Hello Transport!

Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Bali » Kuta
March 12th 2006
Published: April 1st 2006

Innan vi lamnar Australien skanker vi bort vara sovsackar till valgorenhet och jordgubbssylten till sunkiga hostelets agare. Sedan flyger vi till Bali och landar nagon gang mitt i natten (kanns det som). Vi har inte varit utanfor flygplatsen i manga minuter innan vi ar uppraggade av hotell-inkastare och befinner oss i en taxi pa vag till Kuta. Hotellet ar helt OK men Kuta verkar lite overreklamerat och morgonen darpa lyckas vi ta oss vidare till en annan turistort, Sanur.
Ganska snart star det klart for oss att turistidkare utnumrerar antalet turister manga ganger om och den vanligaste halsningsfrasen lyder "Hello Transport!?" tatt foljt av "Transport Yes!?".
Vi spenderar totalt en knapp vecka pa on och hinner med diverse olika sevardheter. En dag far vi in till Balis huvudstad, Denpasar. Trevlig darfor att den inte ar sa turistinriktad men fullsmockad av vespor och bullrig trafik.
Candidasa ar en liten kustort med fantastiska utsikter men tyvarr brot man all korall pa 80-talet nar det skulle byggas turistkomplex som kravde kalken. Det ledde till att sanden pa stranderna forsvann och det ar val antagligen inte lika tevligt att snorkla i omradet som det en gang var. Vi testade inte snorklingen har, men badade lite och slappade under nagra eftermiddagar i solstolar.
I Ubud tittade vi pa apor och konst. Hit kan man definitivt aka om man vill ha lite billiga men fina tavlor att hanga pa vaggarna. Den sista kvallen har upplevde vi ytterligare kultur genom att ga och titta pa balinesisk dans. Drakterna var fantastiska och rorelserna mycket annorlunda fran AK-balettens, och musiken definitivt annorlunda fran vad vi ar vana vid.
Bali ar vackert och kulturen underhallande men man blir nedslagen da man gar forbi restaurang efter restaurang utan gaster och med desperata inkastare utanfor. Bombattackerna har definitivt inneburit turistbrist.

Tot: 0.055s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 27; dbt: 0.0349s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb