Landet dar kungen gjorde bort sig

Brunei's flag
Asia » Brunei » Bandar Seri Begawan
March 18th 2006
Published: April 1st 2006

Fran Bali flyger vi till Brunei, helt enkelt for att vi ville till Borneo och det var lattast att flyga hit. Brunei ar valdigt litet och mest kant for att kungen gjorde bort sig nar han var har. Landet styrs med jarnhand av Sultanen (som har ett jattelangt namn man inte kan komma ihag) och ar muslimskt. Det gar inte att fa sig nagot alkoholhaltigt att dricka och flaskkott ar sallsynt, men vi ar for tillfalligt inte i stort behov av nagotdera och overlever fint ett par dagar.
Vi tittar pa ett par snygga moskeer fran utsidan och gar pa Brunei museum och tittar pa sultanens gamla skalar och krukor (fran 900-talet och frammat). Vi besoker aven det tekniska museet som framst verkar visa hur man gor vardagliga saker i resten av landet, typ fiskar och smider mm. Museumets personal forsoker pracka pa oss en souvenirbok fran Brunei fran mitten av 80-talet men da den vager drygt 2 kg vagrar vi att ta emot gavan. Vi blir dock lite chockade, ovana vid att folk forsoker ge oss saker efter Bali dar alla ville salja en massa skrap hela tiden.
Den trevligaste sevardheten i staden ar dock den stora vattenbyn, byggd pa palar i floden. Har spenderar vi en hel eftermiddag promenerandes pa bryggor och halsar pa badande barn.
Lika latt som det ar att fa tag i transport pa Bali, lika svart kan det vara att fa transport i Brunei. Det blir vi varse nar vi tar bussen fran centrum dar vart hotell ligger till nattmarknaden som ligger 5 km bort. De lokala bussarna slutar namligen att ga klockan 6 pa kvallen och taxibilar finns uppenbarligen bara vid flygplatsen. Det slutar med att vi traskar en bit pa vagen innan vi blir upplockade av en vanlig flygplanssteward som kommer forbi i sin bil. Han skulle inte alls at vart hall men patalade att "Brunei is very small" och kor oss till hotellentren.

Tot: 0.065s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.044s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb