Rantoja ja elaintarha

Oceania » Australia » New South Wales » Sydney
April 2nd 2008
Published: April 2nd 2008

Herasin sattumalta jo klo 3.30 enka saanut enaa unta. Yritin nukahtaa kuuteen asti ja lahdin sitten katselemaan planeettoja. Merkurius nakyi viela! Sen nakyvyyskausi taalla on ollut siis kuusi viikkoa, kun Suomessa se voi parhaimmillaan nakya kahden viikon ajan. Poikkesin paluumatkalla Victoria Streetilla kahvilla kahvilassa, jossa nakyi paljon pyorailijoita.

Ostin tanaan paivalipun, jolla sai matkustaa busseilla, junilla ja lautoilla. Menin ensiksi lauttarantaan junalla. Kun juuri myohastyin elaintarhan lautasta, menin ensiksi kaymaan Manlyn rannalla. Ranta oli aika hiljainen. Piipahdin siella ja otin aurinkoa ilman paitaa viisi minuuttia, siina klo 10.30:n aikaan kun ei ollut viela kovin polttavaa. Sielta menin busseilla ja kavellen elaintarhaan, jossa olin klo 12.

Elaintarhan opastuksesta sai karttoja seka paksun iltalehden, josta oli myohemmin arvaamatonta hyotya. Kavin katsomassa ensin Australian elaimet. Kengurut makoilivat laiskoina maassa ja emu kaveli yleison joukossa aitauksessa, jossa paasimme me ihmisetkin kulkemaan. Sitten jatkoin Afrikan ja Aasian elaimiin. Tuli mieleen muinaiset matkat lasten kanssa. Kuvattua tuli seka norsuja etta kaapiovirtahepoja. Tarjouduin kuvaamaan argentiinalaisen perheen ja he ottivat puolestaan minusta kuvia.

Elaintarhasta ei tahtonut loytaa ulos. Exit-kyltin osoittama reitti oli suljettu, ja kartan olettamasta paikasta ei paassyt ulos. Hyva etta ehdin klo 2.30 lahtevaan lauttaan. Lauttarannassa minulla oli sitten puolisen tuntia aikaa, ennen kuin klo 3.10 lahti paivan viimeinen keskustan itapuolella olevan niemen pohjoiskarkeen. Se menikin vauhdilla. Tuuli tuntui aurinkolasienkin alla ja hiukset hulmusivat niilla, keilla niita on.

Niemen karjessa osuin hiljaiselle nakurannalle. Kun vakea kavi meressa, paatin minakin kokeilla, vaikka mukanani ei ollut pyyhetta eika yhtaan vaihtovaatetta. Makuualustaksi otin elaintarhasta saamani lehden. Kokeilin ensin kahlata meressa ja kun jalat kuivuivat ihan mukavasti tuulessa ja auringossa, paatin kayda uimassa. Vesi oli ihan mukavan lamminta ja kun lampotila oli jotain yli 25 ja kello viela 16.30, kuivuin ihan mukavasti. Repaisin lehdesta yhden sivun ja silla sain hyvin hierottua hiekan jaloista. Jai vahan suolainen olo toki merivedesta, muttei pahasti. Enpa muista ennen kayneeni uimassa ilman pyyhetta.

Kavin viela paluumatkalla Bondin rannalla. Aurinko oli jo matalalla. Meressa ui vakea ja jotkut surffasivat. Bondista bussi tuli Oxfordin kadulle, eli varsin lahelle hostelliani. Soitin huomiseksi kyydin kentalle ja kavin syomassa laheisessa thaimaalaisessa ravintolassa. Minun piti odottaa muutama minuutti, ennen kuin paasin poytaan.

Chilessa tuoppi on schop, joka on Espanjassa tuntematon sana. Taalla tuoppi on schooner (lausutaan skuuner), mita sanaa en ollut ennen kuullutkaan, eika se taida olla Englannissa tunnettu.

Tot: 0.039s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.02s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb