Salares y Lagunas


Advertisement
Bolivia's flag
South America » Bolivia » Potosí Department » Uyuni
April 5th 2007
Published: April 5th 2007
Edit Blog Post

ChicosChicosChicos

Chicos in San Antonio de los Lipez.
De afgelopen weken heb ik flink wat afstand afgelegd en ben ik van het zuiden van Argentinie helemaal naar het noorden gereisd (zie ook vorige bericht). En inmiddels zit ik in Bolivia. Bolivia is het armste land van Zuid-Amerika. Dat werd ook meteen duidelijk toen ik de grens met Argentinie overstak. Volgens onze gids Martin (zie verderop) gaat het echter steeds beter met het land en volgens hem is dat voor een groot deel te danken aan hun nieuwe regering met aan het hoofd Evo Morales. Hij is in de westerse wereld niet onomstreden vanwege zijn vriendschap met Chavez van Venezuela, maar in Bolivia kan hij, ondermeer vanwege zijn inheemse afkomst, weinig kwaad doen. Het onderwijs heeft onder zijn bewind een enorme impuls gekregen en hij werkt hard om de belangen van buitenlandse bedrijven in de olie- en gasinwinning terug te dringen.

Bovendien heeft het land erg veel te bieden qua cultuur en natuur. De afgelopen week heb ik een toer gedaan in het zuidwesten van Bolivia. Dit gebied bestaat uit de Altiplano (=hoogvlakte) en het landschap is er schitterend, bijna onwerkelijk. Vanuit het stadje Tupiza hebben we met een groepje van 5 (een Duitse, een Brazilaanse, een Amerikaanse,
JeepJeepJeep

Onze Nissan 4x4 in de Altiplano.
een Schot en ik) plus een chauffeur/gids en kok, een tour gedaan van 4 dagen in een 4x4 jeep. Het grootste deel van de toer bevonden we onze letterlijk op grote hoogte: varierend tussen de 4000 en 5000 meter! En ik moet zeggen dat gaat je niet in de kouwe kleren zitten. Ik heb de eerste twee dagen dan ook de nodige last gehad van hoogteziekte (hoofdpijn). Maar met de nodige cocathee en het kauwen van cocabladeren voelde ik me gelukkig snel wat beter.

Coca is in Bolivia meer dan een plant: vanuit de inheemse (inka) cultuur wordt de plant zelfs als goddelijk beschouwd. Coca wordt hier gebruikt als medicijn tegen allerlei kwaaltjes. Het is zelfs zo dat een hele hoop westerse medicijnen zijn gebaseerd op de werking van coca, hoewel nu vaak synthetische varianten worden gebruikt. En zelfs voor Coca-cola werd oorspronkelijk gebruik gemaakt van de werking van coca. Toch staat in de westerse wereld de coca-cultuur in Bolivia als negatief bekend. En dat heeft natuurlijk alles te maken met een ander (zeer) winstgevend product wat van de plant gemaakt kan worden: cocaine (door bewerking met chemicalien). " The war on drugs" van onze Amerikaanse vrienden heeft in
Sol de MañanaSol de MañanaSol de Mañana

Geisers in de Altiplano.
Bolivia een behoorlijke impact (nog steeds). De Amerikanen hebben steeds de pijlen gericht op de aanbod van cocaine, maar zoals veel Bolivianen terecht zeggen, ligt het echte probleem echter bij de vraag vanuit met name.... Amerika. In Bolivia zelf is de coca-plant vooral een belangrijk onderdeel van de cultuur. En van de helende werking van de plant heb ik dan ook dankbaar gebruik gemaakt om mijn hoogteziekte te overwinnen.

Grote delen van de 4x4 toer gingen door schitterende landschappen, met bizar gekleurde laguna's en kleine bergdorpjes. Hier leven afgesloten gemeenschappen voornamelijk van het houden van lama's (lamavlees smaakt prima) en het verbouwen van quinoa (bepaald soort graan). Ongelovelijk om te zien hoe ze in zo'n gebied kunnen leven. Het klimaat is er namelijk droog met een harde wind en flinke kou.

Het einde van de toer ging door Salar de Uyuni. Dit is de grootste zoutvlakte op aarde (bijna 12.000 vierkante kilometer, ofwel ruim een kwart van Nederland). Omdat het nu het einde van de regenperiode is staan bepaalde delen van de vlakte onder water, wat zorgt voor een heel gaaf spiegeleffect (bijna hallicunerend en dat kwam niet door de cocabladeren). Zeker zonsopkomst in de Salar was spectaculair.
Laguna ColoradaLaguna ColoradaLaguna Colorada

Laguna Colorada met flamingo{s (goed kijken).
Ik heb dan ook weer met volle teugen genoten......

Het volgende deel van mijn reis zal in het teken staan van een heel ander deel van Bolivia: de jungle. Zodra ik daar van terug ben zal ik hierover natuurlijk ook weer wat op mijn site zetten. Fijne paasdagen, groetjes Geert.


Additional photos below
Photos: 6, Displayed: 6


Advertisement

ZonsopkomstZonsopkomst
Zonsopkomst

Genieten van de zonsopkomst in Salar de Uyuni.
Salar de UyuniSalar de Uyuni
Salar de Uyuni

Salar de Uyuni vanaf Isla de Pescado


5th April 2007

Geografie
Geert, Met het lezen en bekijken van je verslag en foto´s kan ik mijn aardrijkskundekennis nog eens bijspijkeren. Het lijkt me geweldig dit live te kunnen aanschouwen. Ik wens je nog een prettige voortzetting van je geweldige reis. Tot ziens (in Nederland) ! Groetjes uit Reusel, Petra, Harry en Suzanne
9th April 2007

Ha Geert, Zo te lezen heb je het reuze naar je zin. De foto's zien er super uit. En het was een goede tip van de cocobladeren. Want ons Esther is al mee geholpen, ze had ook last van hoogteziekte. Veel plezier nog! Groetjes David en Yvonne

Tot: 0.04s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 19; dbt: 0.0194s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb