Besøg på Cristinas børnehjem

Bolivia's flag
South America » Bolivia » Tarija Department » Tarija
July 9th 2007
Published: August 6th 2007

dag gik vi så igen hen til Cristinas børnehjem. Jeg bar pølsetasken med alt det tøj Cristina havde samlet på nakken. Vi blev lukket ind og fik lov til at kikke rundt. Vi så stuen hvor Cristina havde boet, men sengene var væk. I dag bor det der kun drenge på børnehjemmet, flere af dem så ud til at være op til 16 år. Desværre måtte vi ikke fotograferer på børnehjemmet.

Da vi spurgte til Sonya og Adela som havde passet Cristina og Paula, vidste flere af drengene hvem de var. Lederen fortalte os at det gamle børnehjem var flyttet uden for byen for nogle år siden. Det kom ikke helt bag på os, da vi allerede hørte om planerne da vi var her i 1999, men på det tidspunkt var det fremtidsplaner som man ikke helt troede på. En af drengene skrev addressen på det nye børnehjem ned og vi tog derud i en taxa.

Vejen ud til det nye børnehjem, bragte os til udkanten af Tarija, vi kørte af kringlede grusveje og pludselig kunne vi se et utroligt flot hus bygget som et kloster. Uden på var skiltet Hogar 'Sagrada Familia'.
Da vi stod uden for lågen, kom en nonne og lukkede os ind. Hun hed Johanna og kunne med det samme huske Cristina og de andre børn (Paula, Anna Babera og Augustine) der kom til Danmark i 1999.
Vi blev vist ind i et kirkerum med alter og blyindfattet glasmosaik og rækker med små stole. Vi fortsatte ind i en stor (kloster)gårdhave. Johanna fortalte at børnehjemmet var færdigbygget i 2003. Vi kom ind i stuen med de 1-2 årige børn. Her stod Cristinas seng fra det gamle børnehjem. De havde legerum, køkken, soverum og skifterum. Alt var rigtigt pænt og der var ikke antydning af børnehjemslugt. Det var nogle dejlige børn, der ligesom på vores andre børnehjemsbesøg, spurgte om jeg ville være far og om Annette ville være mor. Der var også et barn der ville have Tania som mor. Børnene var meget opmærksomme på os, nogle af dem fulgte os rundt på resten af børnehjemmet.

Herefter blev vi vist rundt i de større børns områder. Alt var fantastisk pænt og lækkert, en nærmest pinlig orden overalt. Børnene så ud til at have det rigtigt godt. Overalt var der en rar og behagelig atmosvære, børnene kunne lege frit. Bagved bygningerne var der en basketball bane, en køkkenhave og noget der lignede en hønsegård.
Der var ikke så mange børn, og Nonnen forklarede os, at flere af børnene var hjemme på ferie hos deres familie. De store børn går i skole i Tarija og bliver hentet af en bus.
Der var flere af de voksne der kunne huske Cristina og de andre børn der kom til Danmark i 1999.
Adela havde fri i dag, så vi afleverede brevet fra Paula til nonnen Johanna, der ville give det til Adela. Sonya der havde passet Cristina arbejdede der ikke længere, og de viste ikke hvor hun var. Lederen af børnehjemmet - Lucyna, var på ferie i Toscana og skulle derefter en uge på ferie i Danmark.

Vi mødte et norsk/svensk par der havde adopteret et søskende par på 2 og 4 år. De var færdige med papirerne og skulle til at have lavet pas. De fortalte, at de havde hørt i retten at der igen ville komme et barn til Danmark fra Tarija.
Vi var også inde og se de nyfødte - synd at de ikke kan blive adopteret noget hurtigere.
Til sidst viste Johanna os børnehjemmets lægerum og tandlægeklinik. Hun fortalte at der kom en tandlægestuderende og tilså børnenes tænder.
Det var en fantastisk modtagelse vi fik, og dejlig oplevelse for os at besøge Cristinas 'nye' børnehjem. Vi skal hilse Paula og hendes familie mange gange, og sige at de glæder sig at se dem i december.

Resten af dagen gik med at shoppe og gå rundt i byen. Vi sad og nød livet på en af byens pladser - drak friskpresset appelsin juice, og gik efter siestaen ind og så museet med udgravede fortidsdyr, mineraler og arkeologiske fund.

15th July 2007

Tillykke og lidt herfra
Kære alle fire - og specielt tillykke til Tania med fødselsdagen på onsdag; vi gratulerer allerede nu, for måske tager en hilsen lang tid om at komme frem. Det er også mærkeligt, at I er så langt borte, at I ligger ned set fra Danmark, altså set på en globus, selv om I holder fødderne på jorden (eller lavaen eller saltet). Hold nu godt fast, så I ikke falder af... Regnen (her: 200 mm på en uge, mod gennemsnitlig 55 mm for hele juli) er nu afløst af en halv uges varme. Men der er opstået et nyt problem; Iberiske dræberskovsnegle i store mængder. I "Hønsealvertide..." (nej, hov, "Frederiksborg Amtsavis") fortæller læserbreve om tusinder der er dræbt og samlet; også her står det galt til. Venstres landbrugsordfører har kaldt til kamp mod sneglene, og Villy Søvndal har suppleret med at kræve hjemmeværnet sat ind (det grinagtige er, at visse aviser har opfattet det alvorligt :-). Vibeke, Lars, Mads og Rasmus er i Grækenland på en ø udenfor Athen. Jeg talte med den på en skramlende mobil - de har det godt, nyder solen og vandet og ignorerer i vidt omfang søjler og ruiner. Vi håber at I også har det godt og nyder oplevelserne. Kærlig hilsen fra Lene og Erling.

Tot: 0.074s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 52; dbt: 0.0488s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb