Lomo, Vino y sol en Argentina

South America » Chile » Magallanes » Punta Arenas
January 18th 2007
Saved: June 20th 2014

Buenos,

het wordt allemaal meer spaans en minder Nederlands, misschien tijd voor jullie om een cursus te volgen? Lomo = dikke vette biefstuk, lekkerste gedeelte van de koe! Vino = Lekkerste wijnen (vooral rode) uit de Mendoza streek! en Sol kennen we natuurlijk allemaal! maakt het alleen wel een beetje droog hier allemaal aan deze kant van de Andes!

Een flinke omschakeling van Panama naar Argentinie; een modern land (ookal heeft het zijn armoede ook zekers wel!!) met veel mogelijkheden, makkelijk te bereizen, veel locale vakantiegangers en vooral heel veel wijn!

Aangekomen een dag voor kerst in Mendoza hoopten we op een leuk gezelschap met de feestdagen en deze hebben we ook gevonden! Mede dankzij Barend(RSA), John(UK), Liatt(ISR) en Laura(USA) hebben we twee maal een mooi feestje ervan gemaakt in Hostel Indenpendica. Twee bijna dezelfde feestjes namelijk een asado oftewel BBQ. Beetje raar om met kerstavond aan tafel buiten te zitten rondom de BBQ, maar aangezien alles toch al anders is dan in Nederland kon dat er prima bij. Hier in Argentinie gebeurt namelijk alles op kerstavond en eerste en op tweede kerstdag doen ze eigenlijk zo goed als niets. Ook oud en nieuw
Kerstmaal!Kerstmaal!Kerstmaal!

Met alle hostelgangers die met kerst ook niet bij hun familie waren toch nog wat huiselijkheid.
wordt hier voornamelijk binnenshuis gevierd. Her en der was wel wat vuurwerk ontwikkeling in de lucht, maar niet zoals in Holanda!
De dagen rondom de feestdagen hebben we opgevuld met voornamelijk niks doen, een reisbreak laat maar zeggen wat ons beide goed is bevallen! Maar een wijntour is natuurlijk een must in Mendoza, dus onder het mom van ontspanning zijn we er op uitgegaan.

De dagen na de feestdagen zijn voor jullie allen al bekend, Job op zijn missie, Denise op het hare.

Na ongeveer vier weken te hebben gespendeerd in Mendoza is het tijd om verder te reizen in Argentinie en wel naar Bariloche, de stad van de.... CHOCOLA! Onder andere, want er waren namelijk ook heel veel meren en bergen om Bariloche heen! Dus, voor beide wat wils! Maar echt meiden, ongelooflijk, wat een chocoladebende, gewoon een hele supermarkt ingericht met ALLEEN maar chocola, pfff.... Cerro Cathedral was het startpunt, een leuk klein dorpje, wat een beetje lijkt op Zwitserland. In de winter is het een van de grootste ski gebieden, in de zomer niet meer dan een dorpje bij een mooie berg! Maar... wel makkelijk om met de skiliften op hoogte te komen zonder al
Cerro CathedralCerro CathedralCerro Cathedral

Met de korte broek in de sneeuw
te veel moeite (uitkijken voor een eventuele nieuwe hoogteziekte van Job...). We waren helaas niet de enigen op de berg in verband met de vakanties van de Argentijnen, maar toch was het de moeite waard om even dat ene topje nog te beklimmen voor die ene mooie foto natuurlijk.

Terug in Bariloche maar op de camping gestaan om zo de drukte een beetje te ontlopen evenals alle Argentijnse stelletjes uit Buenos Aires en omstreken...
Bariloche ligt in het 7 meren district, wat betekent dat er 7 meren samengeperst liggen tussen de bergen, ideaal voor vissen, hiken of een mooi dagje ertussenuit met een auto! Samen met Wendy and Lali een auto gehuurd en lekker rond toeren, Wendy komt uit Nieuw Zeeland en heeft soms nog moeite met de (voor haar) verkeerde kant van de weg, met als gevolg dat ze juist heeeeel erg rechts ging rijden.... Maar veilig en wel zijn we alle meren afgetoerd over de gravelroad. Mooie omgeving, veel kleine campingkjes met Argentijnse families die allemaal aan de Asado (bbq) zitten. Leuke dag!

Na zo´n autodagje kan een actieve dag natuurlijk niet uitblijven en gaan we met een hele mooie nieuwe mountainbike een klein
7 lakes district7 lakes district7 lakes district

Ff uit de auto voor nog een kiekje!
tourtje (35 km in de bergen...) rondom een van de meren! Her en der misten we een afslag ondanks een 'super gedetailleerd' kaartje wat we meekregen en 'ondanks' het goede gevoel van richting van meneer van Iersel! Uiteindelijk wel lekker een rondje gefietst, vooral bergafwaarts was erg prettig. Job had heel positief en verwachtingsvol zijn zwembroek aangetrokken om eventueel nog een duikje te nemen, maar na een voetje in het water (afkomstig van gletsjers) bleef dat idee uit!

Tijd om weer zuidelijker te gaan! En na een busreisje van 36 uur (!) komen we aan in El Calefate. The gateway naar de glaciares en dan van met name Perito Moreno gelegen in het nationale park Los Glaciares! Een van de meest actieve gletsjers ter wereld, wat inhoudt dat er om de paar minuten met geweld een stuk(je) ijs naar beneden komt zetten. Echt heel gaaf om te zien en te horen! Check de video linksboven (naast ons foto´tje) als je een stukje wilt zien vallen! Aangezien we weer een auto hadden gehuurd konden we lekker lang blijven en zo zijn we eerst met de boot tot aan de voet van de gletsjer gevaren om zo het van
El CalefateEl CalefateEl Calefate

By night!
dichtbij mee te maken! De boot moest een eenmalige manouvre maken om de boot stabiel te houden nadat een enorm stuk ijs in het water viel op enkele meters afstand. Omdat we er niet genoeg van kregen zijn we (tot vervelens toe van Denise) nog eens een kleine 3 uurtjes vanuit verschillende Miradores (uitkijkpunten) gaan kijken naar dit ijselijk geweld!

In het zelfde nationale park maar vanuit een ander dorpje namelijk El Chalten nog meer natuur geweld om te bekijken. De eerste dag een korte wandeling naar de waterval. De volgende dag gaat Job met zijn nieuwe vrienden John en Mike hun mannendingetje doen namelijk gletsjerwalking! Wat betekent: Eerst 4 uur lopen richting een gletsjer waarbij je onderweg een woest kolkende rivier moet oversteken met behulp van een klein touwtje, dan vervolgens de crampones aan en loop maar over het ijs! Onder begeleiding van een professionele gids (ja, uitkijken jongens, soms kan het ijs wat glad zijn!) liepen we 3 uur lang over een witte vlakte met her en der een kleine ijslawine, maar vooral schitterend blauwachtig ijs! Ergens halverwege nog een iceclimb gedaan, 2 iceaxen in de hand over een verticale wand naar boven klimmen! Geweldig! Al met
Ice ClimbingIce ClimbingIce Climbing

Op de gletsjer in El Chalten
al een mooie ervaring rijker.
De volgende dag lekker uitslapen en nog een klein bergje beklimmen met geweldig uitzicht over Fitz roy en El Chalten.
's Avonds weer terug naar El Calefate (en ondertussen nemen we Wendy, John en Mike weer mee) om vanuit daar naar Chile te gaan.

In Puerto Natales treffen we Liatt weer zodat ons 6-tal compleet is voor het lopen van de W (double you) in het nationale park van Torres del Paine! De meiden ontdekken dat de heren heel goed zijn in het boodschappen doen voor de hike en vertrouwen hen volkomen en dat vertrouwen werd rijkelijk beloond in de vijf dagen die volgden. Met heerlijke pasta en natuurlijk de rijst in 5 minuten klaar. Helaas voor Denise viel de porridge (vies drassig papje...) niet geheel in goede aarde, but you can´t have it all!! Met z'n zessen hebben we vijf erg mooie, leuke en ook zware dagen gehad die we met name door het gezelschap niet snel zullen vergeten! De hike begint bij 'Administration' om vanuit daar 18 km te lopen naar de eerste refugio, Lago Pehoe. Daar overnachten we twee maal en de eerste ochtend kan degene die wil een hike doen naar de glaciar Grey. Vier fanatiekelingen klauteren geheel omhoog en 2 van hen staan zelfs op een ijsberg! (guess who...) check: PHOTO´S Wendy en Denise nemen genoegen met een mooie mirador op 2,5 uur loop afstand. De volgende dag is de afstand slechts 10,5 km voor degene die niet naar Valle Frances lopen. John en Job (beide ADHD'ers) besluiten heen en weer te 'rennen' en ook Wendy loopt richting Valle Frances. Het rennen was overigens de moeite meer dan waard en het uitzicht was allemachtig prachtig. De vierde dag is een zware dag al is het aantal kilometers slechts 15..... Vanuit de camping Los Cuernos vertrekken we naar Chileno, een weg die de eerste 3 uur goed te doen is, maar daarna veel omhoog gaat! Op het einde krijgen we nog een van Denise haar favoriete onderdelen; lopen langs een afgrond met een flinke zijwaartse wind erbij..... Maar eind goed al goed, we komen er wel en we hebben de hele middag de tijd om ervan bij te komen en om het te vieren met rode wijn! De laatste dag stond in het teken van het zien van de torres del paine (de torens van Paine), maar helaas... na een
Torres del PaineTorres del PaineTorres del Paine

Toen het nog mooi weer was.....
flinke klim omhoog zagen we enkel de fundamenten van de Torres. Door de dichte mist en aankomende regen was het uitzicht niet adembenemend, maar toch; zeker de moeite waard! De laatste loodjes wegen het zwaarst en na 2 uur lopen bereiken we 'gezond en wel' het eindpunt van deze geslaagde hike.

Teruggekomen in Puerto Natales werd het succes van de vijfdaagse hike gevierd met een lekker stuk lamsvlees en rode wijn! Job en John hadden iets meer energie over dan de rest en besloten dan ook de nachtclub onveilig te maken van Puerto Natales. Afzonderlijk kwam de een nog dronkener terug dan de ander respectievelijk om 6u ´s ochtends en om 7u 's ochtends!! Jullie begrijpen allemaal hoe de volgende dag er voor beide heren uitzag; het missen van een geweldig ontbijt in het hostel, stinkend naar alcohol, dorsthebbend en vooral moe hebben ze de dag doorgebracht. In Schotland kennen ze nu ook het gezegde: 's avonds een man, 's ochtends een man!

Via Punta Arenas (waar je tax-free kunt shoppen, maar wat niet de moeite waard was) richting de volgens eigen zeggen meest zuidelijke stad ter wereld! Ushuaia. Waar we op dit moment verblijven en waar we
Pinguins!!Pinguins!!Pinguins!!

Heel veel pinguins...
een stempel in ons paspoort hebben opgehaald met de tekst: Fin del Mundo (einde der wereld)!!
Denise gaat haar pinguins bekijken terwijl Job naar een nationaal park gaat.
Pinguins kijken houdt in; met een luxe catamaran eerst wat albatrossen en zeeleeuwen bekijken, het gevoel of je op een senioren cruise ging kon niet uitblijven deze dag.... Maar het gaat om de pinguins en na 3 uurtjes bereiken we het eiland met heeeeel veel pinguins!!! Ik heb nooit geweten dat ze A: zoveel lawaai maken, B: enorm snel zijn onder water en hierdoor C: sullig eruit zien op het droge. Al met al is mijn biologische kennis deze dag weer enorm uitgebreid! En oh ja, die zeeleeuwen hebben we in het dolfinarium natuurlijk ook, vandaar geen verrassingen op dat gebied!
National park houdt in; van de verschillende routes natuurlijk de moeilijkste uitkiezen vervolgens om 1 uur beginnen met de track terwijl er toch duidelijk een bordje staat met: Niet in je eentje deze track lopen, niet na 12 uur 's middags en niet zonder professionele kleding (in het Spaans natuurlijk)!! Daarna een schitterend uitzicht hebben in deze enige mooie dag in de maand waarin het niet regent (volgens de locals) en achteraf het in de helft van de toegestane tijd hebben gelopen onderweg ¨loners¨ tegenkomend met gympies aan die nog omhoog moeten. Er wordt weer lekker geluisterd hier!!!

Tot zover El fin del mundo! oftewel het einde van de wereld, vanavond vliegen we naar Buenos Aires, de stad van de tango, salsa en gezelligheid!
En hopelijk iets warmer weer.......

Hasta luego oftewel; laters!

COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader_blog_bottom

Windvlaagje??Windvlaagje??
Windvlaagje??

De wind neemt het water mee, moet je nagaan als je daar aan het lopen bent...
Torres del PaineTorres del Paine
Torres del Paine

Een van de vele indrukken!
El CalefateEl Calefate
El Calefate

Like a bird in the sky??
Torres del PaineTorres del Paine
Torres del Paine

Niet te geloven hoe blauw!
ChampagneChampagne
Champagne

Kurken op de champagneflessen zetten, leuk werkje de hele dag....
Job in de sneeuwJob in de sneeuw
Job in de sneeuw

Heel veel sneeuw!

Comments only available on published blogs

10th February 2007

he die he
he reizigers, hier een berichtje van 13 hoog.. lees net jullie up- date... toffe verhalen.. weer actief geweest zo te lezen.. jeetje wat zijn jullie allemaal geweldige dingen aan het doen.. en nu opweg naar Buenos Aires... ook geen gekke bestemming lijkt me... kijk weer uit naar de volgende verhalen..have fun sacties!
10th February 2007

Wauw!!
ja, ja. We zijn weer onder de indruk! Wat geweldig weer allemaal en wat zullen jullie heerlijk aan het genieten zijn!! Vooral doorgaan zo. Dikke kuzz van ons
11th February 2007

Hey wereldreizigers, Opnieuw weer veel nieuwe indrukken en mooie boeiende verhalen. Hier ook alles goed alleen de verkoop van het huis loopt KUT ! De bouw gaat rond de zomer van start en ik heb wat foto's op je hotmail gezet van hoe het moet worden. Nog 70 dagen ! Enjoy

hallo
Zo te lezen, vervelen jullie zich nog niet, geniet er van. Groet vanuit een regenachtig Zwolle,

hallo leute!
He hallo!! Wat een verhalen weer!!! Jullie doen dingen waar wij op dit moment alleen maar van kunnen dromen!! Denise, ik vind jou ook echt een superwoman!! petje af! Heel veel plezier in Buenos Aires!! Tot mails/msn!!
12th February 2007

Nu wordt ik echt Jaloers!
Hola! Wat weer een geweldige foto's, ik ben weer helemaal terug! bedankt hiervoor. BA is echt een fantastische stad, hier kun je alles doen waar je zin in hebt. Als jullie nog leuke locals willen leren kennen, laat het me dan even weten. Juan-Jose en Blanca zijn mijn vrienden van 60 en als je met hun de stad wilt bekijken hoef je alleen af en toe een beetje nederlands te spreken met Juan-Jose. Ik hoor het wel, geniet van de stad en het heerlijke leven! Hasta luego en een dikke kus, Klasine

hallo
hallo lieve mensen!! Wauw jullie vervelen jullie inderdaad niet, leuk man en die foto's echt: wauw!! en binnenkort nog een extra feestje ook!! Heeel veel plezier alvast he, in bueno aires met je verjaardag!! kusje Janna en natuurlijk ook de groetjes van Johnny!!

Quiero Volver al Argentina
Ja, moet maar weer even opschrijven ik je verhalen weer erg geweldig vind.....ja wat moet ik er nou mee...... Vind het natuurlijk super tof voor jullie dat jullie deze belevenissen daar mee maken...maar kijk al weer uit naar wat actieve plannen voor als je weer terug bent. Espero que tienen bien tiempo en B.A. en ga ff naar een wedstrijd van Boca Juniors...is de moeite waard!!

Tot: 0.136s; Tpl: 0.014s; cc: 13; qc: 74; dbt: 0.0715s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb