Australien - The Rocks.

Oceania » Australia » New South Wales » Sydney
January 3rd 2009
Published: May 1st 2009

Våtdräkten.Våtdräkten.Våtdräkten.

Att ta på och av sig den där är... inte roligt.
Första morgonen på hotellet så vi var tvungna att pröva hotellfrukosten. Dom hade "Kaffe och bröd" 10$. Continental Breakfast 16$ eller Full Breakfast Buffet 25$. Vi tog continental även om jag bara drack massa kaffe och åt massa sött bröd.

Sen så gick vi iväg och surfade. Vi var i god tid idag för en gångs skull. Man underskattar avstånden här lite då man tänker "Äh, det är ju bara på andra sidan stranden." Men Bondi Beach är en rätt lång strand...

Gick otroligt dåligt att surfa idag. Kommer inte ihåg riktigt varför nu men instruktören sa något om att vågorna var väldigt branta idag. Ny tränare varje dag och killen vi hade idag var nog den bästa hittills.

Rolig grej var dock att under fem minuter eller något så kunde man inte ta sig ut. Det var omöjligt. Om man lyckades kämpa sig fram några meter kom en våg direkt efter och sköljde tillbaka en det dubbla avståndet. Och fem minuter kämpandes sådär... känns som en enormt lång tid.

Idag var det också lite Blue Bottles ute och guppade omkring i vattnet och liknade små blåa hajfenor och störde när man skulle surfa. Dom är inte så jättefarliga men kan göra rätt ont och när man börjar glida emot en med strömmen blir man lite nojjig. Här är ett klipp från Bondi Rescue när massor av Blue Bottles tog sig in i viken:

Lite halvkrasslig idag så var ganska nöjd när lektionen var slut. Pär fortsatte att leta våtdräkt medan jag gick hem och sov en stund.

Dock man man inte ligga och vara sjuk på semester så när Pär kom hem igen begav vi oss iväg till Rocks, ungefär som Sydneys Gamla Stan. På lördagar och söndagar har dom en stor marknad där som vi gick och tittade på. Mest kraffs som på alla marknader men en del balla saker. Ingenting i min prisklass dock.

Vi tänkte också gå till Museum of Contemporary Art som låg i närheten men det hann stänga innan vi kom dit så vi gick och tittade lite i affärer istället. Pär hittade en rätt ball oljerock vilket gjorde att han såg ut som vapenhandlaren ifrån i Evil 4. Men han skulle titta på den någon annan dag då dom inte hade medium inne just nu.

Efter det åkte vi hem (efter att ha
Surfer dude.Surfer dude.Surfer dude.

På väg ner till stranden.
åkt fel flera vändor... vi som trodde att vi kunde det här nu...) och chillade med vaniljglass och böckerna.

Australien är verkligen sjukt dyrt. Jag menar... Sverige är dyrt men detta är ändå snäppet värre. T.ex yoghurt med musli på vårt förra ställe 70kr. Juicen jag köper kostar 50kr. Glasögon från en streetförsäljare med dålig kvalité 300kr. Nu bor vi också i turistkvarteren så häromkring är det värre än andra platser. Min frukost och lunch tillsammans ligger genomsnittligt på ca 300kr. Plus en dyr middag sen. Och lite dricka och smågodis. Och avgift för att hyra bräda och annat. Inga billiga dagar direkt.

Turiststuff 1.Turiststuff 1.
Turiststuff 1.

T-shirt med australisk engelska.
Turiststuff 2. Turiststuff 2.
Turiststuff 2.

Kangaroo scrotum lighters...
The Rocks.The Rocks.
The Rocks.

Ungefär som Sydneys Gamla stan.
Krimskrams. Krimskrams.
Krimskrams.

Marknader är... som marknader alltid är.

Tot: 0.198s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 51; dbt: 0.1768s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb