La Paz y Lago Titicaca

South America » Peru » Puno
April 20th 2007
Published: April 20th 2007

MontañasMontañasMontañas

Prachtige ligging van La Paz.
De afgelopen week heb ik mijn reis voortgezet vanuit de jungle richting Peru. Allereerst ben ik een paar dagen in La Paz verbleven. La Paz is een stad die op een prachtige locatie in de bergen ligt. Als je de stad binnenrijdt vanuit El Alto kijk je de vallei in waar de huizen tegen de hellingen aangeplakt liggen. Bovendien torent bij helder weer de Illimani (6438 meter) hoog boven de stad uit. Het centrum is een wirwar van steile straatjes, waar een onmogelijk aantal minibusjes rondscheurt. Uit het raamhangend wordt er geprobeerd zoveel mogelijk klandizie te trekken. Bovendien zijn er in het centrum verscheidene markten waar de Bolivianen hun waar aan de man proberen te brengen. Opvallend veel mensen (lees: vrouwen) lopen rond in traditionele kledij en sleuren grote pakketten met waar op hun rug mee.

Net zoals in alle Latijnsamerikaanse landen is ook in Bolivia voetbal volksvermaak nummer één. Daarom moest ik ook hier maar eens naar een wedstrijd gaan kijken. Tenminste, als er wordt gevoetbald. Dat moest dus worden uitgezocht. Ik had verschillende mensen gevraagd en kreeg steeds een ander antwoord: “nee, er is dit weekend geen voetbal”, “ja, Bolivar speelt om 14.00”, “Bolivar speelt om 15.30
San FranciscoSan FranciscoSan Francisco

Traditioneel geklede Boliviaanse op Plaza San Francisco.
tegen Aurora”, etc. Een typische Boliviaanse eigenschap is namelijk, dat niemand je ooit zal zeggen: “oh sorry, dat weet ik niet”. Het gevolg is dat je altijd een willekeurig antwoord krijgt waar je je maar van moet afvragen of het waar is. Uiteindelijk bleek er gewoon gevoetbald te worden en waren Mark (Aussie) en ik toch tijdig in het stadion om Bolivar (een van de twee “topteams” uit Bolivia) met 2-1 te zien winnen van Aurora. Het spel was niet best en dat is ook de reden dat er in het stadion maar zo´n 2000 man zat. Na de kwalificatie voor het WK in 1994 is het niveau van het Boliviaanse voetbal tot een bedenkelijk niveau afgezakt......

Na La Paz ben ik doorgereisd naar Copacabana, waar ik twee dagen heb rondgewandeld over het eiland Isla del Sol. Dit eiland ligt in Lago Titicaca, het grootste meer van Zuid-Amerika en tevens het hoogste bevaarbare meer in de wereld, gelegen op 3800 meter hoogte. Isla del Sol is een belangrijke en heilige plek in de Inca cultuur, omdat hier de zon geboren zou zijn. Op het eiland zijn verschillende ruïnes van Inca tempels te zijn. Bovendien is de omgeving erg mooi:
BahiaBahiaBahia

Bij een baai aan de noordzijde van het eiland.
de hoogte zorgt voor een hele sterke zon, waardoor de hemel en het water altijd fel blauw zijn. Daarnaast zijn in de achtergrond de pieken van de Cordillera Real zichtbaar (die lijken uit het niets op te rijzen). Opvallend was de traditionele en primitieve leefwijze die de mensen op het eiland erop na houden. Heel erg kleinschalige landbouw op de Inca terrassen, dat is waar de mensen van leven. En een van de voornaamste gewassen is een van mijn favoriete groentes: lapbonen (tuinbonen in abn). De kinderen op het eiland weten overigens wel dat er bij de Gringos wat te halen valt. Ze proberen allerlei rommel te slijten en de twee meest gestelde vragen zijn: "De que pais?" (waar kom je vandaan?) en "Caramelos?" (snoepjes?).

Na Isla del Sol ben ik met de bus verder gegaan naar Puno, aan de Peruaanse zijde van Lago Titicaca. Puno is een lelijke stad, met een aantal overgecommicialiseerde bezienswaardigheden. De meest bekende attractie zijn de Islas Flotantes (drijvende eilanden). Hier leven de Uros indianen op dikke pakken drijvend riet. Er komen veel toeristen en dat is te zien: overal moet aan worden verdiend. Overigens zijn de eilanden wel een bijzonder verschijnsel, maar jammer
RuinesRuinesRuines

Ruines aan de noordzijde van het eiland.
dat dit op zo´n wijze wordt uitgebuit. Ik ben dan ook niet lang in Puno gebleven en meteen doorgereisd naar Cuzco, waar ik uiteraard Machu Picchu ga bezoeken.

Isla de la LunaIsla de la Luna
Isla de la Luna

Isla de la Luna met op de achtergrond Cordillera Real.
Isla FlotanteIsla Flotante
Isla Flotante

Uros: de drijvende eilanden vlakbij Puno.
CapitanCapitan
Capitan

Zij roeide ons rond in haar "drakenboot".

22nd April 2007

Hoi Geert Mooi hoor al je verhalen en zeer zeker de foto's. Geniet van je reis en veel plezier Groetjes Riekie
23rd April 2007

hee Gertus, mooie verhalen en schitterende foto's! Geniet er nog van!

Tot: 0.113s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 55; dbt: 0.064s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb