Top End, Australia


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Northern Territory » Darwin
July 31st 2010
Published: July 31st 2010
Edit Blog Post

I Australien finns två typer av krokodiler. Sötvattenskrokodilen är en liten mindre typ som trivs bra i billabonger och våtmarker. Sötvattenskrokodilen anses inte heller vara särskilt farlig för människor. Den mycket större kusinen, saltvattenskrokodilen, är världens största reptil och anses vara mycket farlig för människor. Skillnaden dessa två är, utöver storleken, att saltvattenskrokodilen kan operera i både söt och saltvatten. Dock trivs även denna bäst i floder och våtmarker Det är den sistnämnda typen av krokodiler som förstör mina planer på att i en kajak, paddla upp för Katherine river.

Katherine är en sömnig liten stad och precis som alla andra hålor som jag sätt utmed Stuart Highway under min bilresa, så är den ganska otrevlig. Men det är inte för stadens saknad av charm som jag kommit hit, utanför det mycket vackra Katherine gorge. Katherine gorge är en del av Katherine river som tack vare sten och berg delats upp i 13 olika sektioner. När det är regnsäsong här forsar floden över och bildar dramatiska vattenfall vilket gör att det inte går att ta sig fram på floden då. Det är också under dessa höga vattenmassor som saltvattenskrokodilen letar sig hit. Men nu är det torrsäsong vilket gör att det bara skall finnas små krokodiler här. Men givetvis letar sig en ”saltie” som Australiensarna säger här sig fram och arrangörerna blir tvungna att förbjuda all form av paddling på floden.

Istället får jag med en båt glida sakta över detta mäktiga landskap. Mäktigt är det med tanke på att floden rinner genom en stor ravin som bildar imponerande, branta kanter runt omkring oss på upp till 50 meter. Hela landskapet är helt enormt och jag kan återigen bara förvånas över hur vackert Australien egentligen är.

Våtmarkerna i Cocinda är bokstavligen talat en våt dröm för alla personer med minsta intresse för fåglar. Upplevelsen för en fågelskådare är den samma som när du för första gången kliver in på Emirates Stadium i London. Med stora kikare och enorma teleobjektiv som smattrar bakom min rygg fördas jag och en grupp om 20 personer längs Yellow Waters fantasiska våtmarker. Jag guidas av en äldre dam som satt sig bredvid mig och tillsammans ser vi Pelikaner, Jabaru och så den mycket lilla men ack så vackra Kingfisher. Med en orange kropp och vingar av mörk blå färg som riktig glänser i solens sista strålar, sitter den där på en gren nära
KrokodilerKrokodilerKrokodiler

Yellow Water, Cocinda
vattenytan och hoppar upp och ner i vattnet, i hopp om att grabba tag i dagens middag. Fast egentligen är jag mer intresserad av dessa krokodiler som ligger och lurpassar lite var som stans utmed floden. En grupp med vildhästar betar längs floden ca 20 meter från vattnet. En av hästarna har ett öppet sår och eftersom krokodilerna kan känna vittring av blod ligger det mycket riktigt en bjässe i vattenbrynet och bara väntar på att denna häst ska gå och dricka snart. Även om jag gärna hade sätt hur en krokodil klipper en hel häst glider vi vidare och ser istället på när solen går ner över våtmarkerna. En buffel vandrar där borta mot skogsbrynet och skapar en perfekt siluett under denna ljumma kväll.

När jag så kommer fram till Darwin visar trippmätaren i min bil på 250 mil. Jag lämnar tillbaks nycklarna till Avis och tackar min Holden Commodore som varit min vän under denna vecka för gått samarbete. Med flyg fortsätter jag sedan till Townsville via Cairns. Det var egentligen tänkt att jag skulle stanna i Townsville och Queensland ett par dagar men jag saknar min familj och bokar om mina biljetter istället. I buisness class flyger jag sedan till Brisbane och Sydney innan jag tar mig an den åtta timmar långa flygningen till Singapore.

Under en sådan här lång resa gör man alltid ett par dåliga affärer. Och även om dessa två bleknar i jämförelse med dem som min bror Peter gjorde under hans resa i Asien som han precis företagit, så känns det alltid lite bittert att slänga pengar i sjön.

Kakadu national park
På väg till Kakadu stannar jag för att tanka på en liten bensinmack. I kassan ser jag att dom säljer biljetter för att ta sig in i parken. Eftersom man även fick betala för att ta sig in i parken i Ayers Rock köper jag en biljett för 30 dollar (210 kronor). Väl framme i Cocinda märker jag att någon parkavgift naturligtvis inte existerar.

Frukosten i Townsville
Som vanligt när jag har en tidig avgång på en flygplats äter jag frukost på något café inne på flygplatsen. Efter att jag betalt (70 kronor) och fått mina toast kommer jag på att jag denna dag flyger i buisness class och att jag därför har tillträde till Qantas lounge. Inne i loungen står en stor frukostbuffé uppdukad och det
KrokodilerKrokodilerKrokodiler

Yellow Water, Cocinda
är bara att äta hur mycket man vill. Utöver det fick jag även en frukost serverad ombord, vilket gör att denna morgon åt jag frukost tre gånger!

Från mitt fönster ombord på Qantas Airbus A380 ser jag hur Sydney badar i eftermiddagssol samtidigt som vi tar sikte mot Singapore. Jag titta ner på Operahuset och mycket tyst säger jag till mig själv: I will see you some other time in life, mate!




Additional photos below
Photos: 12, Displayed: 12


Advertisement

Klappa inte!Klappa inte!
Klappa inte!

Yellow water, Cocoinda
KraschlandningKraschlandning
Kraschlandning

Landningsbanan strax bakom räckte tydligen inte till...
The Strand The Strand
The Strand

Townsville


31st July 2010

Krokodiler
Har hittils njutit av alla bilder och dina fina berättelser, ryser dock över bilderna på krokodilerna. Skönt att du längtar efter familjen och lämmnar dessa otäcka djur.
31st July 2010

Nar jag tog kortet pa den stora som simmar i floden sa skall jag erkanna att jag inte direkt hangde over baten. Det ar tur att det finns zoom pa kameran.
11th August 2010

Ha ha, drabbar ingen fattig! Lite gnet på Rp så är det even!!

Tot: 0.077s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 28; dbt: 0.0302s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb