Snorkling med hvalhajer


Advertisement
Published: May 20th 2007
Edit Blog Post

Venter paa hajerVenter paa hajerVenter paa hajer

Ventetiden gik med at snorkle og dykke.
Saa kom dagen, jeg havde glaedet mig til: Jeg skulle ud at snorkle med hvalhajer! Det er verdens stoerste fisk, og de har gaeller og generel udformning som hajer, men de spiser plankton gennem deres store bardefyldte munde lige som hvaler, og de kan blive op til 10 meter lange.

Turen havde ikke vaeret en succes de forrige dage, og de hvalhajerne lod sig da ogsaa vente paa sig. Men saa lige under frokosten fandt spotteflyene en, som alle baadene racede over til. Vi gjorde klar og sprang i. Og saa lige pludselig svoemmede jeg ved siden af en 6 meter lang hvalhaj! Et utroligt smukt og majestaetisk dyr, som ikke kommer op til overfladen for at aande, men kun fordi den har lyst/er nysgerrig. Saa man holdt lidt afstand til den, for ikke at skraemme den vaek.

Jeg svoemmede ved siden af den i et kvarter over to gange, men saa sidste gang aendrede den pludselig retning, og min gruppe sprang i naesten oven paa den. Da jeg kom under var jeg 30 cm fra den mund og stirrede den lige ind i oejnene, foer den svoemmede vaek og dykkede ned. En uventet bonus!


Additional photos below
Photos: 6, Displayed: 6


Advertisement

Saa er der bid!Saa er der bid!
Saa er der bid!

Den foerste gruppe sidder klar.
Folk er i vandetFolk er i vandet
Folk er i vandet

En spotter signalerer, hvor hajen er.
...og her er den saa...og her er den saa
...og her er den saa

6 meter lang, med en masse smaa foelgefisk, som "vedligeholder" den.


Tot: 0.064s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 32; dbt: 0.0334s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb