt fra takterrassen paa hotellet.
Dag 165.

Da klokken var 06.15 snakket Eirik med Alexandro, som kom med bussbillettene. Da han fikk billettene saa han at bussen skulle gaa kl. 07, og at man maatte vaere paa terminalen 30 minutter for, for aa bekrefte at man skulle vaere med bussen. Eirik lop opp og fikk Jane opp av sengen - vi hadde plutselig veldig daarlig tid. Vi synes at det var rart at hun hadde bedt oss om aa mote henne i resepsjonen kl.06.30 naar hun maatte ha visst naar bussen skulle gaa. Hun hadde ikke sagt noe konkret tid til oss tidligere.

Vi fikk drosje kl. 06.30, og var paa bussterminalen etter 10 minutter (sjaaforen spurte oss underveis om vi skulle ta buss i 08-tiden, og da vi sa at bussen gikk kl. 07 - ga han litt ekstra paa). Vi kjopte “boardingbillett” for aa komme oss ut paa perrongen, og fant bussen ganske raskt. Da det var 5 minutter til bussen skulle gaa var baade vi og sekkene vaare paa plass i bussen.

Siden vi ikke hadde spist frokost, var vi allerede sulten. Det kom en dame paa bussen ca 30 minutter etter avgang, som solgte flate, runde brod. Det var en form for sotlig hvetebrod. Vi kjopte en pakke med 2 brod til hele 5 soles, og hadde mer enn nok mat for resten av bussturen. Bussen kjorte samme vei som vi kom fra da vi skulle til Cusco. Vi tok av ved Juliaca, mot Arequipa. Turen tok 10,5 time - da med 30 minutter ekstra stopp i Ayaviri paa grunn av punktering. En venn av Alexandro hadde hostell i Arequipa, saa hun spurte oss om det var greit at han kom for aa mote oss paa bussterminalen - slik at vi kunne bo paa hans hostell om vi likte det.

Nico motte oss som avtalt paa terminalen, men han hadde ikke ledige rom. Han tok oss derfor til et hotell like ved Plaza de Armas i Arequipa. Der skulle vi faa bo for samme pris, dvs. 70 soles pr. natt. Vi spiste middag paa hotellets takterrasse, og hadde nydelig utsikt over plazaen.

Vi hadde avtalt med Nico at han skulle komme oppom paa hotellet kl. aatte for aa gi oss informasjon om turer i omraadet. Etter dette gikk vi en liten tur i byen sammen med Nico, og avsluttet kelden med et par pils paa en pub.

Tot: 0.185s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 50; dbt: 0.1216s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb