Zonnig Iquique

February 2nd 2008
Published: February 13th 2008

La PazLa PazLa Paz

IJverig vrouwtje verkoopt 's morgens vroeg voedzame sapjes van quinoa met appelsmaak.
We staan vroeg op in La Paz om de bus naar Iquique (Chili - met overstap in Arica) te nemen. Dit is buiten kijf de mooiste busrit in ons Zuid-Amerikaans avontuur. (allé dan, tot nu toe...) Niet alleen krijgen we ontbijt (een simpel broodje) en almuerzo (hamburgertje, slaatje en rijst met daarbij een wijntje!) maar ook onze ogen worden hier volop verwend! De bus moet een afdaling van +/- 4000 meter overbruggen! We rijden eerst een stukje zuidwaarts over de Altiplano om dan onze afdaling in te zetten in westelijke richting naar de Chileense kust. Dit is een zeer drukke route: bekijk de kaart eens en merk op dat via deze weg het vele vrachtvervoer uit de haven van Arica naar Bolivia vervoerd wordt. De grens oversteken is hier niet zo simpel als de voorgaande keren. Chili doet er alles aan (tot in het absurde toe) om haar ecosysteem te beschermen. Het is verboden verse groeten, fruit, vlees, graan, enz... Chili binnen te brengen. Paspoortcontroles zijn we ondertussen al gewoon, maar iedereen moet ook zijn/haar bagage laten scannen. Maarten botst op een overijverige douanier die de zaadjes van zijn jongleerballen als een immens gevaar voor het Chileense ecosysteem aanschouwt en laat
BusritBusritBusrit

's Morgens vroeg is het nog zeer koud op de bus, gelukkig zijn er dekentjes.
hem de keuze zijn ballen achter te laten of enkel het omhulsel mee te nemen... Verbouwereerd laat hij zijn speeltje achter en in droevige stemming zetten we onze reis voort... Het gevoel van machteloosheid en tristesse zal hem nog enige tijd achtervolgen...
Iquique is een idyllisch badstadje! Wij genieten hier vooral van het zonnetje, het milde klimaat, de gezellige terrasjes en de prachtige zonsondergang op het strand. Op het centrale plein kunnen we meegenieten van het jaarlijkse muziekfestival dat Iquique nog levendiger maakt! Toch zijn de prijzen hier beduidend hoger dan in Bolivia... Ook van de traditionele klederdracht en gewoonten zijn hier geen spoor meer!

In het zonnige Iquique is het leuk vertoeven en genieten van het zomers zonnetje. Bovendien kunnen we nu zeggen dat we pootje gebaad hebben in de Pacific ofte Dé GROTE Oceaan. Been there, done that!

AltiplanoAltiplano
Altiplano

Midden de Andes en toch zo vlak! (kijk ook naar de bergen op de achtergrond...)
Grens Bolivia - ChiliGrens Bolivia - Chili
Grens Bolivia - Chili

Net voorbij de grens rijden we dwars door het Lauca Nationaal Park.
ChiliChili
Chili

We zetten de afdaling in... en komen in een woestijnlandschap terecht
CactussenCactussen
Cactussen

... castussen ... cactussen ... ze kunnen 1000 jaar oud worden. Deze soort noemt "Cardon", Eva krijgt hier de kriebels van...
WoestijnWoestijn
Woestijn

Noord-Chili is één en al woestijn, met oases in de valeien: prachtig!
Groen - Geel - BlauwGroen - Geel - Blauw
Groen - Geel - Blauw

Prachtige kleurencombinaties
ZonsondergangZonsondergang
Zonsondergang

De landschappen zijn zo mooi dat we geen oog hebben voor de romantische komedie die ze afspelen in de bus!

Een studentenorkestje verschijnt aan ons terrasje en Eva kan onmogelijk een dansuitnodiging weigeren....

Maarten geniet dubbel en dik van een gezonde snack!
StraatbeeldStraatbeeld
Straatbeeld

We denken John Wayne hier weer tegen het lijf te lopen...
Pootje baden...Pootje baden...
Pootje baden...

... in de GROTE oceaan!
RotbeestenRotbeesten
Rotbeesten

... Chance dat ze niet goed kunnen mikken en hun stront slechts op Eva haar schoen terecht komt!
Pootje baden...Pootje baden...
Pootje baden...

... en zand van de pootjes spoelen!
Schildpad-tuinSchildpad-tuin
Schildpad-tuin

We spotten ook krokodillen, maar de beesten zijn zo lui en weten zich voor de camera te verbergen!

De studentenorkestjes blijven komen... dit groepje zien we later vanop het podium het publiek animeren!
TsunamiTsunami
Tsunami

Hier zijn ze voorbereid... of dat vermoeden we toch...

Centrale pleintje

13th February 2008

Valentijntje
Maarten zijn speeltje kwijt??,..... Daar is niets meer van te merken op het strand ....Valentijntje is aanwezig ;-)))) Mooi en lief!! Geniet maar verder van jullie avontuurtje ;-) Groetjes van Noël en Nina
14th February 2008

Wat lezen we daar : " ... en laat Maarten de keuze zijn ballen achter te laten of enkel het omhulsel mee te nemen... Verbouwereerd laat hij zijn speeltje achter ... " Als geisoleerd tekstfragment kan dit tellen ;-) Groeten. Piet.

Tot: 0.141s; Tpl: 0.021s; cc: 12; qc: 56; dbt: 0.0702s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb