Huilausta huipulla

South America » Bolivia » La Paz Department » La Paz
February 6th 2007
Published: February 11th 2007

La Paziin saavuttuamme aloitimme heti sopivan hostellin etsinnän. Meinattiin jäädä heti ensimmäiseen, joka olisi ollut yhteensä viisi euroa. Koska siinä ei ollut omaa kylppäriä, ei sitä kuitenkaan otettu. Yleensä oma kylppäri ei ole mikään must, mutta koska oltiin oltu kolme päivää reissussa ilman suihkua ja sen jälkeen hypätty yöbussiin, oli pieni ”luksus” paikallaan. Kävellessämme kohti keskustaa meidät ohitti kymmenisen prätkää, joiden puikoissa oli jotain poliiseja. Jokaisessa prätkässä oli myös kyydissä kevlarilla päällystetty mellakkapoliisi kunnon mörssäri kädessä. Boliviassa mielenosoitukset ja lakot ovat arkipäivää, joten ei siihen kummemmin kiinnitetty huomiota. Kävellessämme keskustan läpi, joka puolella oli kaivuutyöläisiä kypärät päässä (eli taisi mielenosoittajat löytyä..). Löydettiin sopiva hotla keskustan tuntumasta yhteensä 13 euron hintaan.

Kauan kaivattujen, pitkien ja lämpimien suihkujen jälkeen lähdettiin hieman ulos kävelemään. Molempien energiat oli hieman poissa joten ei jaksettu kauas mennä, vaan käytiin syömässä ja palattiin hotellille noin 80 kaapelikanavan ääreen. Ihanaa!!

Boliviassa on paljon asioita mitkä ovat maailman korkeimmalla. La Paz on maailman korkeimmalla oleva kaupunki, siellä on maailman korkeimmalla oleva viiden tähden hotelli (ei kuitenkaan meidän) ja siellä on myös maailman korkeimmalla oleva golf kenttä (n. 3300m). South American PGA Tour on kärsinyt osakilpailujen vähyydestä, joten käytiin mätkimässä palloa La Pazin Golf Clubilla. Muille golffareille voitaisiin todeta,
KirkkoKirkkoKirkko

(Vanha kuin mikä)
että jos on täälläpäin jostain syystä, niin suosittelemme! Kenttä oli todella hyvässä kunnossa ja klubi oli erinomainen, vaikkakaan ei käytetty kaikkia palveluja, kuten uima-allasta. Yhteensä hintaa tälle osakilpailulle tuli 130USD, joten budjettiin tuli pieni lovi, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna oli se sen arvoista. Golf-pelin jälkeen veto oli taas poissa, joten palattiin hotellille telkkarin ääreen huilimaan. Koko La Pazissa olon ajan kaupungilta kuului pamauksia, mutta ei niihin paljoa kiinnitetty huomiota. Tomin käydessä BBC:n sivuilla netissä selvisi, että pamaukset olivat dynamiitteja, joita kaivostyöläiset posauttelivat. Yksi poliisi oli loukkaantunut pahasti ennen kuin Evo (Morales, presidentti) myöntyi osittain kaivostyöläisten vaatimuksiin.

Seuraavana päivänä käytiin hieman kattelemassa kauppoja ja varattiin matka Copacabanalle. Ei sille, joka sijaitsee Riossa, vaan sille joka sijaitsee Titicaca-järven rantsulla. Muu osa päivästä ladattiin akkuja huoneessa leffojen ääressä. Eli todellinen lepoloma La Pazissa! Yksi syy miksi ei paljoa kaupunkia kierrelty oli se, että ollaan aikamoisella sykkeellä menty paikasta toiseen ja välillä on hyvä vaan chillata. Toinen syy on se, että La Pazissa on todella ikävä kävellä kaduilla, kun joutuu kuunnella jatkuvasti tööttäyksiä ja hengittää pakokaasun täytteistä ilmaa (muutenkin hapen ollessa vähäistä). Lisäksi kävelykadut on täynnä kojuja, joiden takia kävely on hyvin hankalaa ihmistungoksessa. Se, että Helsingissä halutaan poistaa ne mainostelineet kaduilta, tuntuu
SyömässäSyömässäSyömässä

Aterian hinta 0,70 eur. (tosin jäi syömättä 0,30 euron arvosta..)
täällä lähinnä huvittavalta.

HiacejaHiaceja
Hiaceja

Näitä pikkubusseja La Paz on ihan täynnä. Kaverit huutaa ikkunasta koko ajan reittiä mitä bilikka kulkee (eli "hiace-hubeilla" kuuluu kauhee molotus).
golf-kolmikkogolf-kolmikko
golf-kolmikko

Kuvissa South America PGA-Tourin pelaajat ja Katjan caddie

Tot: 0.152s; Tpl: 0.009s; cc: 23; qc: 83; dbt: 0.0809s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb