Australia rundt (nesten..)

Oceania » Australia » New South Wales » Sydney
January 29th 2008
Published: February 3rd 2008

AustraliaAustraliaAustralia

Miriam paa Art gallery sydney !
G'day mate!

Vi er naa ferdig med vaar Australia-rundt-tur. Vi har hatt 4 fantastiske uker i dette enorme kontinentet.

Etter vaar foerste uke i Sydney, floey vi til Melbourne. Vi var der i 3 dager.
Fin by, med en del ting aa gjoere.
Saa leide vi bil og kjoerte langs The Great Ocean Road. Foerste stopp Apollo Bay.
Neste dag kom vi frem til The 12 Apostles. De er faktisk bare 6. Vi fikk aldri greie paa hvor det ble av de andre 6..
De 12 apostlene er noen flotte stein/sandformasjoner som staar i vannet rett ved strandkanten. Vi ble ikke saa lenge. Det var helt umulig siden det var saa mange fluer der. Det var tusenvis av dem! Og de virret rundt ansiktet paa oss til vi ikke holdt ut lenge. Vi saa at folk gikk og viftet seg i ansiktet hele tiden. Synd, for vi kunne godt tenkt oss aa bli en stund for aa nyte synet av apostlene.

Vi saa skilt i veikanten med kenguru-bilde. Saa vi satt klare med kameraet i tilfelle en kenguru kunne tenke seg aa hoppe ut i veien for aa posere for oss.. Det skjedde selvsagt ikke. Kenguruene er nattedyr.
AustraliaAustraliaAustralia

Oppdageren av Australia i ca 1770. Captain cooks boat/replica av den.En flott skute.Men det maa ha vaart trangt der inne.Eller kanskje de var veldig smaa !
De ligger i skyggen og sover paa dagen. Og de er ute aa jakter paa natten. Det er mange kenguruer som blir overkjoert fordi de hopper ut i veien paa natten. De blir paralysert og blendet av billysene. Vi ble advart om at det er lettere aa faa se overkjoerte kenguruer enn levende. Og det var akkurat det vi opplevde, desverre..

Vi saa ogsaa skilt med bilde av koalabjoern. Og like etterpaa saa vi de faktisk! Det vil si - foerst saa vi folk som hadde parkert bilene sine i veikanten. De sto og stirret opp i traerne. Vi skjoente at de saa etter koalabjoener. Saa vi gjorde naturligvis det samme. Og der var de! De var saa soete. De hadde spist opp mesteparten av bladene i eukalyptus-traerne. Og de satt hoeyt oppe i traerne, godt beskyttet fra oss mennesker, og sov. Sammenkroellet mellom grenene. De satt for seg selv, i hvert sitt tre. Noen strakk paa seg og kloedde seg. De plirte med oeynene og saa veldig troette ut. Men de brydde seg ikke om oss der nede. Vi knipset i vei med kameraene vaare.

Neste stopp paa veien var Port Fairy. En koselig liten "soerlandsby".
AustraliaAustraliaAustralia

Flagger mus i sydney park

Neste stopp der igjen ble pretty petite Penola, som det staar beskrevet i Lonely Planet. En bitteliten by. Vi bodde paa en pub faktisk.
"Byen" ligger i et av de stoerste vinregionene i australia. Vingaardene laa som perler paa en snor. Mange vingaarder etter hverandre.
Vi valgte oss en vingaard og dro paa vinsmaking. De hadde ingen omvisning paa gaarden. Og vi ble litt overrasket over det. Saa det var bare vinsmaking som gjaldt. Gratis! Vi foelte oss litt dumme der vi sto og proevde og late som om vi hadde litt greie paa vin. Det har vi ikke.. Vi snurret vinen rundt i glasset for aa se paa fargen og snuste inn aromaen fra vinen dypt nede i glasset. Det var bare flaks at vi ikke fikk vin i nesen, hehe.. Sa slurpet vi i vei som vi har laert paa vinomvisning i Soer Amerika. Vi tror ikke at damen som sjenket oss vinen ble overbevist.. Men vinen var god den. Vi fikk smake 2 roede og 2 hvite viner. Og siden det var gratis, foelte vi oss forpliktet til aa kjoepe med oss 1 flaske.
Den fortaerte vi paa rommet senere paa kvelden, nam nam!

Dagen etter
Australia-MelbourneAustralia-MelbourneAustralia-Melbourne

Karlsson paa taket :-)
dro vi fra pretty petite Penola og endte opp i en liten by som het Golwa.
En intetsigende by med ingenting aa tilby oss. De har et turistkontor som hjalp oss aa finne overnattning. Paa nok en pub. Helt greit det. Det var deilig aa ha et eget stort rom med eget bad til og med! Vi er saa lei av aa bo paa hosteller med moekkete felles bad og knoettesmaa rom. Saa det var litt luksus det da;-)
Vi kjoepte take away pizza og koste oss paa eget rom med tv'n paa, nesten som hjemme,hehe..

Dagen etter kjoerte vi inn til maalet for vaar biltur; Adelaide.
Vi hadde problemer med aa finne frem. Vi kjoerte mot sentrum, men plutselig fant vi ikke flere skilt til aa rettlede oss. Saa vi endte opp i andre enden av byen i forhold til det vi hadde tenkt. Vi hadde rett og slett kjoert oss vill. Til slutt fant vi frem til en bensinstasjon og spurte om veien der. Der jobbet det 2 indiske menn. De var veldig behjelpelige og tok seg god tid til aa hjelpe oss aa finne frem paa kartet og forklare veien for oss. Han ene tilboed seg

Bondi beach girl Sydney
faktisk aa kjoere med oss et stykke, han skulle samme vei. Saa vi kjoerte bak han et stykke til han svingte av og pekte hvor vi skulle kjoere videre. Han vinket og var saa blid! Fantastisk hjelp!
Vi fant frem til hostellet, leverte tilbake bilen og vandret ut i sentrum for aa se oss om.
Vi syntes at Adelaide er en litt kjedelig by. Vi fant ikke saa mye som vi kunne tenke oss aa se. Men vi lurer paa om vi kanskje er litt lei av byer naa. Kanskje det er grunnen. Vi trenger aa dra ut av byene og inn i oerkenen!
Vi fant et par interesante museumer. Desverre kom vi rett foer de skulle stenge. Saa vi fortet oss gjennom begge 2 og proevde aa faa med oss mest mulig paa kortest mulig tid. Det ene var et fint kunstmuseum. Og det andre var et veldig interresant museum med kunst og fortellinger og gjenstander fra aboriginerne.

Aah - jeg glemte nesten aa fortelle om sjokoladefabrikken!
Vi var nemlig paa omvisning hos Haig's Chocolates:-) Med proevesmaking, nam nam!..
Foerst kom vi inn til butikken dems, og den var deilig kjoelig fra airconditionanlegget. Saa fikk vi hoere om
AustraliaAustraliaAustralia

Koala bjorn The great ocean road
historien om hvordan Mr Haig startet sin sjokoladefabrikk og hvordan han fikk den til aa gaa og vokse seg til et lite imperium.
Dette er nesten 100 aar siden. Han fikk gaa i laere hos Lindt sjokolade i Sveits. Det var ingen andre sjokoladeprodusenter som ville gi bort sine hemmeligheter. Han fikk tilgang til hele fabrikken og fikk god opplaering. Prisen han betalte var aa laere familien Lindt engelsk! Saanne avtaler kunne man gjoere foer i gode gamle dager;-)
Saa fikk vi proevesmake noen sjokoladetyper. Og vi fikk se inn i fabrikken og paa maskinene og hvordan sjokoladen lages.
Bak glasset satt det en dame som rullet hvit limetroeffel-sjokolade i mange lag hvit sjokolade. Vi som sto bak glasset siklet saa det nesten var pinlig. Guri det saa godt ut! Og det var det. Vi kjoepte med oss noen eksemlparer, og gjett om det smakte:-) !

Saa var det tid for noe av det Erik gledet seg mest til: togtur til Alice Springs med legendariske The Ghan!
Vi tilbrakte 19 timer paa toget...
Det var ikke akkurat ekspresstoget vi hadde funnet frem til.
For aa spare litt penger saa hadde vi ikke booket egen lugar. Men hvert sitt
AustraliaAustraliaAustralia

Koala bjoern The great ocean road
sete hvor vi tilbrakte alle de 19 timene. Tilogmed paa natten... Ikke akkurat komfortabelt , men...
Vi kom oss da frem til slutt.
Det var mye flott natur og se. Oerken hele veien.

Da vi gikk av toget i Alice Springs, slo heten imot oss. Vi var naa midt inne i Australias oerken, The Red Center som de kaller det.
Det var hett!
Heldigvis hadde hostellet eget svoemmebasseng. Det hjalp paa vaare troette lemstre kropper.
Vi dro en rask tur innom museumet til The Flying Doctors i Alice Springs. Det var interessant. Over hele Australia bor det mennesker som har lang vei til nermeste doktor eller sykehus. Det er jo mye oedemark her. Og The Flying Doctors er til stor hjelp for mange som bor oede til. De hjelper tom folk som trenger behandling i en annen by. De har baser over hele australia. Og alle er glade for aa se smaaflyet naar det kommer.
Og saa dro vi innom reptilmuseet. Det var Miriam mildt sagt skeptisk til.. Men Erik var entusiastisk. "Kom igjen, det blir kjempespennende"! ... Vi satt i et lite rom. Og en dame viste frem forskjellige reptiler som hun tok ut av boksene som stod
AustraliaAustraliaAustralia

Apollo bay Great ocean road-rattet paa feil side get.lurer paa hvordan dette virker jeg...
paa gulvet. Slanger, drager, oegler og diverse ekle kryp. Hun gikk runden saa alle fikk klappe krypene. Barna var henrykte, og moedrene var litt engstelige, pappane skulle vise seg litt. Miriam flyttet stolen noen hakk bakover da damen med krypene nermet seg. Huff saa ubehagelig!... Erik holdt en oeglesak i hendene sine. Miriam maatte ta bilde for aa bevise hvor modig han hadde vaert. Men hun ble fort ferdig.
Og da damen slapp reptilene ned paa gulvet saa alle kunne holde de og "kose" med de, stakk Miriam fort ut doeren. Takke meg til bygater hvor de ikke synes saa godt!..

Saa floey vi til Yulara, nasjonalparken ved Uluru/Ayers Rock.
Det ble en rask tur inn og ut. Vi var der i knappe 18 timer.

Det var det eneste stedet hvor vi bodde i dorms. For der ute i nasjonalparken var prisene dobbelt saa hoeye som andre steder i Australia. Helt greit. Vi delte rom med et amerikansk par. Og vi sto opp kl04 paa natten for aa faa med oss soloppgangen, saa det ble ikke mange timene paa rommet.

Da vi kom paa ettermiddagen, ble vi med en gang hentet av en minibuss. Vi skulle

De 12 apostler The great ocean road
dra og se solnedgangen ved Kata Tjuta/The Olgas.
Det er flere flotte steinformasjoner inntil hverandre. Og i solnedgangen var fargene helt fantastiske! Fjellet har en helt fantastisk roedfarge. Like roed som sanden i oerkenen. Og i solnedgangen ble den bare forsterket. Vi var litt uheldige med vaeret. For det begynte aa regne litt. Og tornde. Og skyene kom i veien for solen som gikk ned. Himmelen var helt graa. Saa vi ble litt snytt for den fantastiske solnedgangen som vi har sett paa bilder drefra. Men det var veldig flott uansett.
Der var det ogsaa masse plagsomme fluer. Men denne gangen hadde vi laert, og skaffet oss fluenett til aa ha paa hodet. Det reddet oppholdet for oss. Ellers hadde vi ikke holdt ut.
Vi fikk ogsaa smake ekte "bush-tucka". Bushmat. Guiden vaar satte frem biter av fiken og valnoettbroed, og hun helte olivenolje og balsamicoeddik i en skaal, og en krydderblanding i den andre. Hun kalte det "wocka-mocka-dhaka". En variant av marrokansk krydderblanding, dhaka. Det var selvsagt en modernisering av en klassisk aboriginer-rett. Vi dyppet broedet i olje/balsamicoblandingen, og saa la vi det i krydderblandingen etterpaa. Kjempegodt! Og saa nippet vi til australsk musserende og saa paa solnedgangen

De 12 apostler The great ocean road
og hadde det i grunnen helt fett:-)

Dagen etter (les noen timer senere, kl04..) stod vi opp for aa se paa soloppgangen ved Uluru. Vi ble busset ut ,rimelig troette i skrotten, til oerkenen. Vi ble servert frokost. Og vi spiste fort, for vi visste at med en gang sola stod opp, ville fluene komme igjen.
For en fantastisk soloppgang! Uluru er jo flott i seg selv. Men i soloppgangen var den helt magisk. Roedfargene er ubeskrivelig vakre.
Vi saa ogsaa sola og maanen samidig. Det var ogsaa flott.
Uluru og Kata Tjuta er aboriginernes hellige fjell.
Deres forfedre bor der. Og de som velger aa gaa opp paa fjellet, bryter aboriginernes oensker om aa laa vaer.
Merkelig nok saa gaar det en sti opp paa Uluru. Man kan gaa opp og holde seg fast i et lite gelender. Det er jo en turist-attraksjon. Og myndighetene har ikke klart aa lage noen lov om aa fjerne gelenderet og forby at folk gaar opp dit. Vi sjkoenner ikke hvorfor det skal vaere saa vanskelig aa bare forby det. . Masse folk gaar opp dit. Vi saa busslaster med japanske turister som loep for aa vaere foerstemann! Og de poserte stolt

De 12 apostler og Miriam paa The great ocean road
naar de hadde kommet et stykke opp. Det er en krevende tur opp. Og i heten fra sola saa er det mange som ikke klarer mer, og detter ned.
Vi haaper myndighetene snart forbyr folk aa gaa opp paa fjellet.

Da klokken var 10 satt vi allerede paa flyet paa vei til Cairns. Phuh!... For en maratontur.
Siden vi maatte rekke flyet, ble vi hentet med egen bil som kjoerte oss raskt til flyplassen. Vi foelte oss som filmstjerner:-)

Da vi ankom Cairns, regnet det...
Vi har faktisk vaert litt uheldig med vaeret her i Australia. Vi trodde det var sol og sommer her hele aaret, over hele landet. Saa feil kan man ta. Godt vi hadde ordentlige jakker og bukser som vi ikke hadde sendt hjem allerede.(Dvs vi maatte kjoepe paa New Zealand, for vi hadde sendt hjem varme klaer fra Santiago, trodde ikke vi trengte de mer..)
Men i Cairns var det varm temperatur. Ganske klamt. Tropisk.
Vi bestillte tur til Great Barrier Reef.
Vi tilbrakte 3 dager og 2 netter i en baat ute paa revet. Miriam var glad hun hadde bunkret opp et lager med reisesyketabletter, det var en del boelger ute paa havet.

De 12 apostler The great ocean road

Erik dykket og koste seg. Det var fantastiske farger paa revet! Og masse fisk i flotte farger. Han saa skilpadder og hadde naerkontakt med hai!...
Miriam snorklet.
Vi ble kjent med en sveitsisk jente som heter Sarah som var Eriks dykker-buddy. Koselig jente. Vi haaper aa holde kontakten med henne. Hun og kjaeresten snakker om aa se Norge en gang. Da hadde det vaert koselig om vi kunne moetes, og kanskje se landet vaart sammen?..
Vi hadde delilige late dager paa baaten. Da vi ikke var i vannet, laa vi paa dekk og solte oss. Vi ble servert mat til faste maaltider. Og vi kunne bare bestille kaldt drikke i baren og betale naar vi skulle dra. Herlig!

Tilbake i Cairns, hadde vi bestillt 2 turer de 2 siste dagene vi skulle vaere der.
Den ene dagen, var vi med paa en mat-og-vin-tur. Vi ble hentet med minibuss paa hostellet. Vi og de andre i gruppen ble kjoert til forskjellige gaarder hvor man dyrket macademianoetter, og masse frukt som vi aldri har hoert om en gang. Vi fikk smake saa masse vi ville. Og saa dro vi til en som lagde fruktvin. Vi fikk proevesmake 12 forskjellige stykker! Det

De 12 apostler The great ocean road
var godt glassene ikke ble sjenket fulle, ellers hadde vi nok ikke klart aa staa paa bena...
Og saa dro vi til et sted hvor det bor ville wallabies. Det er en type smaa kengeruer. De bor i et stenbrudd. Og de er tydelig vant til at turister kommer. For de kom hoppende da vi nermet oss. Vi fikk noe som liknet hundetoerrfor som vi hadde i haanden. Vi holdt ut haanden, og saa kom de aa spiste rett fra hendene vaare! Og de var saa soete! Vi saa en liten mor med ungen i posen paa magen hennes. De holdt seg fast i hendene vaare med sine smaa forlabber mens de spiste. Guri saa soete de var:-) Skikkelige sjarmtroll.

Dagen etter tok vi toget opp til en liten by som heter Kuranda. Toget har vaert der i over 100 aar, og det gaar fortsatt. Det pleide aa frakte gullgravere fra Cairns opp til Kuranda paa den tiden. Naa er det et rent turisttog. "Scenic Railway" kaller de det. Kjempefin utsikt paa veien. Kuranda er faktisk en ren turistby. Naar dagens siste tog har forlatt stedet, kl16, stenger alle butikker og restauranter. Men det var et veldig koselig sted.

De 12 apostler The great ocean road
Masse sjarmerende smaabutikker med originale varer.

Det er faktisk noe vi har lagt merke til her i Australia, og i New Zealand og forresten. De er veldig flinke til aa beholde de smaa saeregne butikkene. Det er ikke mange kjedebutikkene aa se her. Det er saa godt aa se ,synes vi. For hjemme legges jo de smaa butikkene ned, en etter en. Det er svaert faa som klarer aa staa imot presset fra de store kjedene. Det er saa trist. Det blir saa ensformig, kjedelig utvalg.
Men her er det massevis av smaa koselige butikker, med hvert sitt tema og veldig forskjellig utvalg. Bra jobba!

I Kuranda dro vi innom Buttrefly Garden, en fin sommerfulgpark med masse sommerfugler i flotte farger. Og Bird Garden, en fin park med masse flott tropisk fugl. Har aldri sett saa mange forskjellige fugler i saa flotte farger. De sang av hjertens lyst, det riktig ljomet mellom traerne! Og tilslutt dro vi til Koala Garden. Der hadde de en hel familie med soete koalabjoern. De satt i ekalyptus-traerne og sov. De merket ikke at vi var der engang. Bortsett fra en koala-unge. Han var vaaken han! Han var sikkert tenaaring med blodet fullt

Kengeru killer !!
av lopper! Han foeyk fra tre til tre. Han poserte for oss:-) Og koste litt med mamman sin innimellom. Skikkelig hjerteknuser:-)
Der var det ogsaa reptiler, wallabies, kenguruer, krokodiller og wombat. Kjempefin liten park.
Man kunne faa ta bilde med seg selv og en koalabjoern. Det har vi ikke sansen for, saa vi lot det vaere. Det er jo ville dyr, synes ikke at man skal venne de alt for mye til mennesker.
Etter en fin dag vendte vi nesen ned mot Cairns igjen. Vi tok ikke toget denne gangen, men skyrail, taubane. Vi hadde kjempefin utsikt der vi foek hoeyt oppe over tretoppene. Vi saa ned paa regnskogen som nok var 30 meter hoey.

Vi har kjoept oss en splitter ekte didgeridoo! Yepp! Syntes vi maatte faa med oss noe ekte australsk hjem. Og hva er vel mer australsk enn en didgeridoo? Vi har sendt den hjem med spesialfrakt. Haaper den kommer hjem i hel tilstand og uten skader.
Han som solgte oss den var en morsom type. Vi sto i 1,5 time aa hoerte om hans passjon for dette instrumentet. Han sa han pleide aa ta med seg sin didgeridoo inn i skogen om natten. Da kunne

Jorde bil til salgs !
han sitte i fred med seg selv og sine tanker. Han brukte det som en slags meditasjon, tror vi. Han fortalte ogsaa at han opplever flere ganger at dyr samler seg rundt han naar han spiller. Det er helt moerkt, saa han ser ikke hva slags dyr det er, men han merker at de er der. Og en gang merket han at et dyr ble skikkelig forbanna paa han! Det skjedde ingenting. Men han merket at dyret var sint paa han, kanskje for aa ha forstyrret natteroen for ungen dens, eller for at han forstyrret jaktmulighetene den natten... Vi lo godt da han fortalte det:-)
Saa sa vi at kanskje vi skulle ta med vaar didgeridoo ut i de norske skoger naar vi kommer hjem. Og oeve oss aa spille paa den. Men da boer vi kanskje se opp for elgen! Hehe- faar bare passe paa at vi ikke drar ut i parringssesongen;-)... Da var det hans tur til aa le, hehe.
Det er veldig vanskelig aa spille paa didgeridoo. Man maa oeve masse for aa faa det til. Det er en spesiell maate man porsjonerer ut luften i lungene mens man blaaser ut litt etter litt. Det er veldig

Veien til
stilig aa hoere paa. Vi faar bare proeve oss.

Vi har vaert en kort tur i Blue Mountains. Det er skogkledde fjell med en helt spesiell blaafarge. Det kommer fra eukalyptustraerne som skiller ut denne blaadisen. Kjempefint syn. Desverre ble vi snytt for det da vi var der. Vi hadde paa forhaand booket en aboriginer-tur i skogen. Etter sterke anbefalinger fra han paa turistkontoret. Det skulle vaere en litt spesiell tur uten masse turistbusser. Vi syntes det passet bra. Men det viste seg at vi hadde havnet paa feil tur. Eller rettere sagt valgt feil tur. Det var noe aandelige greier, og om aboriginernes droemmer og hvordan de betraktet naturen. Interresant nok, men det var ikke det vi var innstillt paa. Og vi er ikke spes aandelige av oss, saa... Og ikkke fikk vi se noen fin utsikt over Blue Mountains som vi hadde haapet paa heller.
Det var en 8 timers ganske hard gaamarsj gjennom ganske saa ulendt terreng. Vi var moerbanket dagen etter. Trening er ikke noe vi gjoer for mye av for tiden..
Dagen etter hadde vi noen timer foer toget skulle gaa til Sydney. Vi ville proeve aa ta igjen noe av det vi ikke

Sykkelritt i melbourne januar 20
fikk gjordt dagen foer. Vi ville kjapt se De 3 Soestrene, noen fine stenformasjoner, og litt av The Blue Mountains. Vi begynte aa gaa den ruten vi fikk anbefalt. Men det duskregnet hele tiden, og taaken ble bare tykkere for hvert minutt som gikk. Saa vi maatte bare snu og gaa tilbake igjen. Vi kunne ikke se 5 meter foran oss. Skikkelig ergelig!... Men, da har vi det til gode. Vi har saa absolutt tenkt aa komme tilbake til Australia senere. Og da faar vi dra inn til Blue Mountains igjen og haape at vi er mer heldig.

Vi er naa tilbake i Sydney, det er noeyaktig 1 maaned siden sist.
I morgen drar vi til Bangkok. Det skal bli deilig med sol og sommer! Vi skal vaere i Bangkok i 3 dager og saa skal vi tilbringe en uke paa Koh Samui. Skal bli deilig aa slappe skikkelig av.
Vi har hatt et fantastisk opphold her i Australia. Dette er et flott land/kontinent. Vi har bare blitt mer nysjerrige paa dette landet etter aa ha vaert her i 1 maaned.

Neste blogg faar dere fra Asia!

Ha det saa bra!

Miriam og Erik

Australia

Miriam paa market i Melbourne(nam nam)
Australia

Ikke saa gali med en liten pils i varmen heller !
Australia

Miriam i sitt ess (Haighs sjokolade fabrikk !

Tot: 0.09s; Tpl: 0.016s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0532s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb