Malaysiskt skatteparadis

Asia » Malaysia » Sabah » Labuan
March 21st 2006
Published: April 9th 2006

Pulau Labuan

Nar icke strikt muslimska Bruneibor kanner for en ol, tar de en liten tripp till Pulau Labuan, en liten o utanfor Borneos kust. Den malaysiska regeringen har forsokt lansera on for att rika utlanningar ska bosatta sig har pa sin alders host, men de har nog inte lyckats sarskilt bra. Vi traffade inte en enda vasterlanning under vara dagar har.
On ar ocksa helt skattebefriad vilket gor att olen och spriten ar mycket billig. En 1-litersflaska ol pa resturaung kostar 7 ringit, motsv ca 15 kr, och vi kopte en 75:a Gordon Gin for 17 ringit. Daremot var det lite svarare att fa tag i tonic, sa vara drinkar har fatt liten annan karaktar an vad vi ar vana vid.
Vi ar dock inte bara har for spritens skull. Tanken var att vi skulle vila lite innan djungelaventyr, det ar namligen jobbigt att resa ibland. Stranderna var tyvarr inte lika attraktiva som vi hoppats, och vi vilade mest pa hotellet istallet. Vi lyxade till det lite och fick rum med tv sa vi kunde titta pa film. Angaende hotellstandard i Malysia har vi noterat att man inte ar mycket for renoveringar. Hotellen ar sakert jattefina nar de ar nybyggda men efter nagra ar nar fargen pa vaggen inte ar lika frash som tidigare och gardinerna borjar ga sonder, sanker de hellre priset pa rummet an anstranger sig lite. Konstigt. Var sista natt pa on gick strommen mitt i natten, vilket kanske inte hade varit sa mycket att braka om, om inte ett starkt nodljus gick pa i rummet, som gjorde det omojligt att somna om. Hotellpersonalen kunde inte fixa felet (det verkade vara en propp som hade gatt) men erbjod oss att byta rum mot en avgift pa 10 ringit eftersom det andra rummet var storre. Hmm, hur tankte de da? Vi lag kvar dar vi var och efter en stund gick strommen pa igen.
En utflykt gjorde vi ocksa, till en skorsten fran 1800-talet som man inte vet vad den har anvants till. Ganska intressant faktiskt, men mer spannande var fagelparken som vi hamnade pa strax darefter. Har inspekterade vi, och forsokte memorera, lite av Borneos fagelliv. Sana dar nashornsfaglar ser for roliga ut.

Tot: 0.079s; Tpl: 0.009s; cc: 12; qc: 53; dbt: 0.0515s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb