Carretera Austral

February 29th 2008
Published: February 29th 2008

Hola Chicas y Chicos,

Villa O'Higgins, het eindpunt van de Carretera Austral ("Zuidelijke Snelweg", alhoewel je een grindweg moeilijk een snelweg kunt noemen...), 1250 km ten zuiden van Puerto Montt. De grens met Argentina, meren en de zuidelijke ijskap verhinderen een verdere doorgang naar het Zuiden van Chili via de "weg"...
Vanuit dit prachtig gelegen dorpje, steken we morgen met een bootje de grens over naar El Chalten in Argentina, het trekkingsparadijs rond de beroemde rotstorens Fitz Roy en Cerro Torre, die met hun spitse pieken boven de zuidelijke ijskap uitsteken.

De afgelopen 2 weken hebben we verder geproefd van het ongelofelijk mooie Patagonische landschap langs de Carretera Austral (we zijn er meer en meer van verbaasd hoe ze deze grindweg toch door de wildernis hebben aangelegd).

In 4 dagen trokken we rond het indrukwekkende 2300m hoge bergmassief Cerro Castillo, dat met zijn talloze rotstorens en spitse kammen terecht Castillo ("kasteel") wordt genoemd. Deze wildernistocht bracht ons door alles wat Patagonia te bieden heeft: ruige bossen, kolkende riviertjes doorsteken (zonder bruggen :-)), gletsjers, desolate alpiene passen, azuurblauwe lagunes... Deze tocht is een must voor iedere Patagonia-reiziger die van meerdaagse tochten houdt en er is bovendien geen mens te bespeuren (we zagen 2 amerikanen in 4 dagen!)...

Langs de Carretera Austral, belanden we in de Valle Leones, niet ver van het rustieke Puerto Rio Tranquilio (gelegen aan het immense azuurblauwe meer Lago General Carrera), waar we met een boer meevaren in een zodiac tot vlak voor een immense gletsjermuur (die van de noordelijke ijskap komt gevloeid) en om de 5 voeten met luid geknal ijsblokken in het meer laat vallen en kleine tsunamies veroorzaakt!

We zakken af naar het kleurrijke Tortel, het Venetie van Patagonia, een dorpje dat enkel bestaat uit houten huisjes, onderling verbonden met houten paadjes, die boven het melkwitte water van de Rio Baker zweven. Dit dorpje is slechts sinds 2002 met de buitenwereld verbonden en heeft een enorm toeristisch potentieel.

We zijn al 1 maand onderweg... Hier sluiten we het "Carratera Austral"-verhaal af en volgt een maand met veel trektochten op het menu: rondom Fitz Roy en Cerro Torre, mini-expeditie op de Zuidelijke Ijskap, het beroemde circuit rond natuurpark Torres Del Paine...

De zomervakantie loopt hier ten einde: maandag gaan de chileentjes en argentijntjes weer naar school. Wij trekken verder naar het Zuiden...

Hasta Luego

Esteve y Catharina

daj

3rd March 2008

Poëzie
Estevo, Pure poëzie hombre. Al eens overwogen om van reisverslagen je beroep te maken? Bedankt om ons te laten meegenieten! Michael
17th March 2008

de onrechtvaardige rechters
terwijl wij wegkwijnen in maartse buien moet ik bij het lezen van dit alles bijna even hard huilen als bij het snijden der uien. Damn wat had ik graag in die rugzak gepast...

Tot: 0.269s; Tpl: 0.016s; cc: 21; qc: 90; dbt: 0.1063s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb