Pa besok i jatteakvariet

Oceania » Australia » Queensland » Agnes Water
March 3rd 2006
Published: March 23rd 2006

Vi kommer fram till Agnes Water (Queenslands nordligaste surfstrand och sydligaste tillgang till Stora Barriarrevet) strax efter morkrets inbrott och letar ratt pa en campingplats. Receptionen har redan stangt och vi satter upp taltet pa godtycklig plats innan vi gar pa matjakt. Mataffaren har dock ocksa redan stangd sa det slutar med middag pa en ganska fin restaurang dar Per provar att ata kanguru.
Kvallen bjuder pa ovanlig underhallning i form av tusentals svarmande insekter som kretsar kring gatlyktor efter stormen som aven passerat har. Aven grodor och paddor gar pa matjakt och vi hittar inte mindre an tre olika arter i badrummet innan laggdags.
Morgonen darpa far vi reda pa att Bossen blir galen om man taltar dar vi slagit upp vart talt och flyttar det pliktskyldigt innan vi gar pa langpromenad till Town of 1770 som ligger granne med Agnes Water. Inte mycket till stad det dar men stranden med Mangrovetrad ar fin och vi badar och tittar pa djurlivet nagra timmar.
Den 5/3 aker vi pa snorkeltur till Lady Musgrove Island. Sjalva on ar tillhall for en sorts inverterade tarnor (svarta dar vara ar vita och tvartom). De bor i en sorts kladdiga trad och de flesta dor av att de blir for kladdiga pa vingarna sa att de inte kan flyga. Bajsa kan de i alla fall bade over hela Linnea och inuti hennes keps.
Under havsytan forundras vi av de fantastiska korallerna och traffar massor av fargglada fiskar, nagra rockor, skoldpaddor av storre format, en stor 8-armad blackfisk som andrade farg efter havsbotten och ett helt stim av sma 10-armade blackfiskar. Det gav mersmak.

Efter snorkelturen tar vi nattbuss vidare upp langs Queenslands kust och landar morgonen darpa i Aerlie Beach. Detta ar ett backpacker hangout dar man definitivt inte vagar bada i havet sa har ars. Det finns bokstavligt talat livsfarliga maneter i vattnet sa man far hanga kring en saltvattenbassang istallet. Vi passar pa att bli fina i haret bada tva innan vi ger oss ivag pa campingaventyr till Hook Island i ogruppen Whitsundays.
I ett par dagar lever vi verkligt Robinsonliv pa en i ovrigt ode strand. I manetsakra lycradrakter snorklar vi omkring och tittar pa annu finare koraller, skoldpaddor och jattestora fiskar som skrammer upp oss lite. Vi blir dock annu raddare varenda gang vi ser en liten oskyldig manet och minsta lilla stickkansla pa huden skrammer upp oss pa stranden emellanat.
Det ar nastintill outhardligt varmt, framforallt under natterna i taltet. Somnen blir inte battre av att vi dessutom far nattliga pahalsningar av moss som vill at maten. Under forsta natten lyckas de gnaga ett litet hal i innertaltet men natten darpa sakrar vi maten ytterligare och slipper ytterligare skadegorelse.
Trots dessa sma missoden ar det fantastiska dagar och aventyret rekommenderas varmt (och svettigt) till andra som har vagarna forbi.

Ytterligare en nattbuss senare hamnar vi i Cairns. Har traffar vi Stoney Cookie och latsas att vi ar superrika nar vi glider runt lite pa hans lyxhotell. Vi har tvartemot tagit in pa resans hittills sunkigaste vandrarhem, men vi ar anda inte dar sa mycket. Sten och vi kakar middag tillsammans och missar tyvarr padd-racet pa Johnos Bar dar vi dock tar oss en ol.
Vid ett sista besok ute vid stora barriarrevet provar vi bada pa att dyka. Aven detta en fantastisk upplevelse och vi far klappa en stor skoldpadda och leka lite med jattemusslor. Det verkar ocksa som att fiskarna bara blir storre och storre ju langre norrut vi kommer. Som avslutning pa snorklandet traffar Per en haj och Linnea branner sig pa kinden pa en Blue-bottle-manet. ( Inte sa farlig men det gor ont.)

Tot: 0.077s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.0467s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb