Hos Berg i Santa Cruz

North America » United States » California » Santa Cruz
February 12th 2008
Published: February 12th 2008

Da vi ankom til Santa Cruz havde vinteren huseret med regn, blæst og 12-15 grader C i 14 dage - nok til at folk i byen var trætte af vintervejret. Vi bragte det gode vejr og den klare himmel med os fra San Francisco. Temperaturen om dagen lå omkring 20 grader C, som er væsentligt varmere end det normale for årstiden. Til gengæld faldt nattemperaturen til få plusgrader. Så de første par nætter havde vi ikke fået styr på termostatindstillingerne på varmesystemet. Det havde den kontante konsekvens at vi hundefrøs om natten, da tæpperne vi havde lejet i det individuelle udstyrskit slet ikke var varme nok. Så vi måtte lægge os sammen med hver vores unger for at holde dem varme og dermed også os selv.

Erica, Russel & Casey tog os med på en sightseeing langs med kysten, til down-town og herefter på deres ranch, som lå nogle km udenfor Santa Cruz. Her havde Erica indrettet sig med sine heste, med ridebaner og hvad der ellers hører med. Liv nød at få en ridetur på Jade, som er en araber som ranchen er opkaldt efter. Russel fortalte at der havde været et ridestevne på stedet med ca. 100 deltagere. I horisonten svømmede en flok gråhvale ude i bugten. Det er vist ikke så mange ridebaner, der kan leve op til denne scenografi.

Drengene - altså Casey, Russel, Oliver & jeg - tog ned til denne anden ende af ranchen, hvor Russel har indrettet et veludstyret metalværksted. Her har han lavet en række projekter sammen med et sjak af drenge som ikke er så stærke i det teoretiske. Her lærer de at konstruere, forme, skrue, slibe, svejse etc. Nu er de i gang med at renovere en Volkswagen (Jetta), som er blevet doneret. Foruden at renovere vognen går projektet ud på at udskifte benzinmotoren med en el-motor, som skal drive bilen.

Oliver var ude at køre en af el-bilerne og blev bidt af det. Han bestilte straks en el-bil, som han skulle bruge derhjemme. Desuden fik Oliver sin debut som svejser, da han svejsede 2 stykker jern sammen (den 4. svejsesøm han lagde var perfekt!). De amerikanske arbejdsmiljøregler sætter åbenbart ingen grænser for børns arbejde med maskiner. På mit spørgsmål om ulykkes risikoen var temaet at skolen (altså den private) dækkede evt. ulykker over sin forsikring. Det skal understreges at børnene ikke er lønarbejdere og er under Russel’s kyndige instruktion. Men den gik vist ikke i DK!

Tot: 0.221s; Tpl: 0.016s; cc: 12; qc: 50; dbt: 0.1826s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb