Hei fra smilenes land!

Asia » Thailand » Central Thailand » Bangkok
February 21st 2008
Published: February 26th 2008

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
 Video Playlist:

1: Paa floden i Bangkok 39 secs
ThailandThailandThailand

Koh Samui !
Gjett om vi koste oss i Thailand.
Folk er saa hyggelige der.
De sier "kop kun kaa" hele tiden. Det betyr "takk" paa thai.
Kanskje vi har klart aa bli litt hoefligere etter aa ha vert her en stund?... ;-)

Foerst hadde vi 4 hektiske men innholdsrike dager i Bangkok.
Der er det saa mye aa se. Men vi klarte aa ikke gaa i den samme fella som vi har gaatt i foer. Vi bestemte oss for aa se 1 severdighet hver dag, ikke 2. Og det funket bra. Bangkok er en stor og veldig traffikert by. Saa det tar tid bare aa transportere seg gjennom sentrum.
Og plutselig er det lunsj-tid, og da har mesteparten av dagen gaatt unna allerede.

Vi har sett det flotte kongepalasset.
Der maatte vi kle oss om, for vi var ikke tekkelige i vaare shorts og siglet.
Erik fikk paa seg en baggy lekker bukse, og Miriam maatte ta til takke med en stygg bestemorsbluse utenpaa singleten. Veldig stilig...
Og koen var lang av u-tekkelige folk som ville se palasset..
Men det var verdt det. Det var helt fantastisk! Med gullforgyldte tak og figurer og bilder. Og masse flotte buddha-statuer overalt. Det var
ThailandThailandThailand

Dykking paa Koh Tao -Shark reef ! buhu !
nesten saa det tok pusten fra oss, alt sammen.
Vi maatte ta av oss skoene da vi ville inn i tempelet for aa se smaragrd-buddhaen.

Etter at vi var ferdige med palasset, tenkte vi at vi skulle dra og se paa The Reclining Buddha (den liggende buddha) som laa ikke saa langt unna. Vi ville ta en tuktuk for aa rekke det foer stengningstid. Da vi kom ut paa gaten, ropte alle sjaafoerene som vanlig for at vi skulle velge akkurat "hans" tuktuk. Vi valgte 1, og sa hvor vi ville dra. Da sa han den setningen som Lonely Planet advarer mot og vi var forberedt paa; "det er stengt akkurat i dag, thailandsk helligdag, men jeg kan kjoere dere til en annen buddha, litt lengre unna"... Ja saerlig. Den var ikke stengt i dag, det visste vi.

Saa vi gadd ikke benytte oss av "tilbudet" hans.
Vi ombestemte oss og dro og spiste lunsj istedenfor. Deilig tom jam suppe, nam nam:-)

Neste dag saa vi The Reclining Buddha. Verdens stoerste av sitt slag.
Den var enorm!
Veldig flott. Vi donerte en slant til tempelet, og maatte ha en 1 bhat-mynt i 24 skaaler som sto ved
Thailand !Thailand !Thailand !

flott utsikt fra Koh ett eller annet !
siden av. Klirr klirr.

Saa dro vi til Patnambang road og nattmarkedet. Paa dagen er det en helt vanlig gate hvor bilene kjoerer. Men hver eneste kveld stenger de av gaten og setter opp boder og har marked der. Hver dag!... Det er godt gjordt. Og bra for miljoeet.
Det var egentlig bare slitsomt aa gaa mellom alle bodene. Folk ropte og skrek i munnen paa hverandre. Og alle hadde selvfoelgelig "special price for you, my friend"..
Det er bare aa bli vant til det. Vi skal tross alt til India ogsaa:-)

Vi har ogsaa set Tempel of the Dawn. Det var virkelig et flott tempel. Masse gull og glitter og flotte fargede fliser.
Og munkene i de safransfargede klesstykkene sine. De er overalt. Vi trodde at alle thailandske menn maatte vaere munker for 1 aar, for aa hedre familien. Men det er ikke tilfelle lengre. Naa er det slik at mange fattige familier sender soennene sine til aa vaere noviser i minst 1 aar. Da er ikke soennene til noen utgift i den perioden. De faar mat og donasjoner av alle mennesker hver dag. Og dessuten er det en aere for familien aa ha 1 soenn

hauger av barracuda !
i munkelaere. Harde bud for thaigutter gitt..

Det begynte aa regne mens vi var paa toppen av det hoeyeste taarnet i The Tempel of the Dawn. Saa vi fotret oss ned alle trappetrinnene for aa komme i ly. Selvfoelgelig maatte det begynne aa regne her ogsaa!... Vi har jo hatt regn i stort sett alle steder vi har besoekt...
Vi kom oss under taket paa et tempel rett foer himmelen ramlet ned. Det boettet ned, har aldri sett saa mye vann komme paa en gang foer. Ikke paa Rarotonga engang...
Det regnet saa mye at vannet som traff ytterste kanten paa gulvet sprutet opp igjen og gjorde oss ganske vaate der vi sto under taket. Thaiene hadde satt seg inn i tempelet for aa be, og for aa faa ly for regnet. En hyggelig dame vinket oss inn saa vi ogsaa kunne faa sitte i ly mens det regnet som verst.
Det varte en god stund foer himmelen igjen var vakker blaa og solen skinte igjen og fuglene kvitret fornoeyd i traerne.
Vi hoppet mellom vannpyttene og kom oss tilbake til baaten.

Vi har brukt kanalbaater som transport i disse dagene. En glimrende maate aa komme seg rundt
Thailand !Thailand !Thailand !

solnedgang over Koh samui !
i denne overtraffikerte byen.
Og saa er det saa fint aa se alt som ligger ved elvebredden mens vi toeffer forbi. Litt romantisk var det da ogsaa:-)

Vi dro ogsaa og besoekte Sabina. En venninne av Erik som bor i Bangkok mens mannen hennes jobber i Telenor. Det var veldig hyggelig. Og spesiellt aa treffe noen hjemmefra og faa hoere siste nytt.

Saa har vi hatt en hel deilig uke paa Koh Samui.
Vi har begge vaert paa denne oeya for henholdsvis 6 og 7 aar siden. Og vi gledet oss til aa komme tilbake til paradis-oeya. Det var saa fint der, husker vi.
Men da vi kom ut fra flyplassen, saa vi med en gang at alt har forandret seg siden sist vi var der.
Det var mye mer bebygd paa hele oeya. Og ikke nok med det saa fortsetter de aa bygge i rasende tempo, over alt. Det ser ut som de setter pris paa alle turistene som flokker seg til oeya. Og de vil ha enda flere dit.
Det er visst ingen grenser for hvor mye de faar lov til aa bygge ut.
Det er alt for mye for vaar smak. Vi kjenner oss ikke
ThialandThialandThialand

Miriam har det ikke spesielt godt !Saan er det naar du rammler paa fylla dagen foer....he he neida, hu blir jo saa sjoesyk stakkars...
igjen i det hele tatt. Oeya har totalt forandret seg paa disse aarene. Naa er det en super komersiell oey, vi kunne like gjerne vaert paa Mallorca...

Men vi kom for aa kose oss og slappe av i 1 uke. Saa vi bestemte oss for aa gjoere det beste ut av det.
Vi hadde et ganske bra hotel litt i utkanten av Lamai Beach.
Vi koste oss i svoemmebassenget paa ettermiddagene etter en hard dag paa stranden..
Frokosten var daarlig, saa vi fant en koselig cafe rett ved siden av som serverte masse deilig frukt og smoothies og greier. Nam nam.
Vi var paa stranden nesten hver dag. Vi leide moped 1 dag og fartet rundt paa oeya. Det var ikke noe spesielt aa se, man kommer for strandeliv og party paa natta.
Vi var ogsaa med paa et par baatturer. En dykke-snorkletur, og en annen hvor vi padlet kajakk mellom grotter.

En dag paa stranden traff Erik noen han kjente fra Korsvoll!
Det er vel ikke saa vanskelig aa treffe naboen paa Koh Samui, nei;-) Akkurat som paa Mallorca, hehe..
De var en gjeng paa 12 stykker som hadde tatt turen. Vi var litt sammen med de paa stranden.

Etter Koh Samui dro vi til Chiang Mai i Nord Thailand. Det har vi lenge hatt lyst til begge 2.
Vi hadde en fin uke der.
Vi var med paa alle de komersielle turisttingene, men det var fint.

En dag dro vi paa elefantriding, og "rafting" paa en bambusflaate nedover elven.

Neste dag var vi paa privatguidet tur til et av Thailands flotteste tempel som ligger hoeyt oppe i fjellsiden.

Saa har vi vaert paa thai-matlagingskurs. Vi var foerst paa markedet og fikk forklaring paa hva noen av de rare fruktene og groennsakene og krydderet var. Det var kjempespennende. Saa lagde vi masse god thaimat, alle med hver sin stasjon med komfyr. Det var skikkelig luksus, for vi slapp aa vaske opp og rydde og kutte kjoettet. Det var det noen andre som gjerde for oss. Saann skulle det vaert paa jobben;-)!..

Og saa hadde vi en dag hvor vi gikk i jungelen, bare oss 2 med guide. Fin tur, men det var ikke saa mye aa se. Men det var godt aa roere paa vaare late utrente kropper.

Siste dagen var vi paa et massasje-sted. Det var en oase midt inne
Thailand !Thailand !Thailand !

Miriam oppe tidlig for og dra paa baat tur !like blid !!!:-)
i byen. Et vakkert sted.
De kom aa hentet oss paa hotellet. Saa ble vi kjoert til Oasis Spa. Og det var virkelig en oase.
Flotte smaa trebygninger, med smaa broer over vannstier, smaa fontener, buddhafigurer, planter og blomster, deilige dufter og beroligende musikk. Alt for at kunden skal faa ro i sjelen. Det var ganske eksklusivt. Men vi betalte ingenting i forhold til hva vi ville betalt hjemme.
Foerst ble vi moett med det vanlige dype thai-bukket av en vakker dame i vakker drakt i thaisilke.
Saa fikk vi sette oss ned med hver sin kopp groenn te, for aa bestemme oss for hva slags behandling vi oensket.
Saa ble vi foert til 1 egen hytte, med eget bad og greier, og en liten hage tom.
Vi ble skrubbet og massert, steambadet og massert enda mer. Aaah - slik deilig behandling!
Etter 3 deilige timer ramlet vi oere og meget fornoeyde ut derfra.
De kjoerte oss tom tilbake til hotellet. Vi svevde!

Vi bodde paa et ganske eksklusivt hotell i Chiang Mai. Det kostet ingenting i forhold til det vi har blitt vant til i de siste maanedene. Det er saa billig i Thailand. Paa et virkelig bra
Thailand !Thailand !Thailand !

et par munker som vi traff paa naar vi vaar paa hiking ute i jungelen i Chiang mai !utrolig sted og slaa seg til.Langt fra folk...kan du skjonne deg paa det:-)
hotel, betalte vi halvparten av det vi maatte ut med for et daarlig og enkelt hostel i Australia og paa New Zealand. Saa vi koste oss skikkelig med god samvittighet. Vi svoemte i bassenget paa ettermiddagen. Og bestillte gode drinker og bananasplit, kunne ikke hatt det bedre.
De som jobbet der behandlet oss som en konge og dronning, sir og madam hele tiden. Vi ble litt forvirret av det i begynnelsen. Men det gaar fort aa venne seg til det ;-)..

Naa er vi i Kambodsja, i hovedstaden Pnom Penh.
Om 2 dager drar vi med ekspressbuss til Siem Reap. Angkor Wat neste!

Thailand !

Patpong nattmarket !dette markedet blir satt opp om kvelden og tatt ned igjen tidlig paa morgenen !saan at all traffik kan kjoere der som normalt.En vannvittig jobb for og selge noen simple teskjorter og annet skrot !en vanlig gata i Bangkok !ikke helt da.
Thailand !

Longtail boat River Chao Phraya Bangkok !
Thailand !

en deilig strand i South China sea !
Thailand !

elefanter slapper av etter en lang dag til skogs -Chiang mai Nord Thailand !

jammi:-)
Thailand !

Munker paa sjoen Bangkok !
Thailand !

har noen lyst paa sproestekte biller?...

marked Chiang mai

Temple of down Bangkok

Big budda Bankok

Tot: 0.057s; Tpl: 0.021s; cc: 13; qc: 20; dbt: 0.0247s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb