Eindelijk, zomer.... of is regen toch wel fijn?

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne » St Kilda
February 6th 2009
Published: February 6th 2009

Cricket matchCricket matchCricket match

Druk overleg, echte sportmensen doen dat met een biertje in de hand
Goeiedag, zo weinig dat we hadden te melden in de afgelopen maanden, zoveel is er nu weer te melden! Volgens mij heeft het er alles mee te maken dat het gewoon winter was, en dat we dan net als de andere Ozzies in een winterslaap gaan... dat is wel een van de bekende Ozzie eigenschappen: in de zomer wordt er volop ge’bbq-ed en buitenshuis geleefd, in de winter is er zowat sprake van een regelrechte winterslaap waarbij alles op een laag pitje komt te staan. Nu is dat in NL natuurlijk ook wel een beetje zo, maar het verschil is dat de mensen ook gelijk minder benaderbaar lijken in de winter dan in de zomer. Nou goed, genoeg geklaagd over de cultuur verschillen, haha! Laten we het maar gewoon hebben over ons schema van de afgelopen weken.

Nou goed, gelijk maar bij de eerste zaterdag beginnen... Jacq had een proefrit met een Audi TT ingepland!!! We hadden super leuke foto’s gemaakt op de telefoon van Jacq maar helaas is het beeldscherm gecrashd tijdens de hitte 😞 ,daarover zo meer, dus kunnen we de foto’s niet eraf halen helaas. Maar goed, het is een ervaring die in ons hoofd zit! Man,
CricketCricketCricket

Actie....
wat een bak was dat zeg... 2 liter turbo, leren bekleding, 19 inch velgen, 0-100 in een seconde of 4 ofso... wat een monster! Jammer dat we midden in de stad zaten, maar Jacq heeft zich stiekum toch een beetje uitgeleefd, haha! Uiteraard was de verkoper flink aan het pushen wanneer we zouden tekenen, wat voor kleur we wilden, etc... nou goed, na een mooi verhaal te hebben opgehangen over ons huis in NL dat we eerst moeten verkopen kwamen we er makkelijk vanaf! De prijs van die auto viel echt reuze mee, vergeleken bij de NLse prijzen dan... de volledige versie die wij dus gereden hadden, kwam neer op zo’n $80,000 wat dus 40.000 euries is. Nou, geen idee wat die dingen in NL kosten maar volgens mij zijn ze daar wel rond de 80.000 euries, en heb je een standaard VW Golf voor rond de 40.000 euries als ik me niet vergis!!! Dus ja, het verkopen van het huis in NL wordt erg interessant, haha!!

Daarna bappies wezen doen op de markt, en volgens mij in de middag niet veel gedaan, zal wel strand zijn geweest, haha! Die avond was weer een gedenkwaardig moment!! We hadden een
Il BacaroIl BacaroIl Bacaro

Heerlijk eten
tegoedbon gekregen van de Boeffies voor een heerlijk diner in een Italiaans restaurant waar we al ruim 3 jaar een keer willen eten voor ons trouwen: Il Bacaro in Lt Collins Street... nou goed, dat moest natuurlijk ff volledig ervaren worden! Dus begonnen met een goed glas Franse champagne, toen een heerlijk diner met voor- hoofd- en nagerecht, heerlijke fles wijn erbij (Italiaanse op aanraden van de ober en die was echt weer zalig!) en toe een goede kop koffie met sambucca en een koekje... kortom, we zaten helemaal vol en waren enigszins aangeschoten toen we weer weggingen! Maar dat mag danook wel met zo’n super avond, wat een heerlijke avond was dat zeg, helemaal goed!

De zondag wakker worden was iets minder goed.... en vooral omdat ik mijn eerste cricket wedstrijd zou gaan spelen op de voetbal! Nou goed, gelukkig is het geen al te intensief spel en bestaat het vooral uit ergens in het veld staan in de hoop dat de tegenpartij de bal in jouw richting slaat zodat je hem kan vangen... mocht ie de andere kant opgaan, dan neem je nog maar een slok bier, haha!! Want dat was dan wel weer goed... het was
Il BacaroIl BacaroIl Bacaro

Goed, toch een wijntje teveel geloof ik ;-)
goed warm (volgens mij was dat weekend het begin van de enorm warme periode die we hebben) dus om 11 uur kwam men al langs met flessen bier voor de gasten die in het veld stonden (de partij die moet ‘batten’ staat dus maar met 2 man in het veld, de rest zit langs het veld tot die 2 klaar zijn met batten en er 2 nieuwe inmoeten. Nou goed, die rest zat dus lekker in het zonnetje te genieten, en waren zo sportief om onze partij die met zijn allen in het veld stonden regelmatig van een biertje te voorzine... zware sport, haha!! Toen wij moesten batten was ik als eerste aan de beurt, had geen idee wat ik moest doen, en het viel dan ook goed tegen, goeiedag!!! Die gasten tegen wie we speelden hadden het vaker gedaan, en die ballen kwamen echt hard aan, moeilijk om te raken! En elke vangbal of als je wicket wordt omgegooid krijg je 5 minpunten, en elke run is 1 punt (met 4 of 6 punten als je de bal het veld uitslaat). Nou goed, om een lang verhaal kort te maken, ik eindigde mijn slagbeurt met -4 punten, haha!! Kortom,

Vanaf de loopbrug
ik had beter niet het veld in kunnen gaan!!! Voordeel was wel dat ik daarna de rest van mijn team van advies kon voorzien vanaf de bank naast de lijn (we hebben een aantal oude banken in de kantine staan die we langs het veld hadden gezet) met genoeg zonnebrand en bier in de buurt om het gezellig te houden! De wedstrijd flink verloren uiteraard, maar was er niet minder gezellig om met na de wedstrijd nog een bbq en wat biertjes en grote verhalen van de winnaars!! Een serieuze noot was er nog wel tussen.. .kwam te praten met een gast die ik van vorig jaar kende (Scott) maar die lang niet heeft kunnen spelen door zijn werk. Scott is dus Ier, en hij kwam te vertellen over zijn tijd in Belfast waar hij vanaf kinds had gewoond. Hij woonde dus midden in de buurt waar de IRA en de UFF en al die rebellen uit die tijd oorlog voerden. Was een enorm arme buurt waar dus iedere jongere werd gerecruteerd door een van die groeperingen, en als je lid was van de een was je de vijand van de ander, en als je van niemand lid was dan

De ingang
was het maar afwachten van welke groep je vrienden lid waren... het was bij hem dus zo dat hij gelukkig kon ontvluchten in sporten met een grote groep vrienden. Ipv met geweren in aanraking te komen, waren zij constant aan het voetballen, cricket, rugby, etc. om maar bezig te blijven. Ondertussen werd hij wel door al die groeperingen regelmatig benaderd, tot het op een gegeven moment zo erg was dat hij elke morgen en avond met een honkbalknuppel voor zijn huis moest staan om ervoor te zorgen dat niemand kwma binnenvallen. Nou goed, hij was dus gelukkig goed genoeg in zijn sport dat hij in regionale teams terecht kwam, internationale wedstrijden mocht spelen en zo zijn vrouw in Schotland tegenkwam waardoor hij Ierland kon ontvluchten... nou goed, was wel een beetje kippenvel af en toe tijdens zijn verhaal, en het besef dat dit zo dicht bij ons land is gebeurd maakte het extra confronterend om het uit zijn mond te horen. Wel super aardige gast, en heb sinds die tijd al veel tijd met hem doorgebracht tijdens de training en biertjes na de training. Hij trekt ook veel op met Richard (die gast die vorig jaar een keer naar ons
OZ OPenOZ OPenOZ OPen

Gezellige courtyard
apartement kwam omdat hij hier wilde gaan wonen) dus zo met ons 3-tjes is het wel erg gezellig. We willen alle-3 in het 3e elftal komen dus met een beetje geluk wordt het een gezellig jaar.

Nou goed, was dus weer een druk en gezellig weekend! Het weer was nog steeds super en werd enkel maar warmer, maar dat bewaar ik wel voor het laatst. Eerst maar ff over ons weekendje weg, onze ‘mini-honeymoon’! Was heerlijk om lekker ff 3 dagen saampjes weg te gaan. Zaterdag morgen vertrokken en kwamen tegen 2 uur aan bij het hotel. Was een mooi hotel, niet zo ruim als we hadden verwacht maar de lokatie was schitterend. We dachten dat het een hotel zou zijn, maar het was een resort met allemaal verschillende gebouwtjes verspreid over het terrein rondom de golfbaan. We hadden ee schitterend uitzicht over de golfbaan, dus was heeerlijk rustig! Op de golfbaan is ooit de Australian open gespeeld, dus het schijnt een erg mooie en bijzondere baan te zijn, en dat was ook wel te merken aan het publiek: veel rijke lui volgens mij, en iedereen reed met zo’n karretje rond op de baan! Bijna niemand liep, nou goed,

Baghdatis vs Soderling
geeft wel een beetje beeld van de mensen die er kwamen. Onze Hyundai Exel misstond in ieder geval heel erg op de parkeerplaats, haha!! Die middag hadden we geen zin om ergens heen te gaan, dus besloten we maar om lekker voor onze kamer op het gras te gaan liggen met een fles champagne die we als huwelijks kado hadden gekregen van een collega van Jacq. Lekker uitzicht over de golfbaan, magpies om ons heen, heerlijk rustig in het zonnetje, zaaaalig! In de avond moesten we om 6 uur bij de Mornington Hot Springs zijn, een ander huwelijks kadootje van een collega van Jacq. Dat zijn daar natuurlijke warmwater bronnen waar een soort resort is gemaakt. Je kan er eten, en dan vervolgens in een soort tuin in allerlei warme thermische poeltjes badderen. Nou goed, was mooie omgeving, het weer was zalig en die poeltjes waren geweldig... varieerden in temperatuur van zo’n 35 tot 42 graden, en was heerlijk ontspannend.

De volgende dag was het echt weer eens superweer, en na een heerlijk ontbijt in het hotel ff lekker zitten relaxen met een paar kopjes koffie op het terras, al uitkijkend over de mooie golfbaan en de vogeltjes op
OZ OPenOZ OPenOZ OPen

Mooi uitzicht op de stad vanaf de tribune
de achtergrond, best wel fraaie manier om de dag te beginnen zou ik zeggen!! Daarna eigenlijk gelijk naar het strand gegaan. We hadden een hele tijd terug al eens van Ange gehoord dat het strand bij St Andrews schitterend schijnt te zijn, en omdat dat vlak in de buurt was van waar wij waren zijn we daar maar heengegaan! En ze had absoluut gelijk zeg, jeetje... de parkeerplaats was al super. Je kwam aanraden en moest bovenop een soort plateau parkeren, dan keek je vanaf de parkeerplaats uit over de duinen met in de verte de open oceaan... super mooi! Het strand zelf was ook geweldig, heel ruig en woest zoals een echt open-oceaan strand moet zijn, met metershoge duinen, en bijna geen hond te bekennen op het hele strand, super! Was echt een mooi plekje, mooi uitzicht en gewoon genieten. Nog stukje over strand gewandeld en helaas zagen we een flink aantal dode pinguins liggen, geen idee waaraan ze overleden waren maar was wel zielig, zijn zulke mooie beestjes... toen we de zon een beetje teveel voelden branden zijn we een stuk rond wezen rijden. Lekker hapje wezen eten in Red Hill bij de lokale bakker waar toevallig een

Uitzicht vanuit hotelkamer
jazz bandje optrad dus was erg gezellig. Daarna doorgereden naar de Red Hill brouwerij waar we lekker op het terras hebben gezeten, ik met uiteraard een lekker biertje van de brouwerij zelf! In de avond zijn we toen nog lekker wezen eten in Portsea bij een leuk restaurantje, Loquat heette het geloof ik.

Maandag was helaas alweer de laatste dag, en na weer een heerlijk ontspannend ontbijt (dit keer op het terras) en koffie met uitzicht over de golfbaan besloten om nog maar eens naar het strand te gaan, was goed bevallen dag ervoor! Toen de zon weer te erg begon te branden besloten we maar lekke rnaar huis te gaan. Het was Australia Day dus de verwachting was dat heel veel mensen het weekend vakantie aan het vieren zouden zijn op de Mornington en dus allemaal aan het eind van de middag terug naar Melbourne zouden gaan. Door wat eerder weg te gaan hoefden we tenminste niet langer dan noodzakelijk in een kokende auto in de file zitten!! Thuis lekker wat boodschappen gedaan en een heerlijk weekend afgesloten!

Maar goed, toen begon de hitte dus pas echt... er werd al voor gewaarschuwd dat er een hittegolf zat
Mini honeymoonMini honeymoonMini honeymoon

Uitzicht vanuit kamer over golfbaan
aan te komen, maar dat die zo erg zou zijn had niemand verwacht!!! Vantevoren was de voorspelling iets van 38/ 40/ 40/ 39 ofso, wel warm maar te doen, maar toen het zover was was het een ander verhaal!!! De dinsdag begon het met een graadje of 35 dus iets koeler dan voorspeld, nix mis mee... woensdag werd het dan opeens 43.4 ipv 40, donderdag werd het 44.2 en vrijdag zelfs 45.1 graden!!! Die dagen waren echt heel apart vooral omdat je gewoon naar je werk moest iedere dag, amper slapen door de hitte (op woensdagavond om half 10 was het nog 38 graden wat niet prettig is zonder airco!), zodra ik op de fiets stapte gutste het zweet al van me af, en je was eigenlijk de hele dag zo loom als maar zijn kon.

Toen ik woensdagmiddag na een meeting het kantoor bij de klant uitstapte, rook je gewoon het smeltende asfalt... de binnenkant van de auto was al niet veel prettiger... het stuur moest ik heeeeeeel voorzichtig beetpakken (na het onbewust in eerste instantie vol beetgepakt te hebben na instappen en lichtelijk vloekend tot het besef kwam dat een heet stuur wel pijn kan doen). Maar

Uitzicht vanaf receptie
goed, eenmaal onderweg kon ik er wel om lachen allemaal, raampje open en mijn zonnebril maar gepakt en opgezet.... DOM DOM DOM!!! De zonnebril had in het handschoenenkastje gelegen tijdens mijn meeting, en die was in een kleine 3 uur zo erg opgewarmd dat het frame van de bril nu nog in mijn voorhoofd staat gebrand geloof ik... goeiedag, dat ding was erg heet dat ik hem eigenlijk enkel heel voorzichtig op die plastic puntjes op mijn neus kon laten leunen en door mijn hoofd een beetje naar achteren te doen erdoorheen kon kijken... tsja, je wordt creatief met dat weer! Maar dan nog was he tniet fijn om te rijden. Was een ritje van 15 minuten denk ik naar huis, en ik overdrijf niet als ik zeg dat de achterkant van mijn shirt volledig doorweekt was, en de voorkant boven het stuk waar de gordel zit ook.... nou goed, denk wel dat je snapt hoe heet het was!!

Op kantoor was het dan wel weer lekker omdat daar de airco aanstond. Buiten werk om was het verder wel erg lekker... regelmatig in de avond naar het strand gegaan om beetje proberen koel te blijven (hoewel het nou niet

Lekker badderen in de Mornington Hot Springs
veel koeler was op het strand), ook na het werk ipv naar huis te gaan eerst ff lekker dippen in de zee om wat af te koelen, wat echt zalig was! Was wel soort vakantie gevoel, terwijl het gewoon doordeweekse dagen waren waarop je moest werken :-) En dat is denk ik ook wel hoe wij het ervaren hebben. als West Europeanen die o pzijn zachtst gezegd matige zomers gewend zijn, genieten we toch wel met volle teugen van die warme dagen. Het is ondertussen 6 februari, en het is volgens mij al een maand lang boven de 30 graden, met die vervelende uitschieters ertussen dan. Lekker op het balkon eten, op vrijdagmiddag wat eerder naar huis en met een glaasje wijn op het balkon weekend inluiden, uit je werk ff een duik in zee nemen, tsja, is toch wel een fraaie manier om van de zomer te genieten als je NLse zomers gewend bent...

Daarnaast was ondertussen ook het tennis nog bezig, de OZ open. Jammer dat het in deze periode is, want dit is eigenlijk het enige tennis wat wij op TV bekijken omdat het dicht bij huis is denk ik en omdat de hele stad volhangt

Hot springs
met posters en vlaggen, bergen toeristen rondlopen die naar het tennis gaan, kortom: je wordt wel een beetje aangestoken door het OZ Open virus! Die wedstrijden duren vaak tot laat, dan met die hitte erbij is het wel een vermoeiende periode. Wel erg leuk, en dit jaar zijn we voor het eerst langsgeweest. We zijn op de eerste woensdag na ons werk erheen gegaan. De sfeer was geweldig! Alles is uiteraard buiten, ze hebben een groot centraal plein/ grasveld met een TV-scherm, podium met bandjes, en allerlei eet- en dranktentjes eromheen dus een erg gezellig sfeertje met dat mooie weer erbij. Daar ff snel sushi gegeten, en toen gelijk naar een wedstrijd gegaan. We hebben de wedstrijd gezien van de Zweed Soderling (als 9e geplaatst) tegen Baghdatis, de cult-held die een jaar of 3 geleden in de finale stond. Was wel aparte ervaring, omdat je bij tennis toernooien toch vaak wel een beetje denkt aan tsja wat zal ik zeggen, veel netwerkende zakenlui, nette mensen die gezien willen worden, nou goed, je begrijpt wat ik bedoel. Bij de OZ Open is dat dus helemaal niet zo... noem het een kruising tussen een voetbalwedstrijd en schaatstoernooi in Thialf, denk dat het

Hop ranken bij de Red Hill brewery
zo goed voor te stellen is! Overal lopen zingende en lallende lui rond, aangekleed in de kleuren van hun land (vlaggen om de nek, schmink op gezicht, etc.) die elkaar beetje toezingen en uitdagen. Nou goed, soms loopt het uit de hand zoals dit keer weer tussen de Serviers en Bosniers maar dat is niets nieuws... de wedstrijd tussen Baghdatis en Soderling was dus een aparte ervaring, omdat verspreid door het stadion groepjes Zweden en Grieken zaten, die in elke pauze de spelers en elkaar begonnen toe te zingen, leuk om mee te maken! Nou goed, na de wedstrijd konden we nog wel andere potjes bekijken, maar het ging ons vooral om het sfeer proeven, en Jacq had geen zin om weer in de rij te gaan staan bij een ander court dus maar nar huis gegaan. Het vervolg van het toernooi dus wel volledig op tv gevolgd, en elke avond zat Jacq tot in de vroege uurtjes te kijken!!! En ik wil ECHT geloven dat het kwam door het spannende tennis en niet de gespierde armen van Rafa Nadal, haha!!

Nou goed, dat was het wel zo’n beetje. Ondertussen ook weer met de voetbal training begonnen. Vorige week
Mini honeymoonMini honeymoonMini honeymoon

Perfect plaate: mooi weer, mooie natuur, BIER!
donderdag eerste training, met een duurloopje over het strand en daarna een potje voetbal bij de club. De zaterdag erna werd er een korte conditie sessie gegeven op het strand, wat wel weer super was! Zo’n seizoens voorbereiding blijft toch genieten hoor... eerst jezelf 3 kwartier leegrennen op mul zand met allerlei debiele oefeningen, om daarna met zijn allen af te koelen in zee en een potje volleybal in het water te doen... erg prettig. Ben benieuwd hoe het seizoen gaat lopen. We bestaan 40 jaar en het is het laatste jaar in de amateur league voordat ze willen overgaan naar een hogere league, dus ze willen alle 3 de teams kampioen laten worden. Er is dus besloten dat de besten spelen en dat we geen rotatie systeem zullen hanteren zoals afgelopen jaren. Ben benieuwd! Wel ook slecht nieuws tijdens de training gisteren trouwens. Die Ierse Scott over wie ik eerder vertelde heetf dinsdag te horen gekregen dat hij ontslagen is door de economische crisis. Erg zielig, want hij is ook op een sponsor-visum zoals ik (is door zijn bedrijf hierheen gehaald) waardoor je binnen 30 dagen na ontslag het land moet verlaten, en zijn vrouw is 7 maanden zwanger

Cheers mate
dus mag niet meer vliegen! Nou goed, erg triest allemaal en vooral ook jammer d=omdat het een goede gast was die nu dus terugmoet naar Ierland.

Nou goed, het is nu vrijdag, bijna wekend. Ik ga vanavond met een flinke groep van de voetbal naar een cricket wedstrijd in de MCG: Australia vs Nieuw Zeeland. Wordt de 2e cricket wedstrijd en heb er wel zin in. Eerst met zijn allen afspreken in de kroeg, dan de wedstrijd bekijken en wie weet wat er daarna gebeurt... dan morgen wordt het weer een onheilsdag: er worden temperaturen van 44 graden voorspeld, met de ergste brand risico’s die men ooit heeft gehad. 25 jaar geleden zijn er enorme bosbranden ontstaan in Victoria (Ash Wednesday) waarbij bijna 70 mensen zijn overleden. Nou goed, de omstandigheden van morgen (enorm droge natuur, sterke noordenwind en zeer hoge temperatuur) zijn extremer dan tijdens die Ash Wednesday gebeurtenis... we houden ons hart dus vast. Ik denk dat wij wel op het strand te vinden zullen zijn, proberen af te koelen in de zee. Daarna in de avond eten bij Emma, die francaise ex-collega van mij. Zondag is dan het St Kilda festival, een groot open lucht festival
Mini honeymoonMini honeymoonMini honeymoon

Lekker relaxen met koffie en boekej na ontbijt
waarbij een groot gedeelte van St Kilda wordt afgesloten voor verkeer en het dus een groot festival terrein wordt waar zo’n 200.000 mensen op af komen met gratis muziek e.d. Jammer dat ik zondag middag naar Sydney moet voor een training voor volgende week... nou ja, je kan niet alels hebben!!

Nou goed, ga er een eind aan maken, dit maar eens op de site zetten en verder gaan.

Groetjes
JnR

Mini honeymoonMini honeymoon
Mini honeymoon

Dit was het uitzicht vanaf de parkeerplaats... prachtig toch
Mini honeymoonMini honeymoon
Mini honeymoon

Zo'n mooi strand en amper mensen, super

Tot: 0.078s; Tpl: 0.017s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0505s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb