Nieuw Zeeland deel 2


Advertisement
New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island
February 13th 2011
Published: February 13th 2011
Edit Blog Post

Beste mensen hier het restverslag van Nieuw-Zeeland!

Ik was gebleven bij de oversteek naar het zuider eiland, we zijn s'ochtends vertrokken met de boot vanaf Wellington naar Picton, deze oversteek was zeer mooi, heb dan ook veel op het dek gestaan om te genieten van de mooie uitzichten vanaf de boot! Eenmaal aangekomen in Picton zijn we weer in de bus gesprongen om door te rijden naar onze bestemming in Nelson.Onderweg naar Nelson zijn we nog gestopt bij een wijnproeverij, hier kon je 3 soorten wijn proeven voor 2 dollar, dus daar zeiden we natuurlijk geen nee tegen ( ook al was het pas 12 uur in de ochtend! ) Eenmaal aangekomen in Nelson scheen het zonnetje heerlijk en we hadden een super relax hostel met zwembad,bubbelbad en sauna dus meteen nadat ik de backpack en zo in de kamer had gezet heb ik dan ook een heerlijke frisse duik in het zwembad genomen!

In Nelson hebben we een aantal daagjes overnacht, over het algemeen rustig aan gedaan en de laatste dag heb ik een daghike gedaan in Abel Tasman national park, dit was een tocht van ongeveer 25 kilometer langs de kustlijn. Je wordt s'ochtends met de bus naar het park ( Marahau ) gebracht om daarna in de boot te stappen naar je bestemming ( in mijn geval was dit Bark Bay ) Eenmaal aangekomen in Bark bay begin je aan je wandeltocht terug naar Marahau.Deze wandeltocht was echt super mooi en het zonnetje scheen heerlijk. Onderweg ben ik dan ook een aantal malen gestopt om te genieten van de uitzichten en even een uurtje een frisse duik te nemen in de zee. Toen ik na 6 uurtjes aangekomen was bij het eindpunt van de wandeling , miste ik ineens mijn zonnebril. En begon er een lichtje te branden dat ik die was vergeten bij de laatste stop.. dus heb ik besloten om een half uurtje terug te gaan joggen naar de voorlaatste stop op mijn slippers, om vervolgens weer terug te wandelen naar het einde. Hier aangekomen vond ik toch wel dat ik mijn biertje voor deze dag wel had verdiend dus die hebben we ook genomen en er heerlijk van genoten! S'avonds aangekomen bij het hostel nog even wat gerelaxed om daarna vroeg het bedje in te duiken want de bus kwam ons weer vroeg ophalen om naar de volgende bestemming te reizen.

De volgende dag hadden we de eerste stop al na een half uur om de bus te gaan wisselen omdat iemand de dag ervoor een prop papier in de benzinetank had gestopt en de bus gemaakt moest worden. SABOTAGE!! Helaas was de reis met de "nieuwe" bus ook van korte duur want toen we de eerste steile berg opreden bleek de bus oververhit te raken en viel tenslotte stil. De koelvloeistof stroomde er onder uit dus we moesten weer wachten op een nieuwe bus! Na een uurtje kwam onze backup en konden we weer verder!Omdat we zoveel tijd hadden verloren met al dit gedoe met de bussen hebben we de volgende stop ( zeehonden colonie ) overgeslagen en zijn we doorgereden naar de pancake rocks. Onderweg was de chauffeur vanalles aant uitleggen over deze rotsen, dat deze erg leken op stapels pannekoeken en dat het zo mooi was. Ik had dus ook echt het idee van een 2e ocean road uitzicht! Eenmaal aangekomen waren het gewoon een aantal rotsen waarbij je met een beetje fantasie inderdaad een stapel pannekoeken kon maken, helaas niets verbazingwekkends! Onderweg naar Greymouth heb ik voor s'avonds de Monteiths Brewery tour geboekt ( een biertour! ) Aangekomen bij het hostel ( Noah's Ark ) zagen we dat alle kamers een dierenthema hadden! Welke kamer ik had kunnen jullie natuurlijk wel weer raden! DE MONKEYROOM!! Snel even omgekleed en toen werden we opgehaald door een taxi om naar de brouwerij te gaan. Na een rondleiding in de brouwerij ( niets speciaals, het liet me alleen denken aan werk met al die leidingen en vaten ) konden we in het cafe gaan proeven, dit was natuurlijk het leuke gedeelte en na een aantal biertjes verder besloten we om met de hele club naar het restaurant te gaan om hier de avond af te sluiten! In het hostel heb ik nog even met de "huis golden retriever" gespeeld om daarna naar bed te gaan.

De dag erna zijn we weer met de bus verder gereden naar Franz Josef ( dit is een bekend plaatsje in NZ om zijn gletsjer! ) . Tijdens de reis naar Franz josef zijn we nog een aantal keertjes gestopt, o.a. in een oud stadje wat bekend staat om zijn Greenstone ( groene geslepen stenen ) en nog in een stadje ( Ross ) waar een goudkoorts had geheerst. Aangekomen in Franz Josef heb ik de Gletsjer hike geboekt en ben ik daarna lekker in de "common room" van het hostel een aantal films gaan kijken ( in retro stijl ; op videoband! )

De dag erna vroeg op voor de gletsjer hike. Aangekomen bij het depot kregen we warme wandelschoenen, sokken, een muts,een broek en een dikke jas aangereikt die we konden gebruiken voor onze gletsjer hike. Daarna met de bus naar de gletsjer gereden en het laatste stuk naar de gletsjer gelopen, het uitzicht was geweldig, ookal regende het lichtjes. Nadat we het eerste ( ijslaag met stenen ) gedeelte hadden beklommen, werd het tijd om onze spikes onder de schoenen te gaan binden. Het is echt onvoorstelbaar, het ziet er allemaal uit als 1 grote sneeuwmassa maar het is eigenlijk gewoon puur ijs, dus je kan je voorstellen, het is als lopen op een schaatsbaan, en dan ook nog bergbeklimmen!!! Dus de spikes waren echt een MUST! Dit was weer een geheel nieuwe ervaring en ik heb er ook erg van genoten! We hadden erg veel geluk want de dag dat wij er waren was er ook een nieuwe doorgang gemaakt, genaamd "the blue mist" Dit was een spleet tussen 2 gedeeltes wat zeker 20-30 meter diep was, hier konden we doorheen. Er waren gedeeltes waar het maar 50 cm breed was, en er waren gedeeltes waar je door holen moest kruipen! Allemaal erg uitdagend! Eenmaal op de top van de gletsjer was het zonnetje uitgekomen en hadden we een super uitzicht op de voet van de gletsjer en de rivier wat er vandaan stroomde van het smeltwater. Na een uurtje of 2-3 waren we weer beneden aangekomen en konden we weer met de bus terug naar het hostel! Het was echt een super mooie dag geweest! S'avonds nog "eventjes" met de rest van het hostel op stap gegaan om vervolgens de dag erna de bus naar Queenstown te nemen.

Onderweg zijn we nog voor een uurtje gestopt bij de mirror lakes, dit zijn grote meren die fungeren als een spiegel waardoor je een heel mooi uitzicht hebt met de bergen in het meer gespiegeld. Ook zijn we ook nog eventjes gestopt bij de allereerste bungy locatien van Nieuw-Zeeland ( maar 42 meter hoog ) om wat angstige mensen te bekijken! In Queenstown zelf aangekomen heb ik ingecheckt in het hostel om de dagen daarna eens lekker "van mijn vakantie" te genieten, het nachtleven te verkennen en de luie tourist uit te hangen. Natuurlijk heb ik de wereldberoemde FERG burger geprobeert ( een hamburgertje van 18 dollar pfff ) maar ik vond er niet zoveel meer speciaal aan als ons vertrouwde hamburgertje uit het krotje in Belgie! Ook heb ik nog een dagwandeling gedaan over de berg naast het hostel. Hier was ook een mooi Downhill parcour voor mountainbikes maar dit was 100 dollar om te doen dus helaas wat te duur.Tijdens een quiz in The world bar heb ik ook nog een 100 dollar bar check gewonnen, 4 uurtjes later was deze op :-)

Een aantal dagen later is Paul ook aangekomen en zijn we gaan boeken voor de Milford sound tour. Dit is een boot cruise over de Fiord tussen de bergen door met zeer mooie watervallen, zeehonden , valleien etc. Ook zijn we naar het onderwatermuseum gegaan. Dit was een grote koepel onder water waar je de vissen zag die door de rivier zwommen. Voor de rest hebben we niet veel ondernomen in Queenstown, hoofdzakelijk wat gepoold en gefeest!

Na queenstown zijn we naar Oamaru gereden, Dit plaatsje staat bekend om de Yellow-eyed penguins, We hadden hier een heel grappig hostel dat gerund werd door een vrouw van 65 waarvan haar zonen het huis uit waren gegaan en ze in een gekke bui besloten had er een hostel van te maken! Normaal gaan "toeristen" op de penguin tour á 80 dollar maar toen we in het hostel in gesprek kwamen met deze vrouw zei ze dat de tour eigenlijk niets voorstelde en zij ons ook wel kon brengen naar de pinguins en laten zien waar ze zaten.S'avonds liepen ze zelfs een route die compleet door het dorp heen ging en sliepen ze onder de huizen van het dorp. Omdat we redelijk vroeg in het dorp waren aangekomen zijn we eerst gaan vissen op een grote steiger in de buurt voor een aantal uurtjes maar we hadden helaas niets gevangen. Daarna even gaan eten en toen was het penguin tijd, Dus we zijn om 7 uur eerst naar de kust gegaan om de "yellow eyed" pinguins te bekijken en daarna zijn we terug naar de steiger gegaan waar we hadden gevist om daarna de penguins te volgen op hun route naar het dorp. Het was erg leuk om die kleine schattige penguins te zien, omdat we graag foto's wilden hebben waren we genoodzaakt om hun even te verblinden met onze fototoestels om ze daarna weer met rust te laten!

Na oamaru zijn we naar Dunedin gereden, hier hadden we een hostel boven een pool hal dus hebben we de rest van de dag doorgebracht in de pool hal, 17 potjes gespeeld in totaal! Daarna zijn we naar Lake-tekapo gereden voor de laatste overnachting voor onze eindbestemming Christchurch. Onderweg naar lake tekapo zijn we nog gestopt bij de steilste straat van de wereld ( baldwin street ) Natuurlijk konden we het niet laten om deze omhoog te lopen om een paar goede foto's te maken! Daarna zijn we nog gestopt op een strand, eerst hadden we het niet helemaal door maar daar lagen allemaal grote rotsen met speciale vormen, deze zijn de Moeraki Boulders genaamd. Aangekomen bij Lake Tekapo hebben we sávonds een barbeque gehad met de rest van de bus en daarna hebben we een film gekeken in de "common room" Lake Tekapo staat bekend om zijn heldere sterrenhemel dus daarna ben ik nog even naar buiten gegaan om hiervan te genieten!

De dag erna ben ik verder gereden naar Christchurch ( onze eindbestemming ) om nog een aantal daagjes te relaxen voordat we weer terug gingen naar ons favoriete hostel in Sydney! In Christchurch waren de gevolgen van de aardbeving van september nog erg goed te zien, veel gebouwen stonden in de steigers en veel gebouwen waren onbewoonbaar verklaard. Er was niet erg veel te doen. Maar er was wel een goede rockbar waar we 2 avonden hebben doorgebracht met een livebandje dat allemaal bekende platen zong. ( nirvana,guns n roses, oldies etc )

Daarna was het tijd om het vliegtuig te nemen terug naar Sydney! Aangekomen in Sydney was paul zijn gsm verloren in het vliegtuig, gelukkig had hij hem daarna weer terug gevonden na een lange zoektocht. Eenmaal aangekomen in het hostel waren er nog een aantal "oude bekenden" dus het was weer even gezellig als voorheen, de hele week niets anders gedaan als relaxen, beetje door Sydney lopen en uitgaan! HEERLIJK! Gisteren zijn we weer vertrokken met de bus vanuit Sydney naar Tamsworth, hier beginnen we morgen onze cowboy cursus en daar ben ik me nu al op aant verheugen! Dus de volgende keer weer meer van Cowboy Roy! Sorry voor het lange wachten maar zoals ik al zei; ik had het te druk met feesten!! En wederom......Bedankt voor jullie leuke commentaar op mijn fotos en blogs!!

Groetjes Roy



Additional photos below
Photos: 58, Displayed: 29


Advertisement



13th February 2011
2011-01-17 15.39.29

sjiek!
13th February 2011
2011-01-20 08.42.18

wauw!
13th February 2011
2011-01-16 12.00.14

oh lekker in de zon!
13th February 2011
2011-01-16 16.50.09

gezoondheid!
13th February 2011
DSC01046

claustrofobisch....
13th February 2011
110130 50 nz oamaru

wauw..
Wat unne ruige foto... sjus oet de 2e wereldoorlog!
13th February 2011

merci
hi Roy...'t heeft even geduurd maar het was weer het wachten waard.. veel plezier bij de cowboy-cursus! poen vaan tant Gerda
13th February 2011
100210 sydney 424

Haha
Hahahahahahahaahahahaha.... wat un sjieke poster!!!
13th February 2011

super vet
echt vet Roy zoals altijd super leuk verslag,en wat een fotos wrr pfffff, heerlijk die strand,echt mooi allemaal,heel veel plezier verderrrr, en ik kijk er weer naar uit naar het volgend verslag xx rebeca
13th February 2011

Hey Royke! Vanuit m'n werk zoekende naar iets leuks tussendoor zie ik jouw blog, perfecte timing!! En tussen alle gaatjes door helemaal kunnen lezen. Jeetje wat een veelzijdig land! Super leuk die pinguins! Jammer dat jullie de zeehonden kolonie hebben moeten overslaan maar als ik het goed begrijp hebben jullie die later nog kunnen zien langs de zee. Echt mooie foto's trouwens, vooral die van de spiegelmeren, spreekt boekdelen! En tja ik kan me er heel wat bij voorstellen dat jullie genieten van het stappen en waarom die gewonnen 100 dollar meteen opwaren... en waaraan haha niemand die je voor de gek kunt houden hier! Ga maar eens verder met onze serieuze bezigheden hier in het serieuzere landje met de gewone levensstijl...echter komt hier over een paar weekjes ook heel wat verandering voor een hele week haha! Iech zik alvas: ALAAF!!!! Poen vaan Pascale.
13th February 2011

Hoi Roy Weer een leuk blog!! je krijgt de komende week niet veel tijd denk ik voor te schrijven!! dus is goed dat we hem nu kunnen lezen. veel plezier deze week .XXX mam
18th February 2011

Damn ieg veul een bitje jaloezie, merjeh veer hubbe euver twie weken tenminste de carnaval hahaha. Amuseer uug in oz!! Poen
24th February 2011
DSC00882

Roy, Mooie fotoos heb je gemaakt lijkt wel een reisgids, ook aantrekkelijk geschreven. We kijken verder! groetjes tante ine.

Tot: 0.088s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 55; dbt: 0.0415s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb