Inkaenes hellige dal

South America » Peru » Cusco » Pisac
November 24th 2008
Published: December 2nd 2008

Dag 163 og 164.

Sondag vaaknet Eirik og var mye bedre enn igaar. Etter frokost gikk vi en til Paddy's, en irsk pub like ved Plaza de Armas, for aa skrive en del i dagboken. Vi ble sittende saapass lenge at vi begynte aa bli smaasulten igjen. Vi kjopte en porsjon med nachos, bonner, ost og guacamole, som vi delte.

Vi gikk tilbake til hostellet og sov et par timer. Resten av ettermiddagen og kvelden brukte vi paa aa skrive mer i dagboken, og legge ut nye entryer paa bloggen. Paa kvelden kjopte vi billetter til guidet heldagstur til inkaenes hellige dal. I tillegg bestilte vi bussbilletter til Arequipa tirsdag (50 soles p.p.).

Mandagen sto vi opp saapass tidlig at vi fikk spist frokost for vi skulle bli hentet kl. 7.30.

Vi kjorte forst til Pisac, og en inkaby som ligger i de bratte fjellsidene i den hellige dalen - med nydelig utsikt over elven Rio Urubamba. Pisac er mest kjent for de imponerende terrassene i den bratte fjellsiden, hvor det i inkaenes tid ble dyrket mais. Naa er det ingenting som dyrkes i terrassene, men myndighetene har ansvaret for aa holde de vedlike. Det dyrkes fremdeles mais nede ved byen, men i betraktelig mindre skala enn tidligere.

Det var tyngre aa puste paa veien opp fjellsiden, men allikevel mye lettere enn om vi ikke var blitt vant til aa vaere i hoyden. Det tok ca. 30 minutter aa gaa opp til inkafortet, hvor guiden fortalte litt om dets historie. Etter en liten time gikk vi ned igjen, tilbake til bussen.

Vi kjorte videre til Urubamba hvor vi hadde lunsj. De fleste av oss tok buffet paa guiden anbefalte oss aa gaa paa (20 soles p.p.). Maten og betjeningen var saa som saa, men vi ble da mett.

Etter lunsjen bar det videre nedover til Ollantaytambo, og det gamle inkafortet der. Paa toppen var det et inkatempel i granitt. Her slo Manco Incas krigere Hermando Pizarro i 1536. Det var flere fra bussen som skulle ta tog til Machu Picchu herfra, saa vi var bare halv buss da vi kjorte tilbake mot Cusco.

Vi stoppet i Chinchero paa veien tilbake. Chinchero ligger paa 3 762 m.o.h., og er mest kjent for den flotte og attraktive kirken. Kirken er bygget over et gammelt inkatempel. Vi var tilbake i Cusco kl. 19. Vi konkluderte med at “Cityturen” vi hadde tatt fredagen var kjekkere enn turen vi hadde hatt i dag. Det er mulig at det skyldes at det var mer aa se paa kortere tid...Etter at vi hadde spist middag, gikk vi tilbake til hostellet for aa pakke sekkene.

Vi har ennaa ikke faatt bussbillettene for imorgen - de skal vi faa imorgen tidlig kl. 06.30.

VeggerVegger
Vegger

Alle veggene i inkabyggene heller 2-8 graderinnover - alt etter storrelsen paa bygget.
Eirik og Jane foran "alteret"Eirik og Jane foran "alteret"
Eirik og Jane foran "alteret"

I tempelet paa toppen.

Tot: 0.044s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0192s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb