Muistutus eurooppalaisuudesta

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne
April 3rd 2008
Published: April 3rd 2008

Eilen minulle sanoi baarissa yksi entinen melbournelainen, etta Melbourne ja Sydney ovat kuin eri maasta ja Melbourne on eurooppalainen kaupunki. Tanaan sain tuntea etta se piti paikkansa.

Eilen Melbournessa ja sen ymparistossa oli riehunut myrsky, joka oli kaatanut puita ja katkonut osavaltiosta sahkoja. Tuuli oli viela kova, ja lento lahti tunnin myohassa, eli perille saavuttiin klo 15.30. Ostin lentokentalta menopaluukyydin hotelliin. Ensin bussi toi asemalle ja sitten pikkubussi meni hotelliin.

Se eurooppalaisuus. Sydneyssa oli lamminta ja pieni hostelli keskella aluetta jossa oli heti tekemista. Melbournessa oli vain 14 astetta. Vedin kauluspaidan paalle viela takin. Hostelli oli kuin opiskelija-asuntola ja kauempana keskustasta mitaansanomattomalla alueella. Vahan vastaava paikka jossa olin Tartossa 1995 tai kuin Helsingin Ava. Mietin miksi ylipaatansa lahdin Sydneysta tanne. Kavin lahikaupassa ostamassa parin aamun ruuat ja lahdin kavelemaan keskustaan.

Olin lukenut etta ilmainen rengasratikka ajoi vain klo 10 - 18 ja kello oli jo 19, kun saavuin sen reitille ja nain yhden ratikan menevan ohi. Menin katsomaan pysakilta, mita siina luki: kesa-aikana torstaista lauantaihin ilmaisratikka ajaa klo 21:een asti 12 minuutin valein. Huomasin etta vastasuunnasta tuli toinen rengasratikka (ne ovat vanhoja ratikoita ja erottuvat moderneista harmaista perusratikoista). Olin siis ratikkaraiteilla, jotka ovat autokaistojen keskella. Minulle paloi punainen kumpaankin suuntaan ja ohi meni autoja. Siina risteyksessa oli paikallinen erikoisjarjestely, etta autot eivat saa kaantya vihreilla oikealle vaan ne ajavat reunaan vasemmalle ja kun valot vaihtuvat, ne kaantyvat vasta sitten. Juoksin sitten ratikkakiskoja pitkin risteyksen yli, kun autot kerran ajoivat vain suoraan eivatka kaantyneet oikealle.

Kierros rengasratikalla kesti 50 minuuttia. Tuli mieleen Helsinki: ratikoita menee ja niille on varattu runsaasti katutilaa. Kavin kanaravintolassa. Tilasin epahuomiossa turhan pienen annoksen, joten kavin viela erikseen viereisessa thaimaalaisessa syomassa kala-annoksen. Palasin ratikalla hostelliin. Ratikassa saattoi maksaa vain kolikoilla automaattiin.

Mietin tassa viela miten viettaisin Melbournen loppuosuuden. Minahan olen varannut taman hostellin vain kolmeksi yoksi ja kolme yota on jaljella. Vaihdanko hostellia vai pysynko tassa? Kaynko opastetulla retkella Great Ocean Roadilla vai vuokraanko auton ja lahden sinnepain seikkailemaan.

Tot: 0.048s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0315s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb