Sydney- verdens peneste by med masse aa gjoere!

Oceania » Australia » New South Wales » Sydney » Sydney Harbour
January 7th 2008
Published: January 11th 2008

The Sydney Harbour Bridge in the TwilightThe Sydney Harbour Bridge in the TwilightThe Sydney Harbour Bridge in the Twilight

Sydney Harbour Bridge !Ikke noe for de med hoydesyke.Det er ikke mer en 134 meter ned !!!Det er greit og holde seg godt fast.syns ikke det er flaut her.Helt utrolig flott utsikt.Det kan dere jo se selv....etterpaa ble det en velfortjent pils:-)
G'day mates- how'ya doin'!

Hei paa dere !

Vi har naa kost oss skikkelig i Sydney i 5 dager.
Vi har hatt et utrolig fint opphold. Dette er en veldig koselig by til tross for at den er stor.
Folk er vennlige og hoeflige. Det er rent og pent her. Byen er saa gjennomfoert og fin. Til og med bygningene passer fint til hverandre, baade gamle og nye. Og det er flere flotte parker her, alle velholdte og fine og rusle rundt i.

Vi har vaert i Royal Botanic Garden. En flott oase midt inne i byen, borte fra byens larm og kaos. Folk jogget der, hele familier koste seg med piqnic der, kjaerestepar koste seg paa en benk under traerna, barna loep fritt, masse folk bare ruslet rundt og koste seg. Det er en veldig pen oppbygget park. Med flotte traer og busker og fine blomster, statuer og fine figurer her og der, og smaa innsjoeer med fisk og aal(!), smaa svarte andunger, traner, maaker, og dessuten flaggermus oppe i traerne!...
Jepp- det henger store utrolig ekle flaggermus hoeyt oppe i traerne... De kalles flying foxes (flygende rever) saa store er de.
Da vi gikk i parken midt paa dagen, saa saa vi de bare henge opp ned der oppe i traerne uten og gjoere noe vesen ut av seg. Greit nok det. Men da vi gikk gjennom parken paa vei tilbake noen timer senere paa ettermiddagen, ropte og skrek de og flakset med flaggermusvingene sine. Noen floey mellom traerne ogsaa. Miriam fikk helt noia, hun klarte ikke vaere der mer. Idyllen var oedelagt. Huff, tenk om en ekkel flaggermus skulle lande i hodet hennes! Hun hadde sikkert besvimt av skrekk!...
Saa vi fortet oss ut derifra for aa rekke Imax-kinoen i Darling Harbour.

Da vi ankom Sydney paa kvelden 4 januar, var vi spente paa hva som ville moete oss. Vi gledet oss veldig. Vi har hoert og lest saa mye bra om denne byen.
Vi kom til hostellet vi hadde bestillt paa nettet. Det er hoeysesong og skoleferie her naa, saa vi hadde problemer med aa finne et ledig dobbeltrom ved byens hosteller. Vi fant tilslutt et som virket ok.
Da vi kom til resepsjonen ble vi helt nedtrykt. Det var riktignok fredag kveld, men makan til partysted skal du lete lenge etter... Det var fullt av ungdommer i 20aarene(dritafulle europeere) som festet hemmningsloest...
SydneySydneySydney

Populaare Bondi beach.Det er her de liker og vise sine brune og deilige kropper....
Great... Ok, bare aa presse "sov-i ro'en" lengre inn..
Men selve huset var saa gammelt og slitt og moekkete, det laa dessuten matrester og avgnagde kyllingben paa gulvet i gangene. Og det luktet.. Jo lengre inn i huset vi kom, jo mer skuffet ble vi. Vi presset oss gjennom massen med festende ungdommer med sekkene vaare paa. Da vi til slutt kom til vaart rom, minnet den mest om en fengsels-celle. Ikke noe trivelig i det hele tatt. Miriam proevde aa sette seg paa bakbena og sa at hun ville ikke sove her en eneste natt! Men vi hadde allerede betalt for 6 netter, saa hva skulle vi gjoere. Foelte ikke at det var trygt aa sette fra oss bagasjen vaar paa rommet engang.

Saa vi tuslet slukoeret ut fra the dump for aa finne nermeste bar for aa finne noe styrkende.. Vi diskuterte frem og tilbake hva vi skulle gjoere. Vi ville nok ikke faa tilbake pengene vaare, men vi kunne bare ikke bli boende i det rottereiret der. Det ville ha oedelagt en stor del av oppholdet vaart. Og vi var jo i Sydney naa!
Vi gikk rundt fra det ene hostellet til det andre. Ingen hadde

Populaare Bondi Beach !
noe ledig, ikke dorms engang... Mere nedtrykt...
Tilslutt kom vi til et helt tilsynelatende ok hostel i nabogata som faktisk hadde 5 ledige netter paa dobbeltrom fra neste dag. Yippi!
Gleden var stor!
Vi gikk tilbake til rottereiret med lette hjerter med vissheten om at oppholdet i hvert fall ville bli kortvarig.
Som sagt som gjordt. Neste dag fikk vi ikke igjen pengene... Men det fikk bare vaere greit. Et lite innhogg i reisekassa fikk vi bare taale.
Vi skiftet hostell og alt ble bra igjen;-)
Dette var ganske rent, ganske nytt, stille og rolig. Alt hva vi krever.
Endelig kunne vi finne ut hva for noe spennende Sydney hadde aa by oss!

Vi ruslet nedover George Street mot sentrum. Miriam fant en frisoer hun hadde lyst til aa proeve. Det var paa tide naa med en aldri saa liten stuss, bort med de slitte fjonene. Erik bestillte time til massasje til oss begge etter det. Vi koste oss glugg i hjel;-)
Saa ruslet vi videre nedover. Miriam fant ogsaa masse fint paa nyttaarssalg i Queen Victoria Building. Dagen var allerede fullkommen.
Vi kom til den kjente Operaen. For et syn det var! For en flott bygning! Veldig fint
SydneySydneySydney

Bondi Beach og en liten godsak !!!!
aa se den paa naert hold.
Vi gikk inn og fikk booket omvisning i Operaen til dagen etter. Dessuten var vi saa heldige at vi fikk kjoept billige billetter til konserten med den verdenskjente tenoren Jose Carreras! Han skulle synge sammen med Operaens filharmoniske orkester dagen etter.
Vi tok selvfoelgelig masse bilder av Operaen og The Great Harbour Bridge som ligger rett ved siden av.
Saa ruslet vi rundt og videre. Vi kom til Darling Harbour.

Der var det et yrende folkeliv. Alle slags folk ruslet rundt og koste seg. Det er Aker Brygge for Sydney. Bortsett fra at Darling Harbour er mye finere og stoerre og har veldig masse aa tilby, baade av aktiviteter og restauranter og cafeer osv osv.
Skikkelig koselig.

Der har de ogsaa The Chinese Garden. En fantastisk flott have som den kinesiske vennskapsbyen til Sydney , Guangzhou, har bygget. Nok en fredfull oase midt inne i byen. Med flotte traer og planter og blomster. Fine vannspeil med fisk og ender. Og kinesiske statuer og templer overalt. Nydelig!

Videre bortover i Darling Harbour var det et pariserhjul som vi (les Miriam;-)...) selvfoelgelig maatte opp i. Erik var litt skeptisk. Men utsikten der oppe
SydneySydneySydney

Sydney Opera House-What a view !!
var fin. Og det var en fin og rolig aktivitet.

Selvfoelgelig har Darling Harbour en flott park ogsaa. Med fontener og vannspeil og morsomme lekeapparat for barna. Veldig fin aa gaa igjennom, baade paa dagen og paa kvelden.

Vi gikk gjennom DH nesten hver eneste dag for aa komme oss til og fra sentrum. Vi bodde i George Street i andre enden fra sentrum. Veien strekker seg hele veien ned til omraadet ved kaia med Harbour Bridge og Operaen. Vi gikk for det meste frem og tilbake den veien. Kun et par ganger orket vi ikke, og tok bussen. Vi er da nordmenn, vi er vant til aa gaa, vi;-)!...
Vi bodde like ved China Town, saa vi har ruslet gjennom mange ganger. Fint det.

Dag nr3 hadde vi kjoept billetter til omvisning i Operaen og til konserten med Jose Carreras paa ettermiddagen.
Vi fant ut at vi ville tilbringe formiddagen i Sydney Aquarium frem til vi skulle i Operaen.
Det eneste vi ikke tok med i beregningen, var at det var en soendag. Og det betyr jo familiedag i akvariumet, det burde vi ha skjoent. Vi gikk i koe hele tiden...
Men akvariumet var fint det.
SydneySydneySydney

Chinese Garden.En stille og vakker oase midt inni byen.En gave fra kineserne til Australienerne.
Ganske likt det vi var paa i Auckland. Men vi syntes nesten at det i Auckland var hakket bedre.

Saa fikk vi omvisning i Operaen. Det var interresant. Det er en dansk arkitekt, Joern Utzon, som har tegnet dette imponerende bygget. Han har faktisk brukt svenske beige-fargede fliser til aa dekorere utenpaa bygget. Det er ikke hvitt, med beige/lyst sandfargede fliser. Hadde de vaert hvite, ville man blitt helt blendet av dem i det sterke solskinnet som Sydney har. Men bygget ser hvitt ut fra avstand.

Konserten var veldig bra. Jose sang som en lerke og orkesteret spillte vakkert.
I pausen sto vi i baren og skuet utover Sydney Harbour, et flott syn.

Dagen etter tok vi den obligatoriske sightseeings-bussturen for alle turister, rundt omrking i Sydney. Vi gikk av ved legendariske Bondi Beach. Det var virkelig en flott strand. Skjoenner at folk flokkes hit. Det er et "se og bli sett-sted". Vi var glade for at vi ikke hadde tatt med badedraktene vaare, for aa si det saann:-)... Vi tok av oss sandalene og ruslet barbente i den hvite sanden. Deilig! De har egne badevakter som passer paa folk. Og de kjoerer rundt i smaa 4hjulstrekkere

Chinese Garden
med surfbrettet festet paa siden. Men de hadde ikke paa seg de morsomme badehettene som vi har sett paa bilder, hehe...

Tilbake i byen hadde vi booket billetter for aa gaa paa toppen av The Great Harbour Bridge.
Vi ble satt sammen i en gruppe. Og vi fikk laane spesielle drakter og vi ble drillet i sikkerhetsrutinene. Vi ble festet til en line som gikk hele veien langsetter trappene i broen.
Det foeltes sikkert.
Vi kabbet foerst paa stiger under broen, bilene kjoerte rett under oss paa motorveien paa broen. Erik syntes det var litt ubehagelig. Men da vi naermet oss toppen, var alt bare herlig! For et syn!
Vi har sagt det foer, men vi maa bare si det nok en gang; Sydney er en utrolig flott by!
Den er enorm. Vi kunne ikke se hvor den sluttet, saa stor er den. Havna er veldig fin. Med Operahuset rett ved siden av.
Vi gikk over paa andre siden og nedover igjen. I solnedgangen. Fantastisk!

Dagen etter bestemte vi oss for aa dele oss. Vi hadde lyst til aa gjoere forskjellige ting. Det var veldig greit.
Erik gikk og koste seg i Marine-museet. Han fikk gaa inn i
SydneySydneySydney

Chinese Garden !Miriam ser Bambus paa alle kanter !
en ekte ubaat. Og han saa en kopi av skipet til salige captain Cook som oppdaget Australia for en 150 aar siden. Og masse historie fra oppdagelsen av dette landet. (oppdagelsen for engelskmennene ja, aboriginerne bodde jo der fra foer i fred og harmoni..)
Miriam gikk i the Art Museum of New South Wales og koste seg med masse flotte malerier og skulpturer. Det var ogsaa en egen sal for aboriginerkunst.

Vi har ogsaa spist masse god mat. Australia er faktisk litt av et gourmetland. De har masse ferske raavarer, og de har dessuten masse innflytelse fra mange land. Det bor veldig mange asiatere her.
Saa vi koser oss veldig!

Vaeret var varierende. Formiddagene var som regel overskyet med littegrann regn innimellom, mens solen kom frem utover dagen. Det var akkurat passe godt og varmt, ca 25 grader. Helt perkekt.

Saa bar det videre til Melbourne.
Vi kom i gaar.
Og her er det virkelig hett!
Phuh!...
Da vi kom i gaar var det 42 grader. Det var saa varmt at det var vanskelig aa puste. Naar man gaar ut fra en bygning er det som om varmen treffer deg midt i fleisen og du blir gjennomvaat

Nesten som crokodille Dundee mangler bare kniven !he he
av svette paa sekundet.
Hostellet vaart har faktisk ikke aircontition, kun vifter i taket. Det hjelper ikke mye naar det er saa varmt. Vi har svetter i hele natt.

I dag har vi leid oss sykler og syklet rundt i Melbourne. Fin by dette ogsaa. Det er ikke fullt saa varmt i dag heldigvis. Det er meldt regn i ettermiddag og litt kjoeligere i morgen. Saa skal det bli hett igjen etter det.
Vi syklet rundt i Royal Botanical Garden. Fin park.
I morgen har vi lyst til aa ta en baattur paa elven (Yarra River) og bare slappe av. Vi tar det med ro og koser oss.
Vi har leid oss bil og skal kjoere herfra paa soendag. Da skal vi kjoere langs med The Great Ocean Road.
I gaar kveld ruslet vi ned til sentrum for aa spise middag og se paa livet.
Vi fant en koselig bakgate med masse italienske restauranter. Vi fikk skikkelig ordentlig italiensk pizza. Det var godt det! Saa gikk vi til Federation Square, et torg like ved. Der var det flotte moderne futuristiske bygninger og gamle aerverdige bygninger om hverandre. Veldig koselig. En teatergruppe hadde gateteater der. Kjempemorsomt.

Vi haaper dere
SydneySydneySydney

Darling Harbour !Nesten som aker brygge !!ja joss !!
har det bra der hjemme.
Dere maaker vel snoe naa dere.
Vi svetter i varmen og smoerer paa masse solkrem. Vi maa bare venne oss til varmen. Det kommer til aa bli mye varmere fremover for oss dit vi skal.
Vi kjoerer mot Adelaide. skal bruke 4 dager dit. Skal overnatte 3 netter i Adelaide foer vi tar togtur med aerverdige The Ghan til Alice Springs.

Take care!

Sydney

New south Wales art galleri !

Royal botanic Garden !

Royal botanic Garden !

Royal botanic Garden

Royal botanic Garden.De er overalt i denne byen.Traner !!spesielle
Sydney

Royal botanic Garden.et spesiellt tre !

Royal botanic Garden

Sydney Harbour Bridge !

Opera huset

Sydney opera House

Tot: 0.091s; Tpl: 0.015s; cc: 12; qc: 28; dbt: 0.0376s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb