Stefan

Highbury

Asia » China » Beijing » Wangfujing June 13th 2011

Det har småregnat och varit mulet hela dagen, men precis då kaffesuget kommer spricker molnen upp och solen letar sig fram över centrala London. Med en Starbucks kaffe i handen sätter vi oss i gräset i Embankment Park. En orkester har ställt upp sig och spelar musik för en grupp tillresta pensionärer. Med musik i bakgrunden och med barnen som försöker leka med duvorna, njuter vi av utsikten över Themsen och vårt korta lunchuppehåll i London. Tidigare under dagen hade vi gjort ett obligatoriskt stop på Emirates Stadium och Arsenal shopen, bara för att upptäcka att butiken var halvtom inför kommande lansering av de nya kläderna. Tanken var annars att vi skulle köpa några av de nya tröjorna men vi kom en dag för tidigt. Istället dricker vi upp vårt kaffe och vandrar längs The Strand ... read more
Kinesiska muren
National teatern
Temple of heaven park

Asia » Philippines » Manila August 6th 2010

Jag visste egentligen inte exakt vart jag var. Jag visste att jag hade lämnat dom indiska kvarteren och kommit in i dom kinesiska, det kände jag på lukten. Jag visste också att jag vandrade i en östlig riktning och att om jag fortsatte i den här riktningen skulle jag komma ut till den större vägen där tunnelbanestationen finns. Doften av kinesisk mat gjorde mig helt plötsligt påmind om att jag inte ätit någon lunch ännu, trotts att klockan närmade sig tre. Jag stannar till på en restaurang som ligger placerad i markplan på ett trevåningshus, där borden och stolarna tillverkade av plast står placerade högst en halv meter från vägkanten. Utan att veta vad det är jag beställt och vad det kostar får jag en tallrik som ser ut som kyckling i gul curry och som ... read more
Släkt och vänner är samlade
Underhållning!
Madeleine spelar kort med sina kusiner

Oceania » Australia » Northern Territory » Darwin July 31st 2010

I Australien finns två typer av krokodiler. Sötvattenskrokodilen är en liten mindre typ som trivs bra i billabonger och våtmarker. Sötvattenskrokodilen anses inte heller vara särskilt farlig för människor. Den mycket större kusinen, saltvattenskrokodilen, är världens största reptil och anses vara mycket farlig för människor. Skillnaden dessa två är, utöver storleken, att saltvattenskrokodilen kan operera i både söt och saltvatten. Dock trivs även denna bäst i floder och våtmarker Det är den sistnämnda typen av krokodiler som förstör mina planer på att i en kajak, paddla upp för Katherine river. Katherine är en sömnig liten stad och precis som alla andra hålor som jag sätt utmed Stuart Highway under min bilresa, så är den ganska otrevlig. Men det är inte för stadens saknad av charm som jag kommit hit, utanför det mycket vackra Katherine gorge. Katherine ... read more
Katherine Gorge
Krokodiler
Solnedgång över Yellow Water

Oceania » Australia » Northern Territory » Katherine July 26th 2010

Ombord på Qantas flight QF 728 från Sydney ser jag från mitt fönster röd sand och mera röd sand. Efter ett tag så dyker en landningsbana upp med en liten terminalbyggnad ansluten till den. Inga gater, inga stora parkeringhus, här finns egentligen ingenting. Det här är platsen utan stad och bostäder beståendes endast av en flygplats och en resort byggd för ett enda turistmål. Det här är Uluru, platsen för världsberömda Ayers Rock. Dagen innan hade jag vinkat av min underbara familj på Sydneys flygplats och sätt hur deras flygplan tagit luft med destination Singapore för vidare flyg till Manila och till sist Bulan i Filippinerna. Cristina och barnen vill spendera tid med släkt och vänner i Bulan, och även om dom ville så skulle det nog vara tråkigt för barnen att ge sig ut på ... read more
Kata Tjuta

Oceania » Australia » New South Wales » Sydney July 20th 2010

Vilken är världens mest kända byggnad? Jag ställer frågan till Cristina samtidigt som jag smuttar lite på min Victoria Bitter. Är det kanske Empire State building i New York, eller är det kanske Big Ben i London? Eller är det så att det kanske är det magnifika Operahuset i Sydney som vi sitter precis nedanför? Oavsätt vilket så är utsikten från The Opera Bar oslagbar med Operahuset på din högra sida och Harbour bridge på din vänstra. Någon timma innan solen gått upp hade vi landat i Sydney fredagen den 16 juli. Trotts att den sju timmar långa flygningen från Singapore gått bra och vi alla kunnat sova ett par timmar skriker kroppen av trötthet. Incheckningen på vårat hotell är klockan 14 och jag har ingen större förhoppning om att vi skall kunna få vårat rum ... read more
Circular Quay
Bondi Beach
Våran lägenhet

Asia » Singapore July 17th 2010

Det är återigen en strålande dag när vi ser hur Gili Air sakta men säkert kommer längre och längre bort och hur Gili Trawangan kommer närmare och närmare. Vi kliver iland på Trawangan bara för att byta till båten som tar oss tillbaks till Bali. Vi har varit bort från allt vad motordrivna fordon heter i en vecka och vi kan sannerligen inte säga att vi saknat alla dessa motorcyklar. På Bali håller kommersen på lika intensivt som när vi var här sist. Vi gör några köp på några av alla dessa affärer med turistprylar under kvällen innan vi försöker komma i säng i rimlig tid. Det här är andra gången som vi bor på Best Western resort på Bali. Och båda gångerna har klockan ringt ohyggligt tidigt på morgonen. Den här gången går den igång ... read more
Statyer vid floden
Intercontinental Singapore

Asia » Indonesia » Lombok » Gili Air July 12th 2010

Ryza, barnens kusin som följer med oss under resan i sydostasien, är en 21 årig tjej som är bosatt strax utanför Manila. För dom Indonesiska killarna måste hon vara något speciellt. För dom blir nämligen helt till sig när vi vandrar längs vägen mellan restaurangerna och vårat hotell. Dom börjar med några enkla förfrågningar på Malay innan det går upp för dom att hon är från Filippinerna. Med stora leenden på läpparna följer därefter några mycket tafatta försök till uppmärksamhet på engelska. Vi vandrar dock vidare med en smått generad Ryza. Det är ingen riska att man försover sig på Gili Air. Om du inte vaknar av någon av öns alla tuppar så kommer minareten garanterat att väcka dig. Att en sådan här liten ö har en moské är lika imponerande som förvånande. Vi vaknar upp ... read more
Sejuk Cottages
Gili Air
Victor på Gili Air

Asia » Indonesia » Lombok » Gilli Trawangan July 9th 2010

Han är ingen servitör för dom finare restaurangerna men vad gör det när maten han serverar är så pass god? Vi sitter i en liten cottage tillverkad av bambu en halv meter över marken. Varje hörn är utsmyckat med ett flertal stora pösiga kuddar av olika färger. På det lilla cocktailbordet, även det tillverkat av bambu, står fyra tallrikar med olika Indonesiska rätter. Varje talrik har en liten blomma som ett smycke på toppen av tallriken. Vi blickar ut mot havet, ut mot Indiska oceanen. Vattnet är så där löjligt blått med en härlig kontrast mellan turkost och mörkblått där revet slutar respektive börjar. Vi släpper fokus på vattnet för ett ögonblick, och koncentrerar oss på maten i stället. Det har blivit dags för lunch på Gili Trawangan, Indonesien. Två dagar tidigare vaknade av att ryck. ... read more
Gili Trawangan
Vila Grasia

Asia » Singapore July 5th 2010

Vi har trängts med människor på marknaderna i Hong Kong. Vi har suttit i oändliga köer i Manila. Till och med kaoset i Kathmandu framstår som milt i jämförelse med detta. För här står vi nu på tunnelbanestationen City Hall, Singapores svar på T-centralen, mitt i rusningstid. Tre tåg har redan passerat och vi har ännu inte nått längst ut på plattformen. När fjärde tåget så väl kommer är det vår tur att slussas på. Till skillnad från ovan nämnda städer är det här ett ordnat kaos. I Singapore fungerar all logistik utmärkt och trotts att det är så mycket folk känns trängseln aldrig påfrestande. Vi färdas som i en sardinburk (för att uttrycka sig milt) mot stadsdelen China Town. En tradition på våra resor är att vi låter någon av barnens kusiner följa med oss. ... read more
Esplandade
Conrad hotel
Orchard road

Asia » Singapore July 1st 2010

Året var 2004, jag och mina bästa vänner Peter Granath och Andreas Svensson hade varit på Highbury och sätt Arsenal spela 2-2 mot Southampton. I stora pösiga engelska läderfåtöljer slår vi oss ner med varsin London pride och beställer in en nachostallrik för att avrunda våran första fotbollsresa till London. Tallriken är enorm med ett stort lager chips, generöst med smält ost och tre olika sorters såser toppat med ett par starka Jalapenos. Det var första gången jag flög från London, det var också mitt första möte med klassiska ”The bridge bar”. London Heathrow terminal tre, det är alltid här som våra resor till fjärran östern blir till verklighet. Vi har varit här många gånger här förut och allt är sig likt med dyra exklusiva butiker kantat med olika restauranger. Eftersom British Airways inte flyger från ... read more
Conrad Singapore
Reda att checka in
Victor

Tot: 0.164s; Tpl: 0.007s; cc: 17; qc: 87; dbt: 0.0931s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb