Nieuw Zeeland deel 1

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island
January 12th 2011
Published: January 12th 2011

Beste mensen! Hier een verslag van de 1e week in Nieuw-Zeeland!

Dinsdagochtende 4 januari zijn we om 06.15 met het vliegtuig vanaf Sydney vertrokken naar Auckland, dit is bijna het noorden van het Noordereiland van Nieuw-Zeeland! In Nieuw Zeeland is het 12 uur later i.p.v de 10 uur van Sydney tegenover Nederland.

Eenmaal aangekomen in Auckland ( ongeveer om 14.00 uur NZ tijd ) zijn we eerst gaan slapen, de nacht ervoor heb ik niet geslapen omdat we toch om half drie moesten vertrekken en ik het niet de moeite vond om nog naar bed te gaan om 12 uur! Om 20.00 uur zijn we weer opgestaan en zijn we wat gaan eten, daarna hebben we nog eventjes in het hostel gezeten en zijn we weer lekker gaan slapen!

Woensdag zijn we op tijd opgestaan en zijn we Auckland een beetje gaan verkennen,ook zijn we gaan kijken naar reisbureaus en autoverhuurbedrijven om te kunnen beslissen hoe we verder gingen reizen. Nadat we tot de beslissing waren gekomen dat een auto/busje huren toch erg duur was zijn we gaan kijken om Nieuw Zeeland door te gaan reizen met de bus, hier heb je 3 maatschappijen voor, alle 3 de maatschappijen hadden hun eigen aanbiedingen en deden "ongeveer" hetzelfde. We zijn uitgekomen bij de Magic bus, hier kregen we als we het Noorder eiland namen het Zuider eiland er gratis bij. We kunnen nu dus beide eilanden bezoeken voor 485 NZ dollar, dit is dik 275 euro, dus niet zo duur! We moeten dan alleen nog de hostels betalen ( deze kosten hier max. 24 NZ dollar per nacht ) en de oversteek van de ferry. ( deze kost 55 NZ dollar ) Nadat we de bus hadden geboekt zijn we eens gaan kijken naar het "cafe" op het dakterras, hier koste het bier 5 NZ dollar. Dit is gelukkig weer iets goedkoper als het dure Australie! Na een aantal biertjes zijn we gaan kijken voor een winkel en hebben ons wraps gemaakt in de keuken van het hostel. Hierna hebben we nog wat geinternet en zijn we op de bank geploft en heb ik 2 Nederlandse boekjes gelezen die ik had gevonden in de uitwisselingsrek in het hostel, en daarna zijn we weer gaan slapen.

Donderdag zijn we een beetje op tijd opgestaan om het Auckland war museum te bezoeken, volgens het hostel was dit redelijk kort bij dus we zijn eens gaan lopen.. Na een uurtje te hebben gewandeld waren we eindelijk aangekomen bij het museum. Dit was een heel mooi groot gebouw met een mooi park omheen. Toen we naar binnen gingen zagen we dat het museum meerdere verdiepingen had, eentje over de gehele maori cultuur, de andere over beesten,vulkanen en gebruiksvoorwerpen die in Nieuw-Zeeland voorkomen, en de derde verdieping over de oorlogen waarin nieuw zeeland betrokken was en de wapens die ze gebruikten e.d. Na een aantal uurtjes hier rondgelopen te hebben zijn we weer vertrokken naar het centrum. Eenmaal aangekomen in het hostel hebben we gegeten. Onder het eten ging ineens het brandalarm! Dit hostel was een erg groot en hoog gebouw met wel 9 verdiepingen, dus het moest helemaal ontruimd worden, gelukkig had ik nog snel even de tijd om mijn laatste paar happen op te eten ( de keuken was ondertussen al leeg ) en via de brandtrap omlaag te gaan, beneden hebben we 10 minuten gewacht om tot de conclusie te komen dat het loos alarm was en we weer naar boven mochten! Bij dit hostel waren ook diverse activiteiten georganiseerd en vanavond was kroegentocht, voor 10 dollar kreeg je 4 drankjes bij diverse kroegen in Auckland, dit leek mij wel erg leuk dus hier ben ik mee gegaan. Om 1 uur vond ik het wel genoeg geweest en ben ik terug naar het hostel gegaan want we moesten de bus hebben om 7 uur s'ochtends de dag erna!

Vrijdag om 6 uur weer opgestaan om ons klaar te maken voor het vertrek naar de volgende stad. Eenmaal in de bus merkten dat de chauffeur heel spraakzaam was, hij was gedurende de hele trip over vanalles en nog wat aant vertellen, ook zijn we een aantal malen gestopt bij uitzichtpunten en winkels e.d. In de middag zijn we in het plaatsje hobbiton, Hier werden de films van lord of the rings verfilmd, we hebben hier een spelletje gedaan waarmee je 3 flesjes lord of the rings bier kon winnen ( 1% alcohol, die hobbits kunnen ook niks hebben he ) En ja, we hadden het bier gewonnen! Nadat we het verdeeld hadden kwamen we tot de conclusie dat het eigenlijk nergens naar smaakte, helaas.. maja. Vanuit hier kon je ook de filmset bezoeken ( de buitenkant van de huisjes ) Dit koste iets van 90 dollar , paul heeft het gedaan en hij moest een verklaring ondertekenen dat hij geen fotos online mocht zetten omdat ze de nieuwe film gingen filmen over 2 weken en dat ze al een beetje aant opbouwen waren hiervoor.. sja.. 90 dollar betalen voor wat buitenkanten van huisjes en een boompje..en dan ook nog niets van fotos online mogen zetten..mij niet gezien..Hierna zijn we met de bus naar het plaatsje Rotorua gegaan, dit is een plaatsje waar veel parken met geysers zijn ( dus geen eentjes in het water daar want het is 95 graden bubbelend water ) Uit dit water komt zwavel vrij dus het hele plaatsje stinkt heel erg naar rotte eieren! Hier hadden we ook ons hostel voor de komende 2 nachten. Het hostel zelf had een zwembad met warm water en een leuke bar en goede was faciliteiten het leek wel een beetje op een motel, we sliepen met ons 2en op een kamertje van 6 vierkante meter ( 2 bedden en een klein bureautje ) maar het was helemaal niet slecht. S'avonds zijn we bij een restaurant gaan eten welk de buschauffeur had aangeraden, hierna heb ik nog even een wasje gedaan in het hostel en daarna hebben we nog even de bar van het hostel bezocht om vervolgens te gaan slapen!

Zaterdag ochtend zijn we door een busje opgehaald om te gaan raften, hier in rotorua hebben ze een wildstromende rivier genaamd de kaituna met 2 watervallen waarvan je vanaf kan raften ( eentje van 4 en eentje van 7 meter ) Dit leek ons natuurlijk zeer kicken! Aangekomen bij het bedrijf hebben we onze kleding gekregen ( schoenen, reddingsvest, helmen ) en zijn we met het busje naar de rivier vertrokken. Hier aangekomen hebben we eerst de diverse commandos geoefend en daarna hebben de gidsen een gebed gedaan om te goden van de rivier te vereren en daarna zijn we in de rafts gesprongen! De hele tocht was een en al adrenaline, de gidsen lieten het voor expres soms even fout gaan zodat het allemaal wat spannender was! De watervallen waren best heftig, gelukkig waren we niet omgeslagen! Op het einde hebben we wel voor expres de raft even laten omslaan, gewoon om te ervaren hoe dit voelt! Al met al een super leuke ervaring! S'middags zijn we in rotorura met de mensen waarmee we in de raft zaten wat gaan eten en s'avonds nog samen iets gaan drinken, uiteraard niet te veel want we hadden de zondag gepland om te gaan skydiven!

Zondag zijn we weer met de bus vertrokken richting Taupo, onderweg zijn we nog gestopt bij kokende modderpoelen, bij een geiser die elke dag om 10.15 heet water omhoog spoot en bij een bungy jump plaats. Daarna heeft de chauffeur ons afgezet bij het hostel want om 13.40 werden we opgehaald door de skydive bus om naar het vliegveld te gaan! Eenmaal aangekomen bij het vliegveld konden we kiezen uit diverse pakketten. Natuurlijk adverteerden ze met een prijs van 335 dollar voor een skydive van 15000 feet maar eenmaal aangekomen zagen we dat hier helemaal niks bij zat en we hadden toch wel graag wat foto's e.d. gehad. Na even twisten hadden we het "gold" pakket genomen. HIer kreeg je de uitgangsfoto ( als je het vliegtuig uit gaat ), de film, een fotoshoot en een t-shirt bij, het koste wel weer een rib uit mijn lijf ( 600 dollar ) maar het is ook maar once a lifetime :-) Na eventjes te hebben gewacht mochten we onze jumpsuits aantrekken en werden we klaargemaakt. De spanning begon te stijgen.... 't is niet niks om zo effe uit een vliegtuig dat niets mankeert te springen... toen het vliegtuig aangekomen was hoorden we dat er wat problemen waren...geen idee hoe of wat... later hoorden we dat het vliegtuig een defect had en dat het gemaakt moest worden.. 1 uur vertaging...SHIT.. een half uur later zagen we dat het vliegtuig weer klaarstond en we konden instappen!! Spannend!! nadat we waren opgestegen en maar hoger en hoger gingen ( in een klein vliegtuigje met een doorzichtig plastic rolluikje naast je ) steeg de spanning behoorlijk! Het begon ook behoorlijk koud te worden en op een gegeven moment moesten we zuurstofmaskers op omdat er te weinig zuurstof was boven de 12000 feet. Toen kwam het moment, we waren op 15000 feet...aaahhh shit we moeten nu echt eruit gaan springen....het rolluikje ging open...de brilletjes op...even lachen naar de camera en daar gingen we..een paar koprollen later hingen we in de goede positie en het was echt enorm kicken, we hadden geen wolken dus je zeg de grond steeds dichterbij komen (dit was de snelst tikkende minuut in mijn leven haha) Een aantal poses aangenomen onderweg, daarn even een handje geven aan de cameraman en toen werd de parachute opengetrokken..en ja, gelukkig hij ging open!! en we daalden langzaam onder het genot van een super uitzicht naar beneden. pffff..effe uitblazen en verder genieten. De landing ging perfect en we hadden weer vaste aarde onder de voeten! Wat een ultieme kick, ik vind dat iedereen dit eens gedaan moet hebben in zijn leven!! Hierna hebben we de films en de fotos bekeken en mochten we een t-shirt uitzoeken en toen zijn we weer terug gebracht naar het hostel! Hierna zijn we naar de winkel gegaan voor een gezonde maaltijd uit te zoeken (gehaktballen,bloemkool,aardappelen!! ) die we in het hostel konden koken! Nadat we s'avonds nog een biertje gedronken hadden en ik wat fotos van het skydiven op facebook had gezet zijn we lekker naar bed gegaan.

maandag weer vroeg opgestaan om met de bus te vertrekken richting National park, onderweg zijn we nog bij een andere raftfirma gestopt voor de mensen die hier nog wilde raften ( grotten van waitomo ), Wij zaten behoorlijk over budget van de afgelopen dagen dus dit hebben we maar overgeslagen en hebben ons heerlijk in het zonnetje neergelegd. Daarna zijn we inkopen gaan doen bij een winkel voor de barbeque die de busschauffeur s'avonds ging houden bij het hostel. S'avonds hebben we dus gebbq'd bij het hostel ( 1 hamburger, aardappelsalade en 2 worsten! ) We zijn daarna niet te laat naar bed gegaan want we hadden een hike van 20km de dag erna!

dinsdag om 7.15 vertrokken richting het Tongariro Alpine Crossing track, dit is een hike van 19,4 km die begint in de woestuin over vulkanisch terrein heen, richting een regenwoud. De hike begon met een redelijk oplopend gedeelte van 1.15 uur richting de Soda Springs,dit was nog redelijk te doen. Hierna krijg je een steile klim van 1 uur richting de South Crater, deze ligt tussen de actieve vulkanen van Mt Tongariro en Mt Ngauruhoe ( dit is mount DOOM in de films van lord of the rings ) Dit waren en hoop trappen, rotsen en los gesteente ( begon hier toch eens te overwegen om te stoppen met roken..puff puff! ) Hierna klim je voor 1.15 uur verder omhoog naar de Red Crater en het hoogste punt van de berg (1886 meter) Hier was het erg winderig dus ik was erg dankbaar met de windjacket die ik in het hostel voor 5 dollar had gehuurd! Eenmaal boven was het uitzicht echt SUPER! mooie bergen, meren etc etc etc....SUPER...hier deden we het voor.. ( onderweg was trouwens ook erg mooi zo tussen de vulkanen e.d. ) Hierna ga je in 2 uur richting de Ketetahi hut. Het gaat dan steil omlaag naar de water gevulde kraters die ontstaan zijn uit explosies, dit was over asgrond en los gesteente, hier moest je echt erg uitkijken dat je niet viel en naar onderen rolde! Daarna ga je nog over de Central crater richting het blauwe meer. Daarna loop je naar de North Crater en weer omlaag naar de hut. Hier hebben we een dik uurtje in de zon gelegen om vervolgens 2 uur te reserveren voor naar de parkeerplaats aan de andere kant te lopen. De totale looptijd was normaal 7,5 uur. Wij hebben het echter in 5,5 uur gedaan dus we hebben netjes doorgelopen! ( In totaal hebben we 7 uurtjes over het traject gedaan )Het was een super mooie wandeling met super mooie uitzichten, dit ga ik denkelijk wel vaker doen!

Vandaag heb ik een rustig dagje, ben nu alweer bijna 2 uurtjes bezig met dit verslag en moet de foto's nog toevoegen....Daarna ga ik even naar de winkel voor de nodige dingetjes en daarna zien we wel! Morgen gaan we richting Wellington om de oversteek te maken naar het Zuider eiland! Wederom weer erg bedankt voor al jullie leuke reacties op de afgelopen blog's en op de foto's van facebook! Zonder deze reacties bestond deze blog niet meer!
Groeten Roy

WoW
Boh had al vaker gehoord dat NZ heel mooi is en uit jouw verhaal kan ik dat ook steeds meer geloven. Nog heel veel plezier daar en zoals iedere keer, geniet!! xxx
12th January 2011

Super!!!!! wat een avonturen beleven jullie toch, ziet er allemaal zo sjiek uit! Ook het eiland zelf is erg mooi en ben ontzettend jaloers natuurlijk wegens lotr ;-) Amuseer jullie nog, dikke poen do
Hoog... niet???

Hoog?
He Roy, Dat jij dat durft?Dat skydiven Ik zou het je niet nagedaan hebben. Echt super waar jullie allemaal heen gaan. De film set waar lord of the rings is opgenomen zou ook wel een plek zijn waar ik wel eens heen wil gaan. Het is daar overal super mooi. Veel plezier nog met het vervolg van de trip op Nieuw zeeland. Groetjes, Maurice

merci
hoi jongens,wat een avonturen allemaal, geweldig, heb weer genoten van je verhalen!!! XXX Gerda
12th January 2011
Tijd voor een biertje na de klim!

leuke foto!
Hij gaat overal mee!

Hahahaahaha....
Wat super, de bis ech un lieverdje! Höb toevallig veurige week ouch eine veur miechzellef gekoch, erreg handig! Dikke poenen!!!! XXX
110109 55 nz rotorua rafting kaituna paul, roy, karen

Zoe te zien zeet geer de einigste twie "coole" in de raft... de res zuut der allemaol mèr angstig oet! haha! X
DSC00794

I'm the king of the world! ;-)
DSC00808

Sjiek t-shirt!
2011-01-10 16.26.07

Het blog is weer geweldig
Hoi Roy Je blog heb je weer heerlijk spannend beschreven!!!het is iedere keer weer net of we er ook bij waren, zo mooi beschrijf je het , ben wel blij dat het allemaal goed is gegaan.geniet maar lekker verder van jullie reis nog veel plezier .dikke knuffel XXX.mam
LOTR bier

Hoi Roy
Dus het is niet jou keuze bier!!! geen jupiler dus.
12th January 2011
Tijd voor een biertje na de klim!

Dit biertje hebben jullie dubbel en dik verdiend na zo,n wandeling!!meer klimmen jullie zijn net poppetjes geweldig jongens!!!!!XXX

vet vet
DAMN echt vet man amigo,echt een ruig verslag dit, en die fotos shittt,dat moet indd een enorme kick geweest zjn om uit een vliegtuig te springen wuahahah,vet man, veel plezier verder geniet ervan haha,dat doen jullie zeker xx becca
13th January 2011

vleegeneer
Wievuil kleure stront höbse gesjeete, weiste oet ut vleegtuig sprongs? De hel stukskes zalle noe nog steeds wel tussen dien batse haangen he :p
18th January 2011

sjiek sjiek
Hey Royke, Had je verslag al eerder gelezen maar toen geen tijd om te reageren. Heb af en toe al es bij wat foto's gespiekt op je facebook en ik geef jullie groot gelijk dat jullie het geld waard vinden om dit soort dingen te doen!! Het is iedereen aan te raden en dan vooral als je in NZ bent! Wat heb jij eigenlijk gedaan in de tijd dat Paul ging wandelen? Of ben je toch mee gegaan de 2e keer? Ik zie je al helemaal wegkruipen achter een barretje en zo je dagen doorkomen haha. Het is echt weer super wat jullie allemaal hebben gedaan, ik zou jullie bijna achterna komen maar ik hou het maar bij mijn eigen ervaringen want we moeten ons langzaamaan klaar maken voor de vastelaovend, waar ook flink voor getraind moet worden!!! Hey en die 2uur werken aan je verslag zijn het meer dan waard hoor, tenminste voor de achterblijvers dan! Poen vaan Pascale.
18th January 2011

Mooi verhaal roy, vet dat jullie zijn gaan skydiven. Ultieme vrijheid he;) Geniet ervan en veel plezier ciao ciao Dennis

Tot: 0.357s; Tpl: 0.017s; cc: 11; qc: 59; dbt: 0.0766s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb