Welcome to the jungle

South America » Bolivia » La Paz Department » La Paz
April 17th 2007
Published: April 17th 2007

WMDRWMDRWMDR

The world´s most dangerous road.
Het is een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen. De reden hiervan is dat ik een goede week in de Boliviaanse jungle heb vertoefd. Vanuit Uyuni ben ik samen met Graham (Schot), naar La Paz gereisd. La Paz is de hoofdstad van Bolivia en ligt op zo´n 3600 meter. Om naar de jungle te kunnen, moet je eerst de Cordillera Real over om vervolgens heel diep af te dalen en in het Amazonegebied te belanden.

Die afdaling die hebben we op de fiets gedaan, via de "World´s Most Dangerous Road". Dit is een weg die vanaf La Cumbre, net buiten La Paz, zo´n 64 kilometer bergafwaarts gaat (van een hoogte van 4700m dalen naar 1100m). Het grootste deel is grindweg en de afgronden zijn erg diep. Jaarlijks vielen hier gemiddeld een hondertal doden (nu een nieuwe verharde alternatieve route is geopend zal dat wel minder worden). Het was een erg gave ervaring om hier met een mountainbike over naar beneden te vliegen.

De dag erna begon onze boot/jungletrip richting Rurrenabaque. Nou ja, met de boot.... De eerste dag was de hele dag bussen over een smalle kronkelige weg. Ik zat aan de linkerkant en
AmazonasAmazonasAmazonas

De jungle rond de Rio Mapiri
keek uit het raam zo honderden meters naar beneden. De redenen dat we de eerste dag niet hebben gevaren waren typisch Boliviaans: een kapotte bus en een landverschuiving. Maar het mocht de pret niet drukken, want met onze lokale gids, een Engelse, een Australier, Graham en ik hebben we die avond een lokale disco onveilig gemaakt.

´s Morgens met een brak hoofd in de boot en op naar het goudzoekersdorpje El Carmen (32 inwoners). Dit is nou wat je noemt de middle of nowhere. Ik vond het erg tof om met de locals te kunnen ouwehoeren. Bovendien zijn we de jungle ingeweest (verrekte muggen), hebben we piranhas gevangen en gevoetbald: Bolivia - Resto del Mundo 2-2. De laatste dag bracht ons een bezoek aan PN Madidi en vervolgens eindigde de tocht in Rurrenabaque.

Van hieruit zijn we met dezelfde groep de dag erna vertrokken voor een driedaagse tocht door de Pampa´s. De tocht bestond voornamelijk uit varen, dieren spotten en door het moeras banjeren op zoek naar Anaconda´s. Hoogtepunt: zwemmen met de rivierdolfijnen. Prachtig dat je met die beesten kunt zwemmen terwijl de rivier vol met krokodillen en prianhas zit. Volgens onze gids houden de dolfijnen met hun
El CarmenEl CarmenEl Carmen

Kinderen in het goudzoekersdorpje El Carmen.
hoge piepgeluiden de gevaarlijke dieren op afstand.

Na al deze avonturen zijn we met een dag vertraging (een stortbui van een uurtje of 12 zorgde ervoor dat er geen vluchten mogelijk waren) teruggegaan naar La Paz. Van daaruit zal ik de komende week richting Peru gaan reizen.

PiranhaPiranha
Piranha

Mijn vangst.
Rio BeniRio Beni
Rio Beni

Over deze rivier ging het grootste deel van onze boottocht.
CaminoCamino
Camino

Op weg naar de Rio Yacuma
BarcoBarco
Barco

Op de boot.
KrokodilKrokodil
Krokodil

Tja, wat moet je hier nou van zeggen.

18th April 2007

Geweldig,geweldig!!!!!!!
Ja Geert in een woord lijkt het me geweldig wat je allemaal ziet en meemaakt. Het wordt straks beslist wel even afkicken, of..... het geeft je een enorme rust.Laat het maar even in de midden. Wij genieten mee met jouw belevenissen. Geniet jij er ook nog van en zoals een tante zegt: Kijk goed uit! Groetjes en tot horens maar weer!!!!!

Tot: 0.132s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 61; dbt: 0.0765s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb