En toen was alweer 2011


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Victoria » Melbourne » St Kilda
January 11th 2011
Published: January 11th 2011
Edit Blog Post

MuseMuseMuse

Geweldig concert!
Goed, duidelijk dus dat het niet meer is gelukt om voor eind 2010 nog een verhala op de site te krijgen! En dat terwijl we geen hol hebben gedaan de afgelopen weken en dus tijd genoeg hadden... schandalig gewoon! Maar ja, dat krijg je er ook van als je niet zoveel spannends meer meemaakt. Kan niet wachten tot we hier vertrokken zijn en ik deze blog kan afsluiten... kijk, we maken nog steeds leuke dingen mee die ik over 40 jaar wil herinneren als ik in het bejaardentehuis alles zit na te lezen, maar zou leuk zijn als t weer s een keer ergens anders over kon gaan.

Zoals vorige keer aangegeven waren Jacq en ik dus veel thuis in december, wat erg prettig was. En zoals Karin al ooit had aangegeven is ons apartement net een “vakantie-huisje a la Centerparcs” (geloof dat dat bijna haar exacte woorden waren!) is dat helemaal goed als je met mooie zomer temperaturen lekker samen thuis bent. Dus je raadt het al: veel koffie op het balkon en op Acland Street, veel hardlopen, picknicken in het park en gewoon veel genieten, zoals gebruikelijk zou ik zeggen! Ook Jacq is goed aan het terugkomen na
MCGMCGMCG

De tempel van de Australische sport
haar blessure en heeft het alweer voor elkaar om 9km hard te lopen, bijna dus alweer haar doel gehaald om heen en terug naar Port Melbourne langs het strand te rennen (rondje van 10.5km).

Maar goed, laten we het dan vooral wel hebben over de aparte dignen die we hebben gedaan... allereerst was daar het concert van Muse in de Rod Laver Arena (waar nu zowat de Aussie Open wordt gespeeld geloof ik). Jacq zag het niet echt zitten om 2 uur naar zo’n bak herrie te luisteren, maar aangezien het een super-band is (wat dacht je, anders koop ik er geen kaartjes voor natuurlijk...) werd het een geweldige avond. Wat een show maakten die gasten ervan en wat kunnen ze goed spelen zeg, ongelooflijk gewoon!! Niet zo raar dat hun album is uitverkozen in de top-10 van beste albums van de laatste 25 jaar.

En dan het echte hoogtepunt van de afgelopen maand: ons 2-jarig huwelijks feestje! Jacq liep me al weken lang nieuwsgierig te maken naar wat ze had georganiseerd voor de 20e, en uiteraard deed ik net alsof het me niet kon boeien!! Maar goed, had er dus heel veel zin in toen het eenmaal zover was, rond 5 uur ging ze een uurtje de deur uit en moest ik de woonkamer uit toen ze terugkwam en zich ging aankleden voor die avond, dus was wel interessant. Ik had me ondertussen al aangekleed, en had er zin in. Nou goed, toen ze uiteindelijk uit de slaapkamer kwam en zich helemaal had uitgedoft met een schitterende nieuwe jurk, en zelfs haar haar weer in de krul had laten zetten zoals op ons trouwen bleek dat mijn spijkerbroek, gympies en casual hempie toch niet helemaal de bedoeling waren! Moest ik in het weekend alsnog een pantalon aan en een nieuw hemd strijken... was wel blij dat ik dat had gedaan hoor, want Jacq had gereserveerd bij een heeeeel sjiek Frans restaurant hier in Toorak (zeg maar Wassenaar van Melbourne), Jacques Reymond. Het schijnt dat ze al in september had gereserveerd, omdat ze toen probeerde te reserveren voor mijn verjaardag in oktober maar te horen kreeg dat ze al tot midden november ofso vol zaten... en dat was te merken ook want dit was toch wel weer een diner om te herinneren hoor!! Na een goede blik op de menu-kaart met een goed glas champagne kozen kozen we
MCGMCGMCG

O ja, er werd ook nog cricket gespeeld
uiteraard weer voor het 7-gangen degustatie menu met bijpassende wijnen... en dat was wel weer heel lekker. Was niet het allerlekkerste wat we ooit gegeten hebben, maar dat komt volgens ons omdat de Franse keuken wat subtieler is met de smaken, terwijl wij wel van sterke smaken houden. Goed voorbeeld was de geroosterde barramundi met een wasabi gelei. Wasabi is goed sterk, dus je zou verwachten dat zo’n jelly een flinke kick geeft met de vis, maar viel reuze tegen en je meost echt je best doen om de wasabi te proeven. Voor fijnproevers zal het zo horen waarschijnlijk :-)! Verder echt een super-avond, al zag ik het een beetje de verkeerde kant opgaan toen Jacq haar sambuca bij de koffie niet wilde afstaan en er op stond dat zij het hele glas alleen zou opdrinken omdat het van haar was... we hadden al een paar glaasjes wijn op ervoor, en kan eerlijk zeggen dat we beide redelijk in de bonen waren, en het leek mij verstandig als Jacq die sambuca dus niet zou opdrinken... uiteraard tegen dovemansoren gezegd! Begon me al wat meer zorgen te maken toen we naar de taxi liepen en ik haar op haar naaldhakken lichtelijk
Pavlova!!Pavlova!!Pavlova!!

En dat was um dan weer... de meest lekkere pav met verse bessen
moest ondersteunen.... gelukkig had ze haar teen-slippers mee zodat ze die aan kon doen in de taxi! Wakker worden de volgende dag was iets minder prettig... ik voelde me een beetje ‘rough’ maar geloof dat Jacq het iets zwaarder had... laten we het erop houden dat ze die ochtend meer in de badkamer rondhing dan in aan de ontbijttafel.... zo tegen 2 uur in de middag was de kust dan veilig geworden om maar eens aan een lichte maaltijd te denken, haha!! Het regende buiten gelukkig toch, dus ik ben ook maar in bed blijven liggen met een boekje en we kwamen onze tijd wel door...

Daarnaast ben ik ook nog naar de cricket geweest op de 28e december (feestdagen in het weekend worden hier in AU gecompenseerd op de eerstvolgende werkdagen, dus 27 en 28 december waren we gewoon vrij) met een groep van ruim 20 man van de voetbal. Uiteraard weer naar de MCG (Melbourne Cricket Ground, een super mooi stadion met capaciteit van ruim 100.000 toeschouwers) met een strakblauwe lucht en de strijd om “The Ashes” (lang verhaal... voert terug tot de eerste “test match”, wat dus een cricket wedstrijd voer 5 dagen is, tussen AU
Wakker wordenWakker wordenWakker worden

Lekker oh balkon, koffie en BESCHUITJE HAGELSLAG!!!
en Engeland, ergens ruim 100 jaar geleden. De wicket bestaat uit 3 verticale stokjes (stumps) en 2 horizontale houten blokjes (stumps) en een team is “out” zoals in honkbal als die wicket wordt geraakt (naast een paar andere regels om uit te gaan). Maar goed, tijdens die allereerste test-match tussen AU en de UK hebben ze de “stumps” van die wedstrijd na afloop verbrand, en de as in een kleine urn gedaan. Die urn, inclusief de as, is de trofee waarom wordt gestreden, en heet “The Ashes”. De wedstrijd wordt om de 2 jaar gespeeld, roterend tussen AU en de UK, dus eens in de 4 jaar in elk land. Zoals NLers toeleven naar een wedstrijd tegen Duitsland, zo leven de Ozzies en de Engelsen toe naar “The Ashes” en is dus een geweldig sport evenement om bij te wonen. Goed, tot zover mijn wikipedia bijdrage). De dag begon al vroeg, half 11 in het stadion en het eerste biertje had ik om kwart voor 11 in mijn hand... iedereen verwacht wellicht dat de sfeer bij het cricket is zoals bij het tennis, maar ik vergelijk het graag als een combinatie tussen voetbal-publiek, koninginnedag en carnaval... de sfeer van een voetbal-stadion, drank-gebruik zoals op koninginnedag en debiele verkleed-partijen zoals met carnaval!! Kortom: groot feest en voor 20 euro per kaartje voor een evenement van half 11 tot 6 uur flink waar voor je geld!!! Daarna helaas nog zo onverstandig geweest om met een paar man de kroeg in te duiken naast het stadion, en toen zij om half 9 besloten door te gaan naar een discotheek was ik gelukkig zo verstandig om lekker naar huis te wandelen! Flinke wandeling (km of 5 denk ik) maar het was zalig weer, en kon ik ondertussen een beetje bijkomen voor ik thuis was ;-) Was echt een superdag, en kan iedereen aanraden eens een cricket wedstrijd te bezoeken van een van de grote landen (UK/ AU/ NZ/ India/ Zuid Afrika/ etc.)

Dat waren wel een beetje de speciale activiteiten... verder uiteraard kerst en oud en nieuw gevierd. Zoals elk jaar hadden we ook dit jaar geen kerst of o&n gevoel (Gabi: je zal het wel fijn vinden om te weten dat we jouw kerst versiering van 2 jaar terug WEL hebben opgehangen, dus nog een beetje kerst-gevoel, haha!!), kerst en o&n in de winter klopt gewoon niet... met de kerst zijn we eerst samen heerlijk wezen hardlopen langs het strand, en daarna in de middag gaan picknicken in de Botanical Gardens. Het was aardig bewolkt, maar 28 graden en geen wind dus prima weer om lekker de deur uit te gaan. Kaasje mee, hapjes, toastjes, lekekre fles champagne... no worries mate! Ook al is het lekker dat je geen verplichtingen hebt rond die dagen (kadootjes/ etentjes/ etc.) begint na 6 kerst-periodes toch ook wel steeds meer het gemis te komen van vieren van dat soort dagen tussen vrienden en familie... nou goed, laten we hopen dat het de laatste was!!!

O&n bij Ange en marco gevierd, wat een erg geslaagde avond was!! Het was die dag 40 graden, eindelijk dan de temperaturen waarvoor we hier zitten... dit was pas de eerste keer dat het zo warm was, het weer is nog steeds van slag met veel (relatief) koude dagen van rond de 20 graden, veel bewolking en aardig wat regen. Niet zoveel als in Queensland gelukkig natuurlijk, maar we hebben toch nog steeds geen zomer gevoel. Nu zijn we wel flink verwend wat ik me bewust ben, maar als het koeler dan 25 graden is dan ist voor ons gewoon geen zomer, zomer in OZ hoort gewoon 25+ te zijn, voor een maand of 2 achter elkaar, klaar. Nou goed, 40 graden op de 31e dus, en helaas moest Jacq gewoon werken die dag. Ik heb er een heerlijke dag van gemaakt, ben er gelijk met haar uitgekomen en daarna gelijk de keuken ingedoken om een heerlijke Indiase curry te maken: aardappel/ paneer (kaas)/ erwten korma... volledig vanaf de basis gemaakt dus zonder potjes of sausjes, dus erg lekker!! Kostte me bijna 3 uur geloof ik, maar was absoluut de moeite waard, was goed geslaagd. Ik denk persoonlijk dat mijn curry het niet haalde tegen de pavlova van Jacq (een traditioneel Australische taart, gemaakt van eiwit en suiker... combinatie tussen marshmallow/ schuimblok en ERRUG lekker, vooral met een berg verse bessen en passievrucht eroverheen, mjam mjam!! Die had ze de avond ervoor gemaakt, en was weer een groot succes. Ook al is een pav een traditionele taart hier, wordt deze niet vaak gemaakt omdat hij bij veel mensen dus gewoon niet lukt, op de een of andere manier mislukt het volledig als je het mengsel op bakpapier gooit en in de oven zet... bij Jacq natuurlijk niet, dit was de tweede keer dat ze hem maakte en was weer helemaal geslaagd!!! Heb Jacq toen rond 3 uur op haar werk opgehaald (na mijn curry koken was ik wezen hardlopen wat gelijk de stomste beslissing van 2010 was aangezien het bloedverziekend heet was met een zware noorden-wind erbij, zodat ik op het einde echt in elkaar stortte, ben daarna maar met een paar flesjes cider in het park gaan zitten om bij te komen totdat ik Jacq ging ophalen) en zijn we gelijk naar M&A gereden. Daar dus lekker op tijd, heerlijk zitten genieten van champagne, cider, lekkere hapjes, gezellige gesprekjes, heerlijk eten... helemaal goed!! Rond 9 uur zijn we voorzichtig naar de tuin gegaan waar de temperatuur ondertussen was gedaald tot 36 graden (tot die tijd in de airco binnen gezeten!) en daar tot middernacht zitten keuvelen, daarna snel naar binnen om het super-mooie vuurwerk in Sydney op tv te zien... blijft bijzonder om te beseffen dat we daar een paar jaar geleden zelf bij waren, en kan echt iedereen aan te raden om nieuwjaar in Sydney op je bucket list te zetten!! De volgende dag zijn we naar de oom en tante van Ange gegaan die vlak in de buurt wonen van, en daar hebben we ff lekker gezwommen in het zwembad in hun tuin en genoten van een lekkere lunch in de tuin. Verder niet veel gedaan tijdens de break... beetje gelanterfant in St Kilda, cider gedronken in het park en op het balkon, etc. Ik was de hele week thuis omdat ik niet heel veel had te doen dus lekker thuis kon blijven.

Wat verder... update over de mogelijkheden om overplaatsing te krijgen naar Europa... helaas niets geworden. Ik had een goed gesprek met de baas van het presales team, en die zag het helemaal zitten. Ze hadden een functie in Munchen (zelfde baan als ik nu doe) en hij droeg me daarvoor voor. Helaas was het Duitse management team zo kortzichtig om enkel een Duitser te willen aannemen, ook al spreek ik Duits, heb ik 6 maanden in Munchen doorgebracht en kan ik zonder inwerk periode aan de slag en dus vanaf dag 1 van nut ben voor de organisatie. Nou ja, hun gemis, dus gewoon verder zoeken! Ben druk bezig om contacten te vinden in Europa om evt werk te vinden, we hebben nog ruim 5 maanden voro de huur op ons apartement afloopt dus nog niet veel hasat.

Dan daarnaast natuurlijk de drama’s die zich afspelen in Queensland... werk deze week weer thuis omdat mijn collega’s in het buitenland zitten en ik dus net zo goed thuis alleen kan werken ipv op kantoor, en heb de hele dag de TV opstaan om het drama in Queensland van minuut tot minuut te volgen. Ik kan me de overstromingen nog goed herinneren toen ik in Venlo op kamers zat, en we zelfs uit ons studentenhuis ge-evacueerd moesten worden door het leger wat veel indruk maakte. Maar als je dit allemaal ziet... en dan vooral die verschrikkelijke “inland tsunami” in Toowoomba waarbij een rivier doorbrak en een verschrikkelijke vloedgolf het leven kostte aan 8 mensen, een straat die in een woeste rivier verandert en auto’s meesleurt... diep triest. Niet zo raar als je beseft dat er in de afgelopen 2 weken 700mm (!!!!) regen is gevallen, en vandaag zelfs 100mm in een uur!!!! En dan te bedenken dat een gebied zo groot als Duitsland EN Frankrijk onder water staat... ik vind het al moeilijk te bevatten, maar nu we hier een tijdje wonen besef ik me hoe groot dit land is, laat staan voor iedereen die in Europa woont en de kleine afstanden gewend is. Heel, heel triest... en laten ze nu maar s snel een aantal NLers oversturen die de Ozzies kunnen helpen met water-management, kunnen ze hier wel gebruiken! Als er al geen droogte is dan wel deze overstromingen, maar Willem Alexander kan ze met beide helpen...

Tenslotte nog paar kleine laatste dingetjes dan... allereerst van de week alweer voor de tweede keer in onze auto ingebroken beneden in de garage. Tsja, een gifgroene Hyundai Exel van 10 jaar oud en dan verwachten dat er iets te halen valt?? Zelfs de radio en mijn tig-jaar oude zonnebril zaten er nog in, als ze dat al niet jatten wat verwachten ze dan te vinden??? Wat een stelletje idioten zeg, beetje auto’s beschadigen voor helemaal nix... Jacq stapte in en ging op een schroevendraaier zitten, waarop ik te horen kreeg dat ik mijn troep s gewoon moet opruimen... dat was natuurlijk de schroevendraaier waarmee ze het slot hadden geforceerd... handschoenenvakje opengemaakt, radio hoesje op de grond geflikkerd, maar wel weer netjes dichtgedaan en niets meegenomen... snap je toch niet? Nou goed... naast de prostituee gevechten dus ook auto inbraken, de “joys of living in St Kilda” zeg maar! Weer een reden om snel weg te gaan.

Tenslotte dan nog een nieuw restaurantje ontdekt hier om de hoek op 200m lopen, een Thai. Erg lekker, goedkoop en dichtbij dus dat is dan weer prettig. Aangezien we komende week naar Thailand gaan hebben we alvast kunnen wennen!! Komende zaterdag nacht vertrek ik dan om daar zondag ochtend aan te komen, dagje genieten en relaxen, dan maandag begint onze conferentie. Gelukkig komt Jacq woensdag avond al aan, kan die nog lekker 2 daagjes bijkomen vd vlucht waarna we vanaf vrijdag lekker samen kunnen relaxen. Maandag dan naar de duikboot om daarmee dan 4 dagen op zee ten westen van Thailand te varen en te duiken, dan nog paar dagen terug naar het vaste land en begin feb terug naar huis. Lekkere trip die niet gepland was, maar we merken zelf eigenlijk ook wel dat we meer uitkijken naar de trip om ff een andere omgeving te hebben dan dat we echt naar Thailand willen. Klinkt heel erg, maar omdat we het zo zat zijn hier zijn dit soort uitstapjes gewoon ff lekker om hier weg te zijn... nou goed, we klagen nog steeds niet maar wat zouden we graag.... !!!

Dat was t wel weer... tot snel maar weer!!
JnR

Advertisement



Tot: 0.067s; Tpl: 0.014s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0421s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb