Patagonia - Que verde!

Published: February 17th 2008

volcan Osornovolcan Osornovolcan Osorno

Parque Nacional Perez Rosales - Chile
Hola Chicas y Chicos,

Chile, 4200km lang en max. 350 km breed, heeft een enorme verscheidenheid aan klimaat- en geografische zones. 2 weken terug, staken we de grens over vanuit Bariloche (zie vorige blog) naar het Chileense merengebied in Region X (10), (Chilenen nummeren hun provincies van I(1) tot XII(12) van noord tot zuid).

Vanuit Puerto Montt, de havenplaats van waaruit ferries naar het diepe zuiden varen, bezoeken we het Nationaal Park Vicente Pérez Rosales, het oudste nat. park van Chile, en kamperen er aan het Lago Todos Los Santos (het 'Allerheiligenmeer'), dat esmerald groen kleurt. Volgens de Chilenen is dit het mooiste meer van het land, we kunnen hen geen ongelijk geven. Het meer is omgeven door 3 enorme, met eeuwige sneeuw bedekte vulkanen: Osorno (2652m), Tronador (3491m, zie ook gletsjertrek vorige blog) en Puntiagudo (2493m, met zijn vreemde scherpe punt). We doen een dagtocht naar het oostelijk zadelpunt van Osorno, met fantastich uitzicht op het uitgestrekte park.

We reizen verder langs de Reloncaví fjord, naar het rustieke dorpje Cochamó van waaruit we een 3-daagse tocht ondernemen door de Cochamó Vallei, de enige klassieke U-vormige vallei in Zuid-Amerika. De vallei wordt vergeleken met de beroemde Yosemite vallei
lago de Todos Santoslago de Todos Santoslago de Todos Santos

Parque Nacional Perez Rosales - Chile
in California, USA. Net zoals in Yosemite, komen rotsklimmers naar hier om de imposante, 1000-meter hoge, perfecte granieten wanden te beklimmen.

Vanuit Hornopiren nemen we de ferry, die ons naar Caleta Gonzalo, middenin Park Pumalin brengt. Bij het aanmeren worden we begroet door een familie dolfijnen, flipperend en uit het water springend... wat een ontvangst in deze fantastiche omgeving! Park Pumalin, een enorm gebied (700.000 hectares) van fjorden en bergen met maagdelijk regenwoud (er staan hier zo´n 4000 jaar oude, 4m diameter, 60m hoge Alercebomen), is een kleine 20 jaar geleden opgekocht door de Amerikaanse miljardair Doug Tompkins (oprichter van outdoorkledinglijn ´The North Face´) en weggeschonken aan de natuurbescherming-organisatie "Patagonian Land Trust".

Tot zo´n 20 jaar geleden was er een routeloze wildernis ten zuiden van Puerto Mont (Centraal-Patagonia). Dit gebied was onbewoond, uitgezonderd van enkele geisoleerde vissersdorpjes. Nu ligt er een 1200 km lange wilde "grind"weg, de "Carratera Austral", tot in Villa O´Higgins door deze dichtbegroeid jungle, ingesneden door diepe fjorden, waar her en der prachtige bergen bedekt met dikke, azuurblauwe gletsjers uit die wildernis uitsteken (die combinatie van groene jungle met gletsjers is ongelofelijk!!). Ze zeggen dat het in dit gebied 370 dagen/jaar regent en dat hebben
Parque Nacional Vicente Perez RosalesParque Nacional Vicente Perez RosalesParque Nacional Vicente Perez Rosales

zicht vanop Paso de la Desolacion
we her en der al gemerkt en gevoeld :-))

Wist je dat Chilenen trouwens het westvlaams onder het spaans spreken. Ze brabbelen onverstaanbaare éénwoordige zinnen, en gebruiken dezelfde medeklinkers voor verschillende letters (zie "gehenheheugengie" in het westvlaams)... We kunnen er ons wel in vinden :-))

Momenteel bevinden we ons in Coyhaique, zo´n 700 km ver op de beruchte Carratera Austral. Morgen gaan we de wildernis terug in voor een 5-daagse voettocht naar Cerro Castillo... Hopen dat het een beetje droog blijgt :-))

Hasta luego,

rivierdoorsteek

Parque Pumalin - Sendero Cascadas

21st February 2008

Chili Pepper?
Dag maatjes, ik zit hier wederom te kwijlen bachten mijne computer. Machtige foto's! Ik moet Ward toch wel gelijk geven, Steve ge ziet er soms toch een beetje gay uit. Gelukkig sta je meestal achter het fototoestel! :-) Als ge nog een sherpa nodig hebt om al die berpassen over te geraken, ge moe ma roepen hé!!! Oetjunderkloeké Guilio

Tot: 0.193s; Tpl: 0.012s; cc: 20; qc: 95; dbt: 0.0889s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb