Weekje Sydney


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » New South Wales » Sydney
February 14th 2006
Published: February 14th 2006
Edit Blog Post

En daar zit ik dan weer... met een belofte die ik niet ben nagekomen... ik had beloofd om in het weekend een verhaal op de site te zetten.... is er helaas nie van gekomen, sorry! Het weekend was ook weer zo vol en zo druk, we zijn amper thuis geweest. Nou goed, het is nu weer maandagochtend, 6 uur en ik zit weer eens voor de verandering op het vliegveld voor mijn vlucht naar Sydney... bah. Kan niet wachten tot deze ellende erop zit, en ik weer gewoon lekker in Melbourne zit.

Nou goed, poeh poeh, dat was me het weekje wel weer. Hij begon al niet al te vriendelijk, want de wekker stond dus om 4 uur voor die vlucht naar Sydney van kwart over 6. en dan was er ook nog eens een idioot bij de buren die om half 2 op de verkeerde bel drukte, de onze dus.... God, leuk hoor in een uitgaanswijk wonen, maar alle jeugd die voor het eerst op kamers gaat vindt dat ook super leuk, en als gevolg wonen er hier best veel jongeren. Dat is nog niet zo erg, maar naast het feit dat ze geregeld feestjes hebben tot midden in
Volvo Ocean RaceVolvo Ocean RaceVolvo Ocean Race

De ABN Amro boot MET NLse vlag!!
de nacht ,krijg je dus van die ellendige dingen als dronken figuren die op de verkeerde bel drukken. Uiteraard sprongen we allebei als een debiel uit bed, omdat we dachten dat het de taxi was die al een tijd had staan wachten.. niet dus. Op dat moment hadden we ook zoveel adrenaline in ons lichaam, dat we niet meer gelijk konden slapen... weet je hoe irritant dat wel niet is... om half 2 wakker schrikken terwijl je wekker om 4 uur definitief gaat, en je niet meer kunt slapen en dus loopt te stressen omdat je nog ff een paar uurtjes slaap wilt... niet prettig dus. Ik was dus ook wat gelukkig toen ik op het vliegveld een lekker kopje koffie had besteld en mee het vliegtuig in kon nemen. In Sydney aangekomen moest ik ook nog eens een uur in een taxi zitten eer ik bij de klant was waar ik moest zijn. Kon ik tenminste nog ff een beetje bijslapen!! Nou goed, eindelijk bij de klant aangekomen was de volgende verrassing. Het was een mooi industriegebied!!! Veel groen, heuvels, etc. het lag dan ook een klein half uur van de Blue Mountains vandaan, en bekend natuurgebied vlak bij Sydney, en de natuur was dus gewoon erg mooi daar. Nou ja, was weer eens wat anders dan de industriegebieden die ik altijd al gewend ben geweest. Moet zeggen dat het wel weer eens lekker was om op mijn gemakje door een warehouse te lopen, en vooral ook omdat er een lopende band en sorteer-machine stond, was lang geleden dat ik dat allemaal van dichtbij had gezien. Dat vind ik toch nog wel het leukste van mijn werk hoor, een beetje door zo’n warehouse banjeren en kijken hoe het eraan toe gaat. De week zelf was verder ook erg hectisch. Ik was daar dus voorgesteld als iemand die ze met alles kon helpen, en uiteraard dachten zij dat ook. Ik zat echter alleen daar op de site, terwijl 2 collega’s van me beide op een andere site van Exel zaten. Alle vragen die dus kwamen, kwamen direct bij mij terecht terwijl ik nog niet echt veel van de software ken (het is een van de meest complexe software pakketten waar ik ooit mee gewerkt heb). Nou goed, de leercurve was dus erg hoog zeg maar, en iedere dag aan het einde van de dag zat mijn hoofd ook goed voel
Volvo Ocean RaceVolvo Ocean RaceVolvo Ocean Race

De route, 15 juni in R'dam, komt dat zien!!
en was ik blij dat ik terug kon naar het hhotel. Een voordeel is wel dat de man die ik moet onderseunen niet erg lange dagen maakt, hij begint pas tegen 9 uur, en verdwijnt weer tegen half 4, omdat hij zijn kinderen naar school brengt en ophaalt. Dat is dus wel lekker, geeft me ook nog een beetje tijd om dingen zelf uit te zoeken als hij er niet bij is, die ik dan de volgende dag kan doornemen met hem. Op die manier kan ik dus een beetje verbloemen dat ik niet veel weet! He is dus gewoon echt waar, consultants kosten eigenlijk veel te veel geld voor bedrijven, als ik me dan weer besef dat ik tegen het volle tarief bij een klant wordt neergezet, schaam ik me toch wel weer een beetje voor mijn beroep.... nou ja, het is de enige manier om het goed te leren denk ik maar!!!

Het hotel was ook erg lekker, en dan met name het feit dat er een sportschool zat. Absoluut geen uitgebreide of fancy of zo, maar wel goed genoeg om er iedere dag spierpijn van te hebben!! Ik heb lekker aan het eind van iedere dag
Volvo Ocean Race - het vertrekVolvo Ocean Race - het vertrekVolvo Ocean Race - het vertrek

Met de skyline van Melbourne op de achtergrond, jammer dat we op de ferry zaten die een beetje wiebelde en niet de hele mast op de foto staat
een beetje gefitnesst, beetje ge-cardiood (is dat een echt woord??) en daarna lekker ff de sauna in, heerlijk! Daarna lekker eten in het hotel met een boekje en een lekker Cascade biertje erbij, en om half 10 naar bed. Lekker rustig en saai...

Jacq d’r weekje was overigens alleszins saai! Ze had deze week een aantal gesprekjes en ze zou bericht krijgen van een aantal gesprekjes dat ze de week ervoor had gehad. Nou goed, ze heeft te horen gekregen dat de baan bij de tandarts doorgaat, en ze daar dus voor 2 daagjes per week aan de slag kan gaan. De eerste paar weken kan ze 4 dagen per week werken als ze dat wil, dus dat is ff lekker geregeld allemaal. Voor jacq echt geweldig, lekker dichtbij, tussen de middag thuis lunchen, en toch lekker wat extra geld. Daarnaast kan zij dan ook in een ritme komen, waardoor het sporten en zo weer wat beter kan gaan. Verder blijft het cultuurtje hier rondom solliciaties echt grappig hoor... we hebben een nieuwe anecdote: men belt je een dag vantevoren om te vragen of je nog van plan ben op je sollicitatie-gesprek te komen!!! Ozzie ten top... mensen zijn
Melbourne Food & Wine - Jacq aan de zuupMelbourne Food & Wine - Jacq aan de zuupMelbourne Food & Wine - Jacq aan de zuup

Vertekend beeld, die ene keer dat ze het glas in de hand had!!
hier dus blijkbaar zo laks, dat ze soms gewoon niet op komen dagen voor een sollicitatiegesprek. Ook de kapper deed dat, jacq had een afspraak gemaakt voor mij voor afgelopen zaterdag, en vrijdag belden ze Jacq om te vragen of ik nog kwam. Dat is hier dus blijkbaar de normaalste zaak van de wereld: gewoon afspraken niet nakomen zonder af te bellen. Nou, dat zou je in NL eens moeten flikken, dan krijg je gelijk de wind van voren! Hier dus niet, de “no worries” mentaliteit komt ook hier dus in terug, erg grappig! Vooral voor ons Dutchies, die alijd even goed afspraken nakomen en geirriteerd raken van dat lakse hier.

Daarnaast had Jacq een aanvaring met een of andere muts van het transportbedrijf die onze spulletjes vanuit NL overhalen naar Melbourne. We hebben onze spullen dus samen met die van Ange en Marco in een container gestopt om voor hen en voor ons kosten te sparen, prima. Nu hadden Ange en marco wekelijks gebeld om te vragen of alles goed ging, en rara wat was het antwoord...... juist “No worries mate”!! volgens hen ging alles prima, nix aan de hand en maak je vooral geen zorgen. Tot ze
Melbourne Food & WineMelbourne Food & WineMelbourne Food & Wine

Erg druk en gezellig
2 weken terug weer belden om te vragen hoe het ervoor stond, en bleek dat de spullen van Ange en Marco al door de douane waren, terwijl die van ons nog in het magazijn stonden... omdat ze de kopies van onze paspoorten kwijt geraakt waren.... AL EEN WEEK OF 4 GELEDEN!! Up yours met je “no worries”, stelletje idioten...Dat was dus ook echt de reactie die Jacq had toen ze dat hoorde, en die griet belde afgelopen maandag. Haha, moet je vooral mee aankomen bij Jacq!! Die ging dus ff lekker op zijn oud-Hollands ouwehoeren met dat mens, en die raakte ietwat geirriteerd. Ze begon weer met haar “no worries, alles komt goed”. Het kan wel een paar weken duren, omdat de spullen nog langs de douane moeten, maar ze zou wel bellen als ze meer wist. Waarna Jacq dus gelijk inhaakte met: maar jullie zijn 4 weken geleden de kopies van onze paspoorten kwijt geraakt, en we hebben nooit wat van je gehoord, ik heb dus niet zo’n vertrouwen in jouw “no worries”. Zij dus wat geschrokken, en zegt dat ze er achteraan gaat en later die week terug zou bellen, waarop Jacq nog ff lekker wat olie op
Melbourne Food & WineMelbourne Food & WineMelbourne Food & Wine

De vrouwen vonden het ook gezellig
het vuur gooit door te zeggen dat ze het niet gelooft, en zelf wel weer terug belt, waarna die griet echt geirriteerd raakt. En toen maakte Jacq hem af door te zeggen dat ze vrijdag anders wel haar baas zou bellen, tsja en toen werd ze echt boos natuurlijk, haha!!! Maar wonder boven wonder hield ze haar woord, en belde ze Jacq inderdaad terug op donderdag nogal liefst!!! En ook een keer met goed nieuws: de spullen worden maandag tussen 9 en 11 uur afgelverd. Ik geloof dat Jacq niet echt vrienden had gemaakt, want ze was niet alleraardigst over de telefoon, maar blijkbaar hebben de mensen hier botte reacties nodig om hun werk goed te doen, en anders doen ze gewoon lekker waar ze zelf zin in hebben, ach ja, ander land andere cultuur!! Gelukkig hebben wij onze spulletjes weer lekker in huis vanaf maandag, en kunnen we weer gewoon zelf koffie zetten, geweldig!!!! Dat missen we echt enorm hoor, een koffie zetapparaat. En om nou iedere keer de deur uit te gaan om een kopje koffie te drinken, daar zit je ook niet echt op te wachten. Nou ja, dat zit er gelukkig allemaal op, dus de verhuizing
Melbourne Food & WineMelbourne Food & WineMelbourne Food & Wine

Tsja, gewoon leuke foto
begint nu echt het einde te naderen. Nu alleen nog wachten tot we eind april die gehuurde meubels kunnen terugbrengen (uiteraard nadat we zelf meubels hebben geregeld via ofwel Manhattan of zelf ergens kopen), en dan is het echt rond allemaal!!

Verder had ik van de week ook nog goed nieuws gekregen van de PZ-afdeling. Ik had vorige week van een jongen bij de voetbal gehoord dat als je in OZ bent met een 457 visa (lange termijn tijdelijk gesponsord visum) waaronder wij dus ook vallen, je de huur van je woning van de belasting mag aftrekken, mits je een huis in NL hebt. Hiervoor geldt een of andere constructie waarbij je werkgever de huur betaalt van je bruto salaris, en dat via een omweg weer netto aan je betaalt of so, ben niet van de details op de hoogte, maar in ieder geval moet de PZ_afdeling dus het eea daarvoor regelen. Ik had dat dus nagevraagd, en ik hoorde afgelopen week dat men dat gaat regelen, en dat ik daarvoor dus enkel een addendum op mijn contract hoef te tekenen. Nou, dat scheelt dus weer een hoop geld maandelijks dadelijk, en hopelijk kunnen we het ook met terugwerkende
WilliamstownWilliamstownWilliamstown

Kolonie pelikanen
kracht terugvorderen! Sowieso wordt het interessant om het allemaal in de gaten te houden, omdat binnenkort de ozzie-belastingaangifte eraan komt (Fiscaal jaar loopt hier van juli tot juni). Dan zullen we dus aangifte moeten doen, maar heb geen idee wat de regels hier zijn. Een aantal van mijn (expat-)collega’s hebben via Manhattan de beschikking gekregen over een belastingadviseur op kosten van Manhattan, dus ik ga maar eens proberen of wij daar niet ook voor in aanmerking kunnen komen. Eerst ff afwachten tot ze dat regelen met de huur, en dan ff opbouwen naar de volgende vraag, of we ook belastingadvies kunnen krijgen op kosten van Manhattan, dat zou het helemaal perfect maken natuurlijk!!

Nou goed, verder was er het gewone werk natuurlijk gedurernde de week. Het weekend was alleen wel weer het vermelden waard. Ik was helemaal kapot toen ik vrijdagavond thuiskwam, dus na ff lekker met Jacq bijgekletsts te hebben en een lekker biertje te hebben gedronken, gingen we om een uurtje of 10 slapen. Jacq had ook een drukke week achter de rug met alle sollicitaties e.d. dus die viel ook als een blok in slaap! De volgende ochtend hadden we helaas veel te vroeg de wekker
WilliamstownWilliamstownWilliamstown

Mooie tocht langs de zee
gezet, Jacq wilde naar de sportschool en ik moest naar de kapper, maar Jacq was zo slim om gewoon niet te gaan sporten. Ik moest wel naar de kapper, want die had de dag ervoor nog gebeld om te vragen of ik nou wel zou komen, haha!! We hadden wel besloten om daarna af te spreken in dat gezellige tentje voor een heerlijk ontbijtje. Jacq had ondertussen een krantje gekocht, dus dat was weer ff zalig! Relaxed begin van een goed weekend!!! Na het ontbijt ff terug naar huis om ff snel om te kleden, want we moesten naar de wijnproeverij toe!! In de stad was namelijk het Melbourne Food and Wine Festival bezig, en dat viel samen met de stopover van de Volvo Ocean race in de haven. Kortom: perfecte gelegenheid voor 2 leuke dingen! Uiteraard was dit onze eerste echt uitgebreide wijnproeverij, dus we waren benieuwd. Jacq had alleen niet zo’n behoefte aan alle wijn, dus zoals het echte Hollanders betaamt hebben we voor 1 persoon betaald, en nam Jacq af en toe een slokje van de wijn. Ik kreeg een bandje om, waarmee je dus alle wineries af kon, en alle wijn kon proberen. Als je je voor kunt stellen dat er ongeveer 45 wineries meededen, met een gemiddelde van 5 verschillende soorten wijn per winery, dan kun je je wel voorstellen hoe gezellig het werd!! En zeker toen Marco en Ange ook langskwamen, die hebben namelij kook nog eens echt verstand van wijn (Marco heeft een aantal jaar in Frankrijk gewoond, en Ange als echte Ozzie heeft wat meer ervaring met wijn). Ik kan alleen maar zeggen: hoe later op de dag en hoe meer wijntjes ik had geproefd, hoe beter ze gingen smaken allemaal!!! We hebben een heel lekker rosé wijntje gekocht, en die bewaren we voor een speciaal moment met ons 2-tjes. Wellicht is het wel leuk om die open te trekken als onze spulletjes uit NL eindelijk zijn aangekomen in het apartement, en we onszelf eens lekker verwennen met een uitgebreid diner, klinkt goed. De wijnproeverij was dus erg geslaagd, enorm gezellig, en veel verschillende wijnen geproefd. Ff zonder gekheid: op een gegeven moment proef je best wel wat vershcillen tussen de wijnsoorten, dus we moeten het gewoon wat vaker doen om er écht verstand van te krijgen, haha!!

De boten van de Volvo Ocean Race waren erg indrukwekkend meot ik zeggen. we konden het allebei niet begrijpen dat men met die dingen de oceaan over steekt... ze waren echt niet groot, en zagen er niet echt uit alsof ze metershoge golven zouden kunnen overleven. Ook de gedachte dat ze daar met een flink aantal mensen een aantal weken op moeten doorbrengen terwijl ze de oceaan oversteken zag er niet echt aanlokkelijk uit. Was wel weer tof om te zien dat de Nederlandse eer werd hoog gehouden door de ABN Amro boten, mét de Nederlandse vlag uiteraard, erg goed!! We hebben gezien dat de race rond half juni ook in Rotterdam zal aanmeren. We kunnen alleen maar iedereen aanbevelen om er eens een kijkje te gaan nemen, en wellicht dat jullie dan kunnen begrijpen wat een bijzondere prestatie die gasten op die boot wel niet hebben geleverd, erg bijzonder allemaal.

Zaterdagavond verder niet veel gedaan, openingsceremonie van de Olympische Spelen gekeken, en toen ging het lampje wel weer uit. Zondag waren we vroeg wakker, en hadden we het goeie plan om met de veerboot naar Williamstown te gaan aan de andere kant van de baai. We hadden een goed moment uitgekozen om dit te doen, want het was vlak voor de start van de etappe van de Volvo Ocean Race naar Nieuw Zeeland, en we voeren precies door het parkoers heen terwijl de boten naar de start aan het varen waren. Was dus wel een mooi gezicht om die boten ook varend te zien. Het mooiste moment was echter wel het feit dat we vanaf de veerboot 2 dolfijnen langs zagen zwemmen! We wisten wel dat die in de baai zitten, maar zo dicht bij de stad hadden we niet verwacht, was dus weer erg gaaf!!! Williamstown was erg leuk. We hadden de fietsen meegenomen, en zijn lekker een stuk langs het strand wezen fietsen. Heel veel pelikanen gezien, die zijn echt supergroot die beesten, ook al weer zo indrukwekkend om te zien hoe die vogels voorbij komen scheren, ongelooflijk hoe zo’n groot lijf in de lucht kan blijven. Voordat we op de veerboot terug gingen naar St Kilda hebben we nog ff lekker wat gedronken in het centrum van Williamstown, wat erg gezellig was. Het is een oud vissersdorpje, en je kan er dus veel vis eten. Bovendien hebben ze veel cafeetjes en restaurantjes vlak om de haven heen, was dus goed toeven in het zonnetje! Over het zonnetje gesproken... tijdens de wijnproeverij zijn we flink aangebrand, toen we de deur uitgingen was het bewolkt dus hadden we ons niet ingesmeerd... niet slim! De zon brak ’s middags door, en mijn gezicht was vuurrood aan het einde van de middag. De zon is toch echt veel sterker dan in NL zeg, dat bleek maar wel weer. Zondag dus de hele dag mijn gezicht maar goed ingevet gehouden met factor 30, was wel nodig want had geen zin om een nog rooiere neus te krijgen.

Nadat we met de ferry terug waren aangekomen in St Kilda zat het weekend er al weer bijna op helaas... om te vieren dat we zaterdag 9 en een half jaa rbij elkaar waren, hebben we het weekend ff goed afgeslote met een etentje bij de Indier.. zoals je ziet ben ik het Indiase eten nog steeds niet zat!! Na het eten naar huis gegaan, koffertje ingepak en vroeg onder de wol, want om half 5 ging de wekker weer maandagochtend....

Goed, dat was het wel weer voor afgelopen week. Ik weet dat ik de belofe van vorige week niet ben nagekomen om tijdens het weekend de site te updaten... maar die 2 dagen waren gewoon zo om!! Komend weekend zal het wel ook niet meer lukken, want dan gaan we de rest van de dozen uit NL uitpakken en inruimen (de dropjes gaan we in onze buik inruimen, want daarvan hadden we (heel slim van ons!!!) een paar pakken ingepakt, omdat we wel verwachtten dat we daar naar zouden smachten na zo’n tijd!!), we gaan waarschijnlijk duikspullen kopen (we willen onze eigen set hebben omdat huren hier verschrikkelijk duur is, en daarnaast hebben veel winkels hier een interessante constructie: nu kopen en meekrijgen, en in 20 maanden tijd betalen zonder rente) en daarna gaan we bij Angela en Marco eten. Die hadden ons uitgenodigd om met hen te vieren dat hun meubels en spulletjes zijn aangekomen. En zondag moet ik voetballen zoals het er nu naar uit ziet, dus ik verwacht neit dat ik tijd zal hebben om ook de site nog up te daten. Komt ergens in de loop van volgende week wel weer!!!

Nou, voor nu was dit het. Tot volgende keer

Groetjes
Jackie en Robin


Advertisement



Tot: 0.05s; Tpl: 0.019s; cc: 10; qc: 25; dbt: 0.0223s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb