Een hagedis in de koelkast! En nog veel meer verhalen...


Advertisement
United States' flag
North America » United States » Florida » Miami
January 24th 2013
Published: January 24th 2013
Edit Blog Post

Op één van mijn eerste dagen dat ik terug in Miami was, maakte ik meteen al een mini-avontuur mee! Shraddha was in haar kamer en ik was in de keuken om een botherham te smeren. Ik opende de koelkast en zag opeens iets snel wegschieten. Uit schrik slaakte ik een gil en smeet ik de koelkastdeur terug toe. Shraddha kwam meteen vragen wat er aan de hand was en ik zei dat er iets LEVENDS in onze koelkast zat! Waarop zij natuurlijk ook meteen niet op haar gemak was. Na vijf minuten rustig ademhalen besloten we samen de koelkast terug te openen. Na een heel snelle blik binnen gilden we allebei tesamen en smeten we de koelkast opnieuw dicht. Het was bevestigd: er zat een levende hagedis in onze koelkast!!

We besproken hoe we die gingen verwijderen. Na heel veel opties overwogen te hebben, de één nog belachelijker dan de andere, hadden we een plan opgesteld. Omdat Shraddha een enorme schrik heeft van hagedissen (omdat die in haar land giftig kunnen zijn) besloot ik om de "dappere" te zijn. Shraddha ging aan de kant op een stoel staan en ik schoof mijn stoel tot aan de koelkast. Dan opende ik de koelkast voor de derde keer en met een bezemsteel veegde ik de hagedis eruit. Dan kwam het moeilijke tweede deel van het plan: van de stoel stappen en de hagedis proberen naar de geopende voordeur te leiden. Elke keer als hij van de koers afweek, probeerde ik met mijn borstel hem naar de voordeur te leiden. Het verliep allemaal met heel veel gegil en gegiechel tegelijk. Het is uiteindelijk gelukt, maar we vragen ons nog altijd af hoe die hagedis in 's hemelsnaam in onze koelkast is geraakt!!



Nu over naar een iets serieuzer onderwerp: de nieuwe lessen! We hebben vier lessen dit semester: Producing the Motion Picture, Introduction to Editing, Writing the Short Film en Production Workshop: Narrative. Om het niet te saai te maken, zal ik (proberen) om slechts een heel korte beschrijving te geven van alle vakken.

In Producing the Motion Picture leren we hoe we een film moeten produceren (dat betekent het zakelijke gedeelte van een filmproductie, dus geld zoeken, de rechten van een boek bemachtigen, de cast en crew bijeenzoeken, etc.). De professor die deze les geeft is iemand die zelf films heeft geproduceerd en die vrij bekend is in de filmwereld. Hij is onder andere persoonlijk bevriend met Sylvester Stallone omdat hij heeft geholpen met de productie van Rocky, en hij heeft de filmcarrière van Woody Allen gelanceerd. Een heel interessante man dus! Bovendien is hij lid van de Academy, wat betekent dat hij op de Oscars mag stemmen en dus mee mag bepalen welke film wint! Supercool allemaal.

Introduction to Editing is wat het is: een introductie voor montage. Omdat ik al heel wat gemonteerd heb denk ik niet dat dit vak een groot probleem zal vormen.

Writing the Short Film spreekt ook voor zich: in plaats van een script te schrijven voor een langspeelfilm moet ik dit semester twee scripts schrijven voor kortfilms. Dat zal dus ook wel lukken zeker? 😊 Een leuke anekdote van de eerste les: de prof zei dat hij zijn favoriete kortfilm wou laten zien. Hij zei dat dit in zijn ogen de beste kortfilm ooit gemaakt was. Hij voegde toe dat die van Duitsland afkomstig was. Ik was heel benieuwd. De film startte op en het eerste dat ik las was: "Het VAF presenteert..." En ik dacht: "Oooooooch 't is ni waar! 't Is een Vlaamse film!!" Dus ik riep meteen door de klas: "It's Flemish, not German!!!" De prof excuseerde zich meteen 😊 De kortfilm was 'Tanghi Argentini', misschien hebben sommigen van jullie daar al van gehoord? In ieder geval, ik was toch wel trots dat een Vlaamse kortfilm in de ogen van mijn professor in Miami als de beste kortfilm ooit bestempeld werd!

De vierde en veruit meest interessante les is Production Workshop: Narrative. Zoals de naam uitwijst is het een workshop en is dit dus vooral praktijkles. Dit semester staan er twee projecten op het programma: de eerste is een narratieve kortfilm maken, en de tweede is een documentaire filmen in Guatemala! Inderdaad, voor diegenen onder jullie die het nog niet weten: dit semester ga ik op kosten van de universiteit naar Guatemala! De reis is in maart, tijdens 'spring break'. We kijken er allemaal superhard naar uit!



Wat ik ook nog even kan aanhalen is dat ik een heel weekend ben gaan babysitten op Amber. Op een week tijd hadden ze bijna alle Belgische pralines, truffels en zeevruchten die ik had meegebracht opgegeten! Ik amuseer me echt als ik daar ga babysitten en ik ben toch blij dat ik zo'n goede familie heb gevonden om in Miami een centje bij te verdienen. Maar uiteraard zullen ze nooit kunnen tippen aan de families waar ik in België al jaren langskom! 😉



Oh, nog een leuk weetje: in één van mijn nieuwe klassen zit iemand die Nederlands kan praten! Ik was superverbaasd, het was de eerste keer dat ik iemand tegenkwam in Miami die Nederlands kon! Hij vroeg waar ik vandaan kwam en toen ik zei België, ging hij er meteen van uit dat ik Frans sprak (zoals iedereen hier in Amerika...). Toen ik zei "No, I speak Dutch" zei hij: "Ik ook... kan Nederlands... praten". Dus ik was stomverbaasd natuurlijk! Hij praat het niet vloeiend natuurlijk, maar toch wel heel goed vind ik. Ik was superblij!



Ik zou willen afsluiten met een heel leuk nieuwtje. Nick (een klasgenoot en vriend van mij) en ik hebben samen een filmclubje opgericht. We hebben toestemming gekregen om dit semester de cinema van de universiteit één keer per week te gebruiken. Nick houdt zich vooral bezig met het boeken van de cinema en het bemachtigen van de dvds en ik hou me bezig met het uitkiezen van films. Ik doe enkele voorstellen en Nick en ik bespreken dan welke film het interessantste is. Dan regelt Nick de dvd via één van onze proffen en degenen van onze klas die willen komen zijn dan natuurlijk meer dan welkom. We kunnen allebei de projector bedienen, dus daar wisselen we mee af. De club mee organiseren is echt superleuk! Voorlopig concentereren we ons op Oscarfilms, omdat binnen (exact!) één maand de Oscars plaatsvinden. Ik heb al vermeld dat één van onze proffen mag stemmen op de Oscars. Dit houdt in dat hij van elke genomineerde film een dvd heeft gekregen. Nick heeft geregeld dat wij die mogen bekijken in onze filmclub! Dat zijn bijna allemaal films die nog in de cinema spelen, en wij hebben de kans om die gratis te bekijken in onze eigen cinema! Super allemaal!



Amai, ik heb hier precies al veel meegemaakt, dit is volgens mij de eerste keer dat ik de kaap van 1000 woorden overschrijdt! En ik vreesde dat er niet veel nieuwe dingen meer zouden gebeuren om over te vertellen, zodat ik zou moeten stoppen met te bloggen... Niet dus!

Trouwens, commentaren zijn altijd heel welkom! Ik lees graag wat jullie vinden van mijn blogs en hoe jullie reageren op mijn 'avonturen', en ik hoor natuurlijk ook graag hoe het er in jullie leven aan toe gaat. Dus, laat gerust af en toe een berichtje achter!

Goed, ik zal nu dan maar afsluiten zeker? Na deze enorme stortvloed van woorden zullen jullie het wel beu zijn 😊 Tot de volgende blog dan maar!

Advertisement



27th January 2013

haha, ik zie u echt al met die hagedis bezig ;) ik ben blij dat je het daar leuk vindt! en Guatemala! zalig! nog heeeeel veel plezier daar! :) x

Tot: 0.248s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0679s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb